מלון דן תל אביב

מלון דן תל אביב
מיקום תל אביב-יפו, ישראל
חדרים 280
קומות 7 עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלות מלונות דן עריכת הנתון בוויקינתונים
בניית המלון
תאריך פתיחה 1964 עריכת הנתון בוויקינתונים
אדריכל היינץ פנחל עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°04′47″N 34°46′04″E / 32.079722°N 34.767778°E / 32.079722; 34.767778
האתר הרשמי
(למפת תל אביב רגילה)
 
מלון דן תל אביב
מלון דן תל אביב
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מלון דן תל אביב הוא בית מלון של רשת מלונות דן הממוקם בתל אביב, ברחוב הירקון. המלון, בעל 280 חדרים, נחשב לאחד המלונות הידועים בעיר והוא מהוותיקים. במלון נוהגים להתארח על בסיס קבוע אישים חשובים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-30 הוקם ליד חוף הים פנסיון "קטה דן", שהיה בית המלון הראשון לחוף ימה של תל אביב, בתכנונה של לוטה כהן. במלון זה, אשר שימש גם כמפקדה של ההגנה, נהגו לקיים בין השאר ישיבות מטה של הארגון. מלון זה נודע גם כמקום מפגש של מנהיגי התקופה, וידוע בין השאר כמקום האחרון בו ישב חיים ארלוזורוב לפני הירצחו. ב-1947 שכרו האחים יקותיאל ושמואל פדרמן את המלון ובצמוד אליו החלו ב-1950 להקים את "מלון דן" אשר נחנך ב-1953. מאוחר יותר נהרסו שני המבנים ובמקומם הוקם ב-1964 מבנה המלון הקיים עד היום.

ביולי 2019 מונתה לראשונה אישה למנכ"לית המלון, רמה אורם נכנסה לתפקיד לאחר שניהלה מלון אחר של הרשת בירושלים.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלון שוכן ברחוב הירקון 99, פינת רחוב פרישמן. תכנן אותו האדריכל היינץ פנחל, שהמשיך מאוחר יותר בתכנון פרויקטים נוספים של רשת מלונות דן. המבנה בנוי משלושה אגפים בצורת האות "H": אגף המקביל לחוף הים, אגף המקביל לרחוב הירקון ואגף מרכזי המחבר ביניהם. הפרשי הגבהים בין מפלס הרחוב ומפלס הטיילת ניכרים בתכנון המבנה. המבנה כולל מספר מפלסים פנימיים ומעברים בין האולמות המצויים בו. אחד האלמנטים הנחשבים למעניינים בתכנון המלון הוא המדרגות היורדות מהכניסה הראשית למלון לכיוון האולם התחתון המשקיף אל הים, שאותו ניתן לראות "ממוסגר" בחלון פנורמי. חלק זה של האולם הכולל מרפסת המשקיפה אל הים הוא אלמנט יוצא דופן בחזית המלון המערבית.

באמצע שנות ה-70 שופץ המלון, ובמסגרתו עיטר האמן יעקב אגם את החזית המערבית והפך אותה לפסל סביבתי צבעוני. ביום חנוכת החזית חדשה, חנכה הרשת מלון נוסף ברשת ושני בתל אביב: דן פנורמה תל אביב. חזית המלון, כמו יצירות נוספות של אגם, חופתה בפסיפס צבעוני, בצבעי הקשת, היוצר מראה שונה מכל זווית הסתכלות. הפסיפס הצבעוני שופץ וחודש בשנת 2000, יחד עם יתר חלקי חיפוי המעטפת החיצונית של המלון.

חשיבותו האדריכלית של מבנה המלון בתולדות תל אביב היא בהיותו המלון הראשון בחוף הים אשר הגדיר מחדש את קו החוף כרצועה תיירותית. אחריו הוקמו גם מלון שרתון הישן, מלון הילטון תל אביב ואחרים אשר הפכו את רצועת החוף על פניה. בניגוד לשאר בתי המלון הקיימים כיום הבנויים כמגדלים, המלון בנוי לרוחב ולא לגובה, וגובהו 7 קומות.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מלון דן תל אביב בוויקישיתוף