טיוטה:לא אדם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

 

מי שאינו אדם הוא אזרח או חבר בקבוצה שחסר, מאבד או נשלל ממנו בכוח מעמד חברתי או משפטי, במיוחד זכויות אדם בסיסיות, או שלמעשה מפסיק להיות בעל תיעוד של קיומם בתוך חברה (damnatio memoriae), מנקודת מבט של עקיבות, תיעוד או קיום. המונח מתייחס גם לאנשים שלא ניתן לאמת את מותם.

מצב משפטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקרה של מהגרים חסרי תיעוד כמו המהגרים הסודנים בישראל והמהגרים בארצות הברית ולעיתים אזרחים זרים בארצות הברית שנכנסו למדינה באופן חוקי, ישנן השוואות לאי-אישיות עקב חוסר סוכנות ויחס שונה לפי החוק. [1]

הטענה שמישהו הוא לא אדם היא במשתמע אמירה נורמטיבית בכך, משתמע בו-זמנית שהאדם הנזכר אינו זכאי עוד לזכויות בסיסיות שלהם זכאי כל אדם במדינה דמוקרטית. מיהו אדם ולמה כל אדם זכאי תלוי בהקשר ובנורמות חברתיות . לדוגמה, מחלקות שנמצאות בסמכותו של אפוטרופוס חוקי עקב ינקות, חוסר כושר או מוגבלות, אינן נחשבות בדרך כלל כאל אנשים.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן משמעויות אפשריות רבות הקשורות למונח לא אדם .

מחנות כלא[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחנות ההשמדה הנאצים התייחסו ליהודים להומואים ולצוענים כלא-אדם. מטרת המחנות הללו הייתה לעשות דה-הומניזציה שיטתית של העמים הלא רצויים הללו, להשתמש בהם במידת האפשר ולהיפטר מהם ביעילות. מעמד של "לא אדם" נדרש משום שהוא הסיר את המכשולים המוסריים והחברתיים לביצוע מעשי אלימות, פשע, התעללות, אונס ורצח מעוררי התנגדות אחרת.

נעדרים באופן לא רשמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים מסוימים מוחזקים בסתר על ידי ממשלות או גופים אחרים, ולמעשה חדלים להתקיים. זה קרה תחת הדיקטטורה של פינושה בצ'ילה והדיקטטורה הצבאית האחרונה של ארגנטינה . זו הייתה גם האסטרטגיה המנחה מאחורי מדיניות הלילה והערפל של הממשלה הנאצית במערב אירופה. כדי להתחמק משאלות נוקבות בנוגע לממשלות שנשלטות כביכול בשליטה דמוקרטית המחזיקות אנשים בחשאי או עושות עינויים, ניתן להשתמש בהכחשה סבירה של ידע. קיומם של עצורי רוחות רפאים במערכת כלא סודית של ה-CIA הוא דוגמה לכך. [2]

בצפון קוריאה, ג'אנג סונג-טק, דודו של המנהיג קים ג'ונג-און, הוסר מתמונות וסרטונים מאז הוצאתו להורג. רשתות השידור הקוראיניות החלו למחוק את ההתייחסויות לג'אנג "באופן מוחלט ככל האפשר", [3] ומחקו כ-100,000 ו-20,000 ידיעות מאתרי האינטרנט שלהם, בהתאמה. [4]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Johnson, Kevin (1997-01-01). "The Social and Legal Construction of Nonpersons". University of Miami Inter-American Law Review. 28 (2): 263.
  2. ^ "Legalese Decoder". נבדק ב-19 בפברואר 2023. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Weiser, Martin (31 באוקטובר 2016). "On Reading North Korean Media: The Curse of the Web". Sino-NK. נבדק ב-23 ביולי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Florcruz, Michelle (16 בדצמבר 2013). "Korean Central News Agency (KCNA) Deletes Online Archive Of News After Execution Of Jang Song Thaek". International Business Times. נבדק ב-23 ביולי 2017. {{cite web}}: (עזרה)

קטגוריה:פגיעה בזכויות האדם