אטרף (להקה) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Yes1975 (שיחה | תרומות)
מ תוספת מידע עדכני על הלהקה
מ הסרת תבנית:אין תמונה משדה תמונה בתבנית, בערך בו יש הצגה אוטומטית של "אין תמונה"#
שורה 2: שורה 2:
{{מוזיקאי
{{מוזיקאי
|שם=אטרף
|שם=אטרף
|תמונה={{אין תמונה|יישור=ללא}}
|תמונה=
|כיתוב=
|כיתוב=
|שם לידה=
|שם לידה=

גרסה מ־14:59, 17 בפברואר 2017


שגיאות פרמטריות בתבנית:מוזיקאי

פרמטרים [ שנות פעילות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אטרף
מוקד פעילות ירושלים, ישראל
תקופת הפעילות מ-1989 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק, סלסה, קובני
חברת תקליטים אן אם סי
הד ארצי
חברים
רובנס
ויקטור אזוס
אהרוני בנארי
דורון רפאלי
זוהר כחילה
אורן בלבן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אטרף היא להקת רוק לטינית ישראלית, שפעלה בעיקר בתחילת שנות ה-90.

היסטוריה

את הלהקה הקים הזמר רובן סלמון (אשר מוכר יותר בשם נעוריו, רובנס). רובנס, יוצא פרו, שבתחילת שנות ה-80 היה חבר בלהקת "סנדלר", חבר בשנת 1989 לחבר ילדותו, נגן הבס ויקטור אזוס, ולגיטריסט אהרוני בנארי - שניהם יוצאי הלהקה הירושלמית "צליל שכן". השלושה צרפו אליהם גם את הפסנתרן איתי רוזנבאום ואת נגני כלי ההקשה אורן בלבן והמתופף דורון רפאלי.

סגנון

להקת אטרף שילבה מוזיקת רוק עם מוזיקת ג'אז, תחת השפעות לטיניות (בעיקר סלסה ומוזיקה קובנית). להיטה הראשון של הלהקה היה "שולה", אשר עסק במפגש עם זונה (”אני ושולה בחצר, אחורה וקדימה וקדימה ואחור”). שיר זה זכה להצלחה ולהשמעות רבות ברדיו. עם זאת, כאשר הוצע ללהקה להופיע במסגרת התוכנית זהו זה, הותנתה ההופעה בהחלפת המילים הפרובוקטיביות במילים אחרות (”אני ושולה בבריסל, דודה חוזפיטה שרוקדת מאחור”). הלהקה שהייתה להוטה להופיע בטלוויזיה הסכימה להתניה. למחרת הופיעה בעיתונים השוואה בין המילים המקוריות למילים החלופיות, והושמעה ביקורת על כך שהלהקה נאלצה להתכופף ולהתפשר על מנת להופיע. בהופעות מאוחרות יותר בטלוויזיה, הופיעה הלהקה עם המילים המקוריות.

פרט לשיר פרובוקטיבי זה, ולמספר שירי מחאה נוספים, רוב שיריה של הלהקה עסקו בריקודים ובהנאות החיים.

דיסקוגרפיה

בשנת 1990, לאחר שהפסנתרן איתי רוזנבאום הוחלף על ידי זוהר כחילה, הוציאה הלהקה את אלבומה הראשון, אטרף 2, בהוצאת אן אם סי. בין היתר התפרסמו מאלבום זה השירים "כשאת מגרדת" ו"יום סבבה" - גרסה עברית לשיר "לה במבה", בהשתתפות שלומי שבת. מילות השירים נכתבו על ידי רובנס, והם הולחנו על ידי רובנס ואזוס. השיר "יום סבבה" נכלל באלבום הסולו השלישי של שבת "אל תלכי רחוק מדי" שראה אור ב-1993.

בשנת 1992 הוציאה הלהקה את אלבומה השני, קונגה, אף הוא בהפקתו של עמיר בן-משה, אך עם מעורבות גדולה יותר של כחילה, בנארי ואזוס בעיבודים ובהלחנה. בין היתר התפרסמו מאלבום זה השירים "ענבל" ו"ירושלים", וכן גרסאות כיסוי בסגנון לטיני לשירים "קפה טורקי" ו"רינה". מילות השירים באלבום נכתבו על ידי רובנס.

לאחר הוצאת האלבום הצטמצמה פעילות הלהקה, עד שבשנת 1994 היא התפצלה ואנשיה הקימו להקות אחרות. בשנת 1995 חזרה הלהקה לפעול יחד, והוציאה את אלבומה השלישי, לטיני / עברי / לטיני (הפעם בהוצאת הד ארצי). הלהיט המוכר ביותר באלבום הוא השיר "מנגו בננה".

בשנת 1997 הוציאה הלהקה אלבום אוסף בשם האוסף, אשר כלל גם 4 גרסאות כיסוי שלא פורסמו עד אז (ביניהן גרסה לטינית לשיר "אין כמו יפו בלילות").

דעיכה ואיחוד

מאז הוצאת אלבום האוסף, דעכה פעילותה של הלהקה. בשנת 1998, במסגרת הפרויקט "עבודה עברית", חידשה הלהקה את שירו של אריק לביא, "שיר הקטר". בשנת 1999 הקליטה הלהקה שיר נוסף בשם "קונדום", שנפסל לשידור עקב תוכנו המיני-פרובוקטיבי, העוסק בקונדומים.

ב-28 בספטמבר 2013 התאחדה הלהקה לצורך הופעה חד-פעמית, במסגרת אירועי הסגירה של הרדיו-בר "תדר" בתל אביב[1][2].

ביוני 2016 דווח שוב על איחוד צפוי של הלהקה[3] וימים אחדים לאחר מכן הוצגה הלהקה כאשר במתכונתה החדשה, במקום הסולן רובנס, הוצב הסולן ארתור כץ. השיר הראשון שהוציאה באיחוד 2016 הנו "מדינה בפיתה".

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:וואלה!

    פרמטרים [ 6 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    איי קראמבה: להקת אטרף מתאחדת, באתר וואלה‏, 18 בספטמבר 2013
  2. ^ "אני ושולה בתדר" - סיקור הופעת האיחוד של הלהקה ב"תדר"
  3. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:Ynet

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    רן בוקר, יום סבבה: להקת אטרף מתאחדת, באתר ynet, 14 ביוני 2016