מדינת הכדורגל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מדינת הכדורגל
סמליל הארגון מדינת הכדורגל
סמליל הארגון מדינת הכדורגל
תחום כדורגל חובבים
מדינה ישראלישראל ישראל
מנכ"ל מורן גרא
מנהל פעילות יאיר שר - מנהל פיתוח
איתי קרייס - מנהל מחוז מרכז
תקופת הפעילות 2002–הווה (כ־22 שנים)
אתר רשמי

מדינת הכדורגל הוא ארגון מלכ"ר שהוקם ב-2002, המארגן כדורגל החובבים הגדול בישראל ומאגד למעלה מ-20,000 שחקני כדורגל חובבים מרחבי המדינה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שמספר קבוצות של חברים קיימו משחקים וטורנירים קטנים של כדורגל 7X7 באזור זכרון יעקב וחוף הכרמל, החליטו מספר קבוצות להקים את ארגון מדינת הכדורגל ולקיים טורניר של 6 קבוצות במכון וינגייט. הטורניר הראשון התקיים ב-30 בנובמבר 2002 וזכתה בו קבוצת "חוף יונייטד" לאחר ניצחון 1-0 בגמר על קבוצת "בני יעבץ". יחד עם הטורניר עלה אתר אינטרנט שהציג את תוצאות המשחקים יחד עם תמונות מהטורניר, מה שהוביל לחשיפה לקבוצות נוספות.

עד מרץ 2003 הצטרפו לארגון למעלה מ-50 קבוצות. הארגון חגג את האירוע בטורניר עם 16 קבוצות במגרש האימונים בבת-ים. בהמשך אותה השנה זכה למספר כתבות בתקשורת וקצב הצטרפות הקבוצות גבר.

בשנים הראשונות המשחקים התקיימו במכון וינגייט, בת-ים, קיבוץ אייל, קיבוץ ברקאי, קיבוץ הזורע ובמגרשים נוספים. בשנת 2004 במדינת הכדורגל החלו לשחק במגרשי האימונים ליד בית החולים וולפסון שם מתקיים חלק גדול מהפעילות עד היום. מגרשים פעילים נוספים בשנת 2024 הם במגרשי קצף בחיפה, בתיכון רודמן בקרית ים, בשכונת התקווה וקריית שלום בת"א,, בלוד ובבאר שבע.

חוקי היסוד ועקרונות מובילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון הוא מלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח), הפועל לקידום סובלנות, אחריות אישית ומיגור האלימות באמצעות מפגשי כדורגל ועל כן ערכי היסוד:

  • אין אלימות - כל גילוי אלימות גורר הרחקה אוטומטית מהפעילות.
  • אין שופטים - העיקרון הוא שכל אחד אחראי להתנהגות של עצמו וחבריו לקבוצה, ועדיין לקיים משחק ספורטיבי ותחרותי ללא גוף חיצוני. שחקן שמרגיש שנעשתה עליו עבירה מבקש פאול ומקבל לפי העיקרון "הדורש מקבל".
  • אין גביעים או פרסים - משחקים לשם הנאה ומשחק קבוצתי

להצטרפות לארגון אין הגבלת גיל, ועל כן שחקנים בשכבת נוער יכולים לשחק ביחד עם מבוגרים כפול מגילם. המשחק הוא 7X7 או 6X6 ללא הגבלת חילופים, למעט אירועים מסוימים בהם מקיימים קטרגל ו-11 על 11. זמן המשחק לקבוצות הרגילות הוע 20 דק' - 10 דק' כל מחצית, וכל קבוצה משחקת מינימום 3 משחקים בטורניר. טורניר עולה בין 300 ל-400 ש"ח לקבוצה שהולך לעלות הארגון הלוגיסטי של העמותה: עלות מגרשים, מנהלים, צלמים המצלמים את המשחקים, ניהול שוטף, ניהול האתר והווידאו ועוד. במפגשים רגילים אפשר לרשום שחקנים, אולם בטורניר נרשמות קבוצות מלאות. הטורניר הוא יומי בדרך כלל ומשתתפות בו 6 עד 16 קבוצות המתחלקות למספר בתים ולאחר מכן שלבי הנוק אאוט בין המסיימים ראשונים בבתים. אפשר גם להגיע כשחקן חופשי ולהצטרף לקבוצה קיימת, דרך פורום השחקנים של הארגון ורשימת העברות.

