מדונה דל'אורטו

חזית הכנסייה
ברתולומאו בון: שער הכנסייה

מדונה דל'אורטואיטלקית: Madonna dell'Orto - "המדונה של הפרדס") היא כנסייה הממוקמת ברובע קאנארג'ו של ונציה שבאיטליה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסייה הוקמה באמצע המאה העשירית על ידי ההומיליאטי על פי תכנונו של טיבריו דה פארמה, הקבור בכנסייה. בעת הקמתה הוקדשה הכנסייה לכריסטופר הקדוש - הקדוש המגן על עוברי האורח, אולם במאה ה-11 הוקדשה הכנסייה למריה, כאשר, על פי האמונה המקומית, התגלה בפרדס סמוך, באורח נס, פסל של מרים.

בשל יסודותיה הרעועים של הכנסייה, נדרש בשנת 1399 שיפוץ נרחב שלה. ההומיליאטי גורשו מהעיר בשנת 1462 והכנסייה הועברה לידי מסדר גאורגיוס הקדוש, עד שנת 1668 עת בוטל מסדר זה, והכנסייה הועבר למסדר הקיסטראקיני מלומברדיה. בשנת 1787 הועברה הכנסייה לחזקת העיר, ובשנת 1841 הממשל האוסטרי אשר שלט בעיר הורה על שיפוצה של הכנסייה. עבודות השיפוץ הסתיימו בשנת 1869.

תיאור המבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חזית המבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חזית המבנה נבנתה בין השנים 14601464. החזית בנויה לבנים, וכוללת שלושה חלקים, כאשר מרכזה של החזית גבוה מצדדיה. בשני החלקים הצדיים של החזית חלונות גדולים המחולקים לארבעה חלונות צרים ומלבניים, ואלה מחולקים באמצעם (כך שכל חלון מחולק למעשה לשמונה חלונות, ארבעה עליונים וארבעה תחתונים). במרכז חזית המבנה חלון רוזטה גדול. בראש הגמלון פסליהם של כריסטופר הקדוש, מרים, והמלאך גבריאל מעשה ידי ניקולו די ג'ובאני פיורנטינו ואנטוניו ריצו.

חלקה העליון של החזית המרכזית מעוטרת בקשתות קטנות, ואילו החזיתות הצידיות מעוטרות ב-12 גומחות בהם פסלי השליחים.

פנים המבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגדל הפעמונים.

המבנה מחולק לספינה מרכזית, ושתי ספינות צידיות. עמודי שיש תומכים את המבנה ומפרידים בין הספינה המרכזית לספינות הצידיות. בחלקה האחורי של הכנסייה אפסיס מחומש המעוטר בציור מעשה ידי טינטורטו, הקבור בכנסייה. לכנסייה אין טרנספט.

העוגב של הכנסייה, הנמצא מעל הכניסה אליה, הותקן בה בשנת 1878 והוא העוגב הגדול ביותר בוונציה.

קפלות הכנסייה מעוטרות (או עוטרו) ביצירות אמנות רבות. קפל קונטאריני (הקפלה הרביעית משמאל) מעוטרת בפרסקאות "יוחנן המטביל עם הקדושים" מעשה ידי צ'ימה דה קונליאנו וכן "אגנס הקדושה" מעשה ידי טינטורטו.

בקפלת ואלייר, הבנויה בסגנון הרנסאנס, ניצבה בעבר היצירה "המדונה והילד" משנת 1481 מעשה ידי ג'ובאני בליני. יצירה זו נגנבה בשנת 1993.

עוד מצויות בכנסייה היצירות "ההצגה בבית המקדש", "הסגידה לעגל הזהב", "יום הדין" ו"ארבע התכונות הטובות" שצוירו על ידי טינטורטו בין השנים 15621564.

מגדל הפעמונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המגדל הפעמונים, הבנוי לבנים, הושלם בשנת 1503. בראש המגדל חדר ובו חלונות מועגלים, ובראשו חלונות מקושתים. מעל חדר זה חדר מעגלי ובראשו כיפה דמוית בצל בסגנון מזרח אירופאי. בצידי המגדל ארבעה פסלים של מבשרי הבשורה מעשה ידי תלמידיו של פייטרו לומבארדו. בראש המגדל פסלו של ישו עשוי שיש לבן.

פעמוני הכנסייה (שהוותיק שבהם היה משנת 1424) הוחלפו בשנת 1883.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מדונה דל'אורטו בוויקישיתוף