טיוטה:הרשות הפלסטינית וטרור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סקיצה במצב מאוד סקיצתי שנוצרה בהמשך לדיון הזה. הערות כתובות במודגש. מבנה הפרקים טנטטיבי וניתן לשינוי בהתאם למידע שיתגבש פה בפועל.


פתיח כדאי לכתוב בסוף

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרק רקע על הקשר ההיסטורי לטרור ונביעת הרש"פ מתוך ארגוני טרור. אפשר להכניס פה גם את האינתיפדות ואת מי שקורא להן טרור ומי שלא.

סיעת פת"ח, טרם התגבשותה לרשות הפלסטינית, נוסדה כארגון טרור שביצע פעולות טרור מובהקות דוגמת חטיפת מטוסים, הטמנת פצצות בבתי מלון ומסעדות וכדומה. קשר זה הוביל לכך שהרשות הפלסטינית מעולם לא הגדירה "טרור" באופן מדויק. כך, הרשות הפלסטינית מעולם לא העבירו חוקים המותאימים לטיפול בטרור, אך יחד עם זאת, התבססה הרשות על חוקים קיימים כדי לאכוף בפועל מדיניות נגד טרור, כמו חוק העונשין של אש"ף משנת 1979, או התבססות על חוקים ירדנים. עם זאת, מאז עלייתו לשלטון של מחמוד עבאס, החל לשלוט בפועל באמצעות צווים שהתגברו על חוקים קודמים, ובשנת 2007 הוציא צו האוסר על כל התארגנות של מיליציה חמושה[1].

פעילות טרור משטחי הרשות הפלסטינית ליווי את המאמצים לקיים הסכם שלום בין הפלסטינים למדינת ישראל. לאחר הסכמי אוסלו, במקביל לדיונים על הסכמים נוספים, יו"ר הרשות דאז, יאסר עראפת, לא בלם את פיגועי הטרור, ובהמשך הפכה בלימה זו לתנאי מצד ישראל להמשך הדיונים[2].

מדיניות רשמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרק על הסטטוס הרשמי (האם בהסכמים בינלאומיים של הרש"פ יש התייחסות לנושא? האם יש גורם רשמי שמגדיר את המפלגה כארגון טרור? התייחסות רשמית כללית של הרש"פ לנושא הטרור - מקום טוב גם להתייחס לפער ההגדרתי שאני מניח שקיים בין טרור להתנגדות). הערה תוך כדי: בינתיים הכנסתי לפרק "רקע" גם מידע שנוגע לנושא הזה, יש לראות בהמשך אם יש הגיון להשאיר את הפרק זה ולבחון בהמשך את מבנה הפרקים.

לאורך קיומה של הרשות הפלסטינית השתנה במידת מה אופן הגינוי לפעולות טרור, אם כי בהכללה נטו לרוב הפלסטינים לגנות "טרור של מדינות, קבוצות ויחידים" באופן ששואף להשוות בין פעולות צה"ל לבין פעולותיהם של ארגוני המיליציה הפלסטינאים[1].

על כך שהרש"פ מקצים תקציב ייעודי לתגמול מחבלים כלואים ומשוחררים ופיצוי משפחות שהידים[3].

המצב בפועל[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרק על המצב "בפועל" - יכול להיות שהייתי מחלק אותו אחרת, אבל בהתחשב בדיון ובהצעתי האחרונה אני מניח שיהיה סביר לפצל אותו לשני תתי־פרקים: אחד יעסוק במדיניות/פעולות למניעת טרור ואחר יעסוק במדיניות/פעולות לעידוד טרור. האחרון (שלא חייב להיות אחרון בסדר, סתם היה לי נוח לכתוב כך את סדר הדברים, מבחינתי גם שיהיה ראשון) יכול להיות הערך המורחב, ועל פניו גם השם אמור להישאר די דומה למה שהיום, קצת תלוי בתוכן בפועל ובאיך הוא יתחלק (וזה גם יכול להישאר הערך הזה ושנוסיף ערך חדש ראשי, כמו שיאיר הציע. כמובן נקשר בין שני הפרקים כמו שלדעתי מאוד רצוי בין ערכים מורחבים, בפתיחים של הערך/פרק).

כוחות הביטחון הפלסטינים יעילים במידה מסוימת במאבק בטרור, זאת הודות לארכיטקטורת שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל שנוצרה במהלך הסכם אוסלו, ומעורבותה של ארצות הברית. לאורך השנים כוחות הביטחון הפלסטיניים פגעו פעמים רבות בקבוצות טרור כמו חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני[1].

דו"ח ממשלתי של ישראל שעוסק בנושא זה[4]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Schanzer, Jonathan, Terrorism, Israel Studies, 10849513, Summer 2019, כרך 24, גיליון 2
  2. ^ הרשות הפלסטינית, באתר אנציקלופדיה בריטניקה
  3. ^ פרס לטרור: תשלומי הרשות הפלסטינית למחבלים ומשפחותיהם - יוסי קופרווסר, באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, ‏בינואר 2017
  4. ^ צוות ברשות דני נווה, השר המקשר בין הממשלה לכנסת, The Involvement of Arafat, PA Senior Officials and Apparatuses in Terrorism against Israel: Corruption and Crime