יוז'ף אנגל (פסל)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוז'ף אנגל
Engel József
לידה 26 באוקטובר 1815
שאטוראליאויהיי, הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 במאי 1901 (בגיל 85)
בודפשט, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות היהודי ברחוב קוזמה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוז'ף אנגלהונגרית: Engel József; שאטוראליאויהיי, 26 באוקטובר 1815בודפשט, 30 במאי 1901) היה פסל יהודי-הונגרי, הנציג המאוחר של הפיסול הקלאסיציטי. את נושא פסליו שאב בעיקר מהמיתולוגיה היוונית, אך פיסל גם פסלי חזה (פרוטומה).

פסל סצ'ני נחנך ב-23 במאי 1880
קברו של יוז'ף אנגל בבית הקברות היהודי ברחוב קוזמה בבודפשט: 2-2-5.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מ-1832 עד 1838 היה אנגל תלמידו של שאלר (Schaller) באקדמיה של וינה. ב-1836 זכה בפרס עם פסל ראש של יונו, וב-1838 עם אפולו. הוא חקר את החומרים במוזיאונים במינכן ובפריז ולאחר מכן נסע ללונדון, שם חי בתנאים גרועים בהתחלה, עבד כסתת אבן, פיסל יצירות אמנות רק בימי החופשה שלו (דיוקן המלכה ויקטוריה ובעלה, אלברט). פאל אסטרהאזי (Pál Eszterházy) הבחין בפסל הצעיר ועם השתדלותו יכול היה להירשם לאקדמיה האנגלית. הוא נשאר באנגליה מ-1838 עד 1847. הצלחת עבודתו "מלחמת האמזונות נגד הארגונאוטים" בשנת 1846 אפשרה לו שהות ארוכה ברומא (1847–1866). הפסל הוזמן מאנגל בשיש על ידי הנסיך אלברט לאחר שהנסיך ראה הערכה על אנגל במאמר של הטיימס הלונדוני. אנגל הצליח לנסוע לרומא מכספי שכר הטרחה שקיבל מהנסיך. פסל זה הוצג ביריד העולמי של לונדון בשנת 1851. בשנת 1857, פסלו "פארקה" הוצג ביריד העולמי של מנצ'סטר, בהזמנת הלורד מאיור ג'ון ברייט סלומונס.

לאחר שהות ממושכת בחו"ל, בשנת 1866, לאחר שזכה במכרז פסל אישטוון סצ'ני[1] הוא התיישב דרך קבע בבודפשט, שם, כנציג הקלאסיציזם המאוחר היה דמות כמעט מבודדת בתחילת הפיסול הנטורליסטי המתעורר.

בתחרות פסל סצ'ני משנת 1866, שעבורה שלח את עבודתו מלונדון, זכה בהזמנה מתוך 17 מועמדים - כולל לאסלו דונאיסקי, יאנוש מרשלקו, הברון מיקלוש ויי, ובמיוחד מיקלוש איז'ו.

ההצלחות המאוחרות שלו היו ב-1873 מדליית הזהב הגדולה ביריד העולמי של וינה ב-1889 (עם הפסל של חוה מתעוררת לחיים) וב-1889 מדליית ארד בפריז של היריד העולמי בפריז. בבית, הוא הופיע בפעם האחרונה בתערוכת האמנות בתערוכה הלאומית של 1885 עם כמה מיצירותיו הישנות, שזכו להצלחה רבה בזמנו. אחרי 1880 הוא בקושי עבד ומת חצי נשכח.

פטרוניו היו ויקטוריה, מלכת הממלכה המאוחדת, הנסיך אלברט, הנסיך פאל אסטרהאזי, שגריר ממלכת הונגריה בלונדון, וסר דייוויד סלומונס, הלורד מאיור של לונדון.

מולדתו השנייה אחרי לונדון הייתה רומא (1846), שם הפך אט אט לאמן ידוע וקעבל הזמנות לא רק מטייקונים אלא גם מ:

יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברומא הוא יצר את פסלי הז'אנר בסגנון קלאסי ששמותיהם נשתמרו עד היום:

הפסלים הידועים ביותר שלו הם:

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוז'ף אנגל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ugyanis a tervek elfogadásához az volt a feltétel, hogy a művész vagy magyar születésű legyen, vagy Magyarországon éljen