מחסן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מחסן אוטומטי במרכז הפצה. המדפים מסודרים כך שמערכת אוטומטית יודעת לאתר כל פריט ולאסוף מגוון פריטים במהלך אחד
מחסן בפינלנד: משמאל למעבר, סחורה מסודרת על משטחי משא; מימין, משטחי משא מקובצים האחד על השני
מחסן של חברת דאגלס איירקראפט קומפני, 1942

מחסן הוא מבנה נפרד או חלק ממבנה אשר משמש להחזקה של סחורה, חמרי גלם וכדומה. וכן מבנה או חלק ממבנה המשמש להחזקה של חפצים שאין בהם צורך מיידי. נהוג להבחין בין מחסן סחורה למחסן ציוד.

מחסן סחורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחסנים משמשים גורמים מסחריים שונים, כמו יצרנים, יבואנים, יצואנים, סיטונאים, עסקי לוגיסטיקה ושליחויות, מכס, וכו' לאחסון סחורות. אחסון סחורות יכול להיות לטווחי זמן שונים, אך בגמר האחסון, סחורה שיצאה מהמחסן אינה חוזרת אליו.

דוגמאות למחסנים בשימוש במפעלי ייצור:

עבור יבואנים, סיטונאים, וקמעונאים משמש המחסן להחזקת סחורה שטרם נמכרה לחוליה הבאה בשרשרת האספקה, על מנת לאפשר גמישות בהספקה על פי מודלים של צריכה צפויה. כלומר, סחורה שהלקוחות צפויים להזמין לפני שבעל המחסן יספיק להזמין את הסחורה מהספק שלו.

מחסנים מסחריים נמצאים בבניינים גדולים באזורי תעשייה. הם מצוידים ברציפי העמסה למשאיות (או לעיתים לספינות); ולעיתים הסחורה מועמסת ישירות לנמל תעופה, נמל ימי או תחנת רכבת. לעיתים קרובות יש גם עגורנים ומלגזות המסייעות בשינוע הסחורה, שעל-פי תקני ISO מצויה על משטחי משא. בשל מורכבות ניהול מחסנים, הם דורשים לעיתים שימוש במערכת ניהול מחסן ממוחשבת. במחסנים כאלו יש לעיתים מערכת אחסון אוטומטית (אנ') המאפשרת אחסון וליקוט של הפריטים באמצעות מערכת רובוטית.

בהתאם לסוג הסחורה או החומרים המאוחסנים בהם, מחסנים שונים נדרשים לעמוד בדרישות שונות, כגון בקרת טמפרטורה, בקרת לחות, איטום למניעת כניסה או בריחה של גזים שונים, ועוד.

מחסן ציוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחסני ציוד מיועדים בדרך כלל לכלי עבודה שהשימוש בהם אינו רצוף, ובגמר השימוש הם מוחזרים למחסן עד לשימוש הבא. מחסני ציוד משמשים כמעט בכל תחום פעילות אנושי - בתעשייה, במשרדים, במבני ציבור ובבתי מגורים.

אחסון לטווח ארוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוג נוסף של מחסנים הן יחידות אחסון לטווח ארוך (אנ') המופעלות על ידי גופים מסחריים. מחסנים אלה יכולים להיות תאים גדולים בארון, חדרים במבנה או אף מתחם של מכולות. היחידות מושכרות על ידי המשתמשים בהן, ועומדות לרשותם בכל עת. יחידות אלו מאפשרות אחסון של חפצים גדולים ורבים כגון ריהוט, כלי רכב קטנים ועוד. פעמים רבות משמשות יחידות אלו לאחסון של תכולת דירה עקב מעבר זמני.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מחסנים (בתוך מבנים) בוויקישיתוף
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בנייני מחסנים בוויקישיתוף