טיוטה:נתן תומר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נתן תומר (צילום משפחתי)

נתן תומר (8 במאי 1942) הוא מהנדס, ממציאן, איש עסקים, יועץ תחבורה ומפיק ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומר נולד בפתח תקווה בשנת 1942 בשם נתן יעקובוביץ' למשפחה בעלת 5 נפשות שהתגוררה בפרדס חנה. אביו של תומר, משה היה, קבלן כבישים שעלה מסלומניקי פולין לפני השואה ולמד את המקצוע מהבריטים, ואימו פלה שעלתה מורשה לפני פלישת הנאצים לפולין שימשה כמנהלת העסק.

תומר התחנך בבית הספר העממי ובבית הספר התיכון החקלאי בפרדס חנה, ובשנת 1960 התגייס לגדוד 13 בגולני שהוצב בפילון. לאחר הצטיינותו בסדיר, נשלח לסיירת גולני ולאחר מכן לקורס מ"כים בג'וערה. לאחר סיום הקורס, הוחזר לסיירת ונשלח לקורס קצינים, בו זכה לתואר חניך מצטיין ולקורס צניחה. בהמשך, שובץ בגדוד 12 של גולני וכיהן כמ"פ כשהוא רק בדרגת סגן משנה. במשך שנים, תומר החזיק בשיא הישראלי לריצת ספרינט ב-100 מטר (10.7 שניות).

קריירה כמפיק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1982 על מנת לאפשר חופש יצירה לאשתו, הזמרת ירדנה ארזי הקים תומר את חברת ההפקות "NTE" - הלייבל תקליטים האינדי הראשון בישראל. אלבום הבכורה שהפיקו ״ירדנה ארזי״ בניהולו המוזיקלי של אריק רודיך היה אלבום רוק אקספרימנטלי בסגנונה של הזמרת קייט בוש, שלא זכה להצלחה מסחרית.

מיד אחריו הפיק תומר את אלבומי האולפן ״מה נשמע״, ״אתה לי ארץ״ ו״דרישת שלום״ שהיו לאלבומי זהב ומיצבו את ארזי כזמרת השנה וזוכת פרס כינור דוד.

ב-1986, החליטו תומר, ארזי ומנהלה האמנותי של חברת התקליטים גברי מזור להקליט פרויקט מוזיקלי צועני שהיה הימור אמנותי משמעותי. בראיונות לאורך השנים אמרה "ארזי כי באותו שלב אף חברת תקליטים לא הייתה מאפשרת לה לצאת למסע מוזיקלי כזה למעט חברת תקליטים עצמאית."

המהלך הוכיח את עצמו כמשתלם לאחר שהאלבום ״נשמה צוענית״, שנחשב כאלבום הראשון על גבי תקליטור[1][2], נמכר ב-150 אלף עותקים ונחשב לאחד מ-20 האלבומים הנמכרים בישראל בכל הזמנים.

בהמשך, הפיקו ארזי ותומר גם את אלבום הקונספט ״דמיון מזרחי״ בהשקעה של למעלה מחצי מיליון דולר.

בסך הכל, הוציאה חברת התקליטים NTE עד כה כ-25 אלבומים\ כולל אלבומי אוסף מהם אלבום פלטינה משולשת, שני אלבומי פלטינה כפולה, ארבעה אלבומי פלטינה ו-12 אלבומי זהב.

החברה עוסקת בכל שנותיה בכל שלבי היצירה וההפצה של האלבום ובשל היותה לייבל אינדי היא מאפשרת השפעה מוחלטת של הזמרת על כל אלבום ואלבום שלה. החל מבחירת הנגנים, המפיק המוסיקלי, איש הסאונד, אולפן ההקלטות, לוח הזמנים, חברת ההפצה, תקציב האלבום וכו'.

הלייבל הפיק את כלל אלבומי הסולו של ארזי, מלבד הראשון שהופק בלייבל 'הד ארצי'. בימים אלה תומר עובד על האלבום ה-25 של ירדנה ארזי.

אלבומי סולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריירה עסקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר בצעירותו, זכה תומר להכיר את תחום ההנדסה האזרחית כאשר עבד עם אביו בתפעול ציוד הנדסי כבד. לאחר שחרורו בשנת 1963, למד הנדסה אזרחית בקולג' של סאן מטיאו ובאוניברסיטת סאן חוזה בקליפורניה, והתקבל לעבוד בחברת תכנון וייעוץ תחבורה בשם JHK & ASSOCIATES כיועץ ומתכנן במגוון ערים בארצות הברית.