למרות העיקרון המנחה שכל קבוצה יכולה להרשם לכל טורניר, מבצע הארגון סיווג של רמות מתאימות לכל קבוצה על מנת למצוא לקבוצות יריבות ברמה שלהם. קפטני הקבוצות אחראים על כך שהמשחק יעבור ללא אירועים אלימים. אם משחקים מתפוצצים והמשחקים לא מחודשים, העניין עובר לטיפול של ועדת התקנון שמרחיקה קבוצות ושחקנים שמרגישה שפגעו ברוח הספורטיבית של הטורנירים.

הארגון עובד עם יבואנים של מלבישות מקצועניות כדוגמת ג'יבובה, פומה, יומברו ועוד, המייצרים את התלבושות עבור הקבוצות. הארגון אף מסייע לקבוצות לעצב את סמלם ותלבושתם.

שותפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה פועלת בשיתוף הדוק עם מספר גופים העוזרים לו ארגונית וכלכלית:

  • משרד התרבות והספורט (מ-2010)
  • מרכז הפועל (מ-2015)
  • הטוטו
  • יבואנית "Derby" העוזרת בהלבשה
  • העמותה לספורט עממי מחוז השרון (המארגנת את הליגה למקומות עבודה במחוז)
  • ארגון WMF (World MiniFootball Federation)
  • ארגון EMF (European MiniFootball Federation)
  • ארגון FARE (Football Against Racism Europe)

ליגת חובבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ליגת החובבים הארצית ע"ש אבי כהן

בשנת 2011 הקימה מדינת הכדורגל ביחד עם משרד הספורט את אליפות ישראל בכדורגל חובבים, על שם כדורגלן העבר אבי כהן שנפטר באותה שנה.[1] באליפות השתתפו 128 קבוצות, והיא זכתה לתהודה בתקשורת הספורט ובקרב שחקני הכדורגל החובבים בישראל. שנה לאחר מכן האליפות צמחה ל-154 קבוצות וזכתה אף היא לחשיפה תקשורתית רחבה. ב-2014 הטורניר כבר כלל 200 קבוצות, ובנוסף כלל 2 טורנירים נפרדים לנוער ולבוגרים. ב-2015 לא התקיים עקב לוחות זמנים וטורנירים אחרים. ב-2016 חזר להתקיים. ב-2019 התקיימה הליגה ב-2 טורנירים נפרדים ל-6X6 ול-7X7. ב-2020 לא התקיימה תחרות עקב התפרצות מגפת הקורונה העולמית.

האליפות חודשה בשנת 2022 כאשר התקיימו אליפויות לכדורגל של 5 שחקנים, 6 וכדורגל שביעיות.

נבחרת החובבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2012 הצטרף הארגון להתאחדות כדורגל החובבים האירופאית (European Minifootball Federation)[2] ושלח נבחרת שתייצג את ישראל באליפות אירופה שנערכה אותה שנה במולדובה. כדורגלן העבר ג'ימי טורק מונה למאמן הנבחרת.[3] הנבחרת זכתה לתהודה בתקשורת בעקבות ניסיון מקורי לגייס נותני חסות: מדינת הכדורגל הציעה לנותני חסות לחגוג שערים ולהקדיש אותם בריקוד מיוחד למותג נותן החסות. חברת "סלטי צבר" הפכה לנותנת החסות של הנבחרת.[4]

ישראל השתתפה לראשונה ב"מיני יורו" ב-2012. הטורניר (השלישי במספר, ישראל לא השתתפה בשתיים הראשונים) התקיים בקישינב במולדובה. באליפות עצמה הנבחרת לא עברה את שלב הבתים, לאחר שהפסידה 3-2 לקרואטיה ו-3-1 לרומניה וניצחה 3-2 את קפריסין.

ב-2013 התקיים הטורניר ברת'ימנו באי כרתים ביוון, ואת הנבחרת אימן יצחק שום. בשלב הבתים ישראל סיימה במקום הראשון ללא הפסד לאחר ניצחונות 3-1 על מונטנגרו ו-2-0 על אירלנד ותיקו 0-0 עם מולדובה. בשלב שמינית הגמר הנבחרת נוצחה 3-1 על ידי צ'כיה והודחה מהטורניר.

