מלקולם לאורי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מלקולם לורי)

מלקולם לאוריאנגלית: Malcolm Lowry;‏ 28 ביולי 190926 ביוני 1957) הוא סופר ומשורר אנגלי, נודע בעיקר בזכות ספרו "מתחת להר הגעש", שנחשב לאחת מפסגות הספרות של המאה העשרים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורי נולד במחוז צ'שייר שבאנגליה, הצעיר מבין ארבעה אחים, בן לסוחר כותנה מצליח. בגיל שבע כמעט והתעוור מהפרעה בקרניות, אך נרפא לאחר ניתוח כעבור ארבע שנים. בגיל שבע עשרה הפסיק את לימודיו, ובהסכמת אביו עלה על ספינה ששטה למזרח הרחוק. התמונה הרומנטית בראשו של חיי המלחים התחלפה במהלך שבעת חודשי המסע, ובסופם חזר עם זכרונות אותם שילב בכתיבתו, והתמכרות חמורה לאלכוהול.

ב-1927 לא יכול היה לחזור ללימודיו, ולכן הוא החליט לבלות מספר חודשים בגרמניה, שם העריץ את הקולנוע האקספרסיוניסטי הגרמני וגילה את התיאטרון. כשחזר לאנגליה מצא מגורים בלונדון, שם התערבב בחוג הספרותי הסוער של שנות השלושים, ביניהם פגש את דילן תומאס, והחל את לימודיו.

ב- 1934 עבר לצרפת, שם נישא לסופרת אמריקאית בשם יאן גבריאל. מאוחר יותר הלך אחריה לארצות הברית, שם ניסה לראשונה את כוחו בכתיבת תסריטים למסך הגדול, והתמוטט שנתיים מאוחר יותר מהתמכרותו לאלכוהול. נישואי השניים היו סוערים, ובניסיון כושל להצילם הם עברו ב- 1936 לספרד. שנה מאוחר יותר התגרש לאורי מאשתו, ולאחר תקופה נוספת של התמכרות כבדה גורש מספרד.

ב-1939 עבר להתגורר בקנדה, שם נישא לאשתו השנייה, מרגרי בונר, שחקנית וכותבת. על אף נדודיהם ברחבי העולם ושתייתו הלא נגמרת, הייתה זו תקופה שקטה בחיי לאורי, שנמשכה עד ל-1954. ב-1957 מת כתוצאה מצריכה אלכוהול מוגזמת, שככל הנראה שולבה עם מנת יתר של כדורי שינה.

יצירות מאוחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהשוואה לכמות שכתב, לאורי פרסם רק כמות קטנה מכתביו. משני הרומנים שפרסם בולט "מתחת להר הגעש" כיצירת המופת שלו וכאחת מפסגות היצירה הספרותית של המאה העשרים. בספר זה הצליח לאורי להציג מערכות יחסים מורכבות על הרקע המסוגנן של מקסיקו, תוך שימוש ברור בסגנונו האישי, המשלב יסודות אוטוביוגרפיים עם רבדים סימבוליים חמקמקים. הסרט זכה לגרסה קולנועית מרשימה בבימויו של ג'ון יוסטון ועם אלברט פיני בתפקיד הראשי.

Ultramarine הוא רומן שפרסם עוד בזמן שהיה סטודנט לתואר ראשון, ומציג את מסעו הימי הראשון של נער וניסיונותיו להתקבל לחברת הימאים.

אסופת הסיפורים Hear Us, O Lord from Heaven Thy Dwelling Place פורסמה לאחר מותו של לאורי בעריכתו של אירל בירני, שאף ערך את האסופה Selected Poems of Malcolm Lowry. אירל גם עבד יחד עם אלמנתו של לאורי על עריכת הנובלה Lunar Caustic, לקראת פרסום מחודש, שנבנה משילוב של קטעים שונים שכתב בעודו בחיים. אלמנתו עבדה גם יחד עם הביוגרף הראשון שלו, ויחד הם פרסמו את Dark as the Grave Wherein my Friend is Laid ואת October Ferry to Gabriola מכתביו הנותרים.

The Selected Letters of Malcolm Lowry, פורסם ב-1965, ואחריו ב-1995-6 פורסמו שני הכרכים של Sursam Corda! The Collected Letters of Malcolm Lowry. מהדורות ספרותיות של עבודות אותן לא השלים פורסמו לספרו La Mordida, ולעיבודו הקולנועי לספרו של פיצג'רלד "ענוג הוא הלילה".

הסרט דוקומנטרי אודותיו Volcano: An Inquiry Into the Life and Death of Malcolm Lowry היה מועמד לפרס האוסקר לשנת 1976.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Ultramarine (פורסם ב-1933)
  • Under the Volcano (מתחת להר הגעש, 1947) שעובד לסרט באותו שם בידי ג'ון יוסטון (1984). תורגם בידי: מאיר ויזלטיר, הספרייה, 1986.
  • Hear Us O Lord from Heaven Thy Dwelling Place ( פורסם ב-1961, לאחר מותו)
  • Selected Poems of Malcolm Lowry (פורסם ב-1962, לאחר מותו)
  • Lunar Caustic (פורסם ב-1968, לאחר מותו)
  • Dark as the Grave wherein my Friend is Laid (פורסם ב-1968, לאחר מותו)
  • October Ferry to Gabriola ( פורסם ב-1970, לאחר מותו)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מלקולם לאורי בוויקישיתוף