עקב הכשרתו וניסיונו בתחום התחבורה, קיבל הצעת עבודה מהתעשייה האווירית בישראל, בעקבותיה חזר לארץ והשתתף בבניית לוח המחוונים של מטוס הערבה. במקביל, מנכ"ל המכון הישראלי למחקר ותכנון תחבורה פעל כדי למשוך את תומר אליו - מה שהוביל לקניית החוזה האישי של תומר מהתעשייה האווירית וסיפוחו לשירותי המשרד כראש צוות תנועה.

בשנת 1980 החל לעבוד כיועץ תחבורה עצמאי והקים את חברת "נתן תומר הנדסה". במרוצת השנים, השתתף בעשרות פרויקטים של תכנון כבישים, מחלפים, מעגלי תנועה וחניונים שונים כגון חניון הבימה, מחלף מורשה, מחלף הכפר הירוק, כיכר דיזינגוף - החזרת עטרה ליושנה, שכונת הסיגליות בבאר שבע, פרויקט תא/3700 בתל אביב, שכונת הפארק באופקים, מעבר ג'למה, עבודות בפרדס חנה-כרכור ועוד - גם כחלק ממשרד התכנון אותו הקים ובהמשך כחלק מחברת NTE לתכנון אורבני, אותה הקים עם שותפו המהנדס יעקב שצ'ופק.

נכון לאוגוסט 2022, נחשב כמומחה לתכנון תחבורתי בסגמנט הרמזורים ומערכות מחשוב עבורם, וכן לבדיקות השלכות התחבורה. לוקח חלק פעיל בהכנות למכרז על פרויקט המטרו ותכנון כלל קווי הרכבת הקלה בגוש דן.

בשנת 2022 תומר ומשרדו נבחרו להוביל את פרוייקט שדרות יצחק רגר בבאר שבע.

כמו כן, תומר ומשרדו נבחרו להוביל פרויקטי תכנון עירוני בתל אביב, וביניהם רחוב אבן גבירול.

פיתוח פטנטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומר הינו הבעלים של מספר פטנטים רשומים:

1. PARKULATOR/מדחנית

  כרטיס חניה אישי אלקטרוני תוך-רכבי המבצע מעקב אחר משך החנייה בזמן אמת. טכנולוגיה זו היא הטכנולוגיה 
  שהובילה לפיתוח השירות 'איזי פארק'.

2. TIME METERING DEVICE PARTICULARLY USEFUL AS A PARKING CARD

  אפליקציה לניהול חניה.[3][4]

3. PARKULATOR PHOTO PARKING

  אפליקציית חניה בזמן אמת עם טכנולוגיית צילום וזיהוי לוחית רישוי (LPR) לאכיפת חניה.[5]

4. METHODS AND SYSTEMS OF MANAGING PARKING SPACE OCCUPANCY

  ניהול תפוסת חניה באמצעות אפליקציית ניווט המפחיתה זיהום אוויר עקב זיווג בין מחפש החניה לבין 
  מפנה החניה.[6]


  • לתומר מספר פטנטים נוספים הקשורים למערכות לניהול תפוסת חניה המתבססות על שיתוף קהילתי בקרב משתמשים, בדומה לטכנולוגיה השיתופית ב-Waze.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומר מתגורר בת"א, נשוי לזמרת ירדנה ארזי. לזוג ילדה אחת - אלונה - ונכדה אחת. בעבר תומר היה נשוי לעדה תומר אושרת ולהם שני בנים - דן ורועי - ושלושה נכדים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ברנע, אור (2012-10-02). "מזל טוב, פורמט גוסס: הקומפקט דיסק בן 30". Ynet. נבדק ב-2023-02-15.
  2. ^ בר-און, ערן (2012-12-21). "25 לנשמה צוענית: ירדנה ארזי ונבחרת החלומות". Ynet. נבדק ב-2023-02-15.
  3. ^ US Patent for Time metering device particularly useful as a parking card Patent (Patent # 4,717,815 issued January 5, 1988) - Justia Patents Search, patents.justia.com
  4. ^ Time metering parking card (באנגלית), נבדק ב-2023-03-27
  5. ^ Tomer, Natan (Tel Aviv, IL), Parkulator photo parking, ‏June 2004
  6. ^ Methods and systems of managing parking space occupancy (באנגלית), נבדק ב-2023-03-27