ב-2014 התקיים הטורניר בהרצג נובי במונטנגרו (אף שתחילה נבחרה אילת לארח את הטורניר, הטורניר הועבר מישראל בשל המתיחות הביטחונית לאחר "צוק איתן") ולמרות הציפיות הגבוהות תחת הדרכת המאמן ויקו חדד, הנבחרת הפסידה 3 משחקים בבית המוקדם למולדובה, מונטנגרו וסקוטלנד והודחה.

ב-2015 התקיים הטורניר בוורסאר בקרואטיה, יצחק שום חזר לאמן את הנבחרת שעלתה לשמינית הגמר אחרי ניצחונות 5-0 על לוקסמבורג, 3-1 על ליטא והפסד 2-1 לקרואטיה המארחת. בשמינית הגמר הנבחרת הפסידה 2-0 לרומניה אלופת אירופה.

ב-2016 התקיים הטורניר בסקשפהרוואר בהונגריה. ישראל ניצחה בשלב הבתים 3-6 את לוקסמבורג והפסידה 2-0 למולדובה והפסד 3-2 לגרמניה ולא העפילה משלב הבתים.

ב-2017 התקיים הטורניר בברנו בצ'כיה. את נבחרת ישראל אימן ניר קנורפל. ישראל ניצחה בשלב הבתים את לטביה 0-4 והפסידה 6-0 להונגריה ו7-0 לצ'כיה ולא העפילה משלב הבתים.

ב-2018 התקיים הטורניר בקייב באוקראינה. את נבחרת ישראל אימן גיא לאוטמן. ישראל הוגרלה בשלב הבתים מול נבחרות החובבים מאנגליה, ספרד, רומניה ואוסטריה. במשחקיה הפסידה ישראל 1:0 לספרד, 2:0 לרומניה, ו4:0 לאנגליה וניצחה 1:4 את אוסטריה ולא העפילה משלב הבתים.

ב-2022 התקיים הטורניר בקושיצה בסלובקיה לאחר שבוטל מספר שנים עקב מגפת הקורונה. את נבחרת ישראל אימן עומר לוינזון. ישראל הוגרלה בשלב הבתים מול נבחרות אנגליה, יוון וקזחסטן. במשחקיה בשלב הבתים הפסידה לאנגליה 2:1, וניצחה את קזחסטן 2:5 ואת יוון 2:4. בשלב שמינית הגמר הנבחרת נוצחה 3:0 על ידי אזרבייג'ן והודחה מהטורניר.

ב-2024 יתקיים הטורניר בסרייבו בבוסניה הרצגובינה.

ליגת האלופות האירופית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התאחדות כדורגל החובבים האירופאית מקיימת מדי שנה (החל מ-2016) גם "ליגת אלופות" לקבוצות קטרגל (6 על 6) שמשתתפות בה גם קבוצות מישראל שמעפילות מטורנירי מוקדמות של "מדינת הכדורגל".

ב-2017 השתתפו בטורניר שהתקיים בסלובניה וכלל בסה"כ 76 קבוצות מ-22 מדינות באירופה, 4 קבוצות מישראל: זניט נורד מאזור חיפה, עירוני בן-דור מנשר, המקסיקני מבאר שבע ופטישי הפריפריה מחדרה. ההישג הגדול ביותר הוא של המקסיקני מב"ש שהעפילה לרבע הגמר וסיימה במקום השביעי בטורניר.

ב-2018 השתתפו בטורניר שהתקיים בסלובניה 64 קבוצות מ-20 מדינות באירופה, 5 קבוצות מישראל: המקסיקני מבאר שבע, און גל יונדאי מהקריות, עירוני באקה אל גרביה, עירוני בן-דור מנשר וזניט נורד מאזור חיפה. ההישג הגדול ביותר הוא של קבוצת און גל יונדאי מהקריות שהעפילה לחצי הגמר וסיימה במקום השלישי בטורניר.


ב-2023 השתתפו בטורניר שהתקיים ברומניה 28 קבוצות מ18 מדינות באירופה עם קבוצה ישראלית אחת, הקבוצה מהשרון צעירי אבן יהודה. הקבוצה סיימה את דרכה בטורניר במקום ה3 בשלב הבתים ולא העפילה לשלב הנוקאווט.

כדורגל הליכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 2021 החלה הפעלת פעילות כדורגל הליכה בישראל, ספורט חדש המיועד לשחקנים בגיל השלישי, הגיל מינמלי הוא 50.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]