מבצע חץ מקשת (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבצע חץ מקשת
Operation Crossbow
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על סיפור של דואיליו קולטי, ויטרויאנו פטרילי
בימוי מייקל אנדרסון
הופק בידי קרלו פונטי
תסריט אמריק פרסבורגר
עריכה ארנסט וולטר
שחקנים ראשיים ג'ורג' פפארד
סופיה לורן
טום קורטני
ריצ'רד ג'ונסון
מוזיקה רון גודווין
צילום ארווין הילר
מדינה בריטניהבריטניה בריטניה
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1 באפריל 1965
משך הקרנה 116 דקות
שפת הסרט אנגלית
גרמנית
סוגה סרט פעולה, סרט ריגול, סרט פשע עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 3,700,000‏$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מבצע חץ מקשתאנגלית Operation Crossbow) הוא סרט מלחמה, ריגול ופעולה בריטי משנת 1965 בהפקתו של קרלו פונטי ובבימויו של מייקל אנדרסון, עם ג'ורג' פפארד, סופיה לורן, לילי פלמר, טום קורטני וריצ'רד ג'ונסון בתפקידים הראשיים.

העלילה היא ברובה בדיונית לפי סיפור של דואיליו קולטי אבל מתבססת על אירועים היסטוריים אמיתיים. היה אמנם מבצע בשם "חץ מקשת" (Operation Crossbow) למלחמה נגד הטילים הגרמניים אבל הוא כלל הגברת אמצעי ההתגוננות והפצצת אתרי השיגור שלהם. חלק מהדמויות בסרט הן אמיתית: - וינסטון צ'רצ'יל, דאנקן סנדיס (אנ'), פרופ' לינדרמן (אנ'), האנה רייטש ועוד.

העלילה מתחלפת בין סצנות שמתארות את בניית הטילים כשהאנשים מדברים גרמנית ובין ניסיונות הבריטים לחבל במתקני השילוח והייצור של הטילים.

לילי פלמר זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל הסרטים בסן סבסטיאן.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

1943, הגרמנים מפתחים את טיל V-1 בפנמינדה. מנהל המבצע הוא גנרל זימן (פול הנרייד) ומפקד המקום מטעם האס אס הוא גרופנפיהרר לינץ (הלמוט דנטין). הטילים נוטים לצד אחד ומתרסקים. טייסים "מתנדבים" להיכנס לטיל ולמצוא את הסיבה ומתרסקים איתו עד שהטייסת האנה רייטש (ברברה רוטינג) נכנסת לטיל, מגלה את סיבת הסטייה ונוחתת בשלום. כעת הגרמנים מוכנים לשלח את הטיל הראשון.

וינסטון צ'רצ'יל (פטריק וימרק) מודאג ומזמן את חתנו, דאנקן סאנדיס (ריצ'רד ג'ונסון) להקים קבינט שיעסוק בבעיה. קונסטנס בבינגטון סמית' (אנ') (סילביה סימס) מפענחת תצלומי אוויר מעל פינמונדה כחשודים לאתרי טילים.

פרופסור לינדמן (טרוור הווארד), היועץ המדעי של צ'רצ'יל טוען שאין אלה טילים אלה אחיזת עיניים של הגרמנים. סאנדיס לא משתכנע ושולח מפציצים להפציץ את פינמונדה. הגרמנים מעבירים את הייצור לדרום גרמניה ומתחילים לייצר את ה-V-2. לשם זה הם מגייסים מהנדסים מארצות הכבושות.

מפקד המודיעין הבריטי, גנרל בויד (ג'ון מילס) מארגן סוכנים שיחדרו למפעל ייצור הטילים ונותן להם זהות של מהנדסים שכנראה נהרגו. רוברט הנשו (טום קורטני) מקבל זהות של מהנדס הולנדי בשם יקוב ביוס, לוטננט קרטיס (ג'ורג' פפארד) מקבל זהות של מהנדס הולנדי. מרואיין נוסף בשם במפורד (אנתוני קווייל) לא עובר את המיון ולבסוף מסתבר שהוא סוכן כפול. שניהם מוצנחים ליד המבורג ומגיעים לבית מלון שהמנהלת שלו היא סוכנת גרמניה אנטי נאצית בשם פרידה (לילי פלמר).

מסתבר שאותו יקוב מבוקש על ידי המשטרה כחשוד ברצח. הוא נעצר, "מודה באשמה" ומסכים להיות סוכן כפול אך לרוע מזלו הוא מזוהה על ידי במפורד שראה אותו במשרדי המודיעין בלונדון. לאחר חקירה קצרה הוא מוסגר לגסטפו ומוצא להורג.

למלון מגיעה אשתו של המהנדס ההולדי, נורה (סופיה לורן) היא מזהה מיד שקורטני אינו בעלה אך מסכימה להעלים עין כדי שיאפשרו לה לחזור עם ילדיה להולנד. קרטיס חותם לה בשם "בעלה" אבל לאחר שהוא עוזב, יורה בה פרידה למוות באקדח עם משתיק קול כדי שלא תגלה דבר.

במקום הנשו שהוצא להורג, מצניחים סוכן נוסף, פיל ברדלי (ג'רמי קמפ). הם מצליחים להיכנס כמהנדסים למרכז הייצור והשילוח התת-קרקעי. במפורד מגלה שקרטיס הוא מתחזה ומפעיל את האזעקה. ברדלי נתפס אבל קרטיס מצליח ברגע האחרון להיכנס לאזור השילוח, להרוג את רוב הגרמנים שם. במפורד מבקש ממנו להיכנע אחרת יהרוג את ברדלי. באותה שעה מתקרבים מפציצים למפעל. ברדלי צועק לקרטיס על איזה מתג ללחוץ. המטוסים מזהים את המטרה בדיוק כשהכיפה נפתחת והטיל אמור לצאת. הפצצות חודרות ומשמידות את הטיל ואת כל האנשים שנמצאים שם.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ג'ורג' פפארד לוטננט ג'ון קרטיס סוכן בריטי
סופיה לורן נורה
טום קורטני רוברט הנשו סוכן בריטי
אנתוני קווייל במפורד סוכן כפול
לילי פלמר פרידה סוכנת אנטי נאצית
ריצ'רד ג'ונסון דאנקן סנדיס שר האספקה
ג'רמי קמפ פיל ברדלי סוכן מתנדב
טרוור הווארד פרופ' לינדרמן יועץ מדעי
ג'ון מילס גנרל בויד ראש המודיעין הבריטי
ברברה רוטינג האנה רייטש טייסת נאצית
פול הנרייד פרופ' זימן ראש פרויקט הטילים
הלמוט דנטין גרופנפיהרר לינץ מפקד פרויירט הטילים
ריצ'רד טוד קומנדר קנדל איש מודיעין בריטי
סילביה סימס קונסטנס בבינגטון סמית מפענחת תצלומי אוויר

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]