מעקבים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מעקבים
Following
בימוי כריסטופר נולאן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי אמה תומאס, ג'רמי תאובלד, כריסטופר נולאן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט כריסטופר נולאן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה Gareth Heal, כריסטופר נולאן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים דיויד ג'וליאן
ג'רמי תאובלד
Alex Haw
ג'ון נולאן
אמה תומאס
לוסי ראסל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה דיויד ג'וליאן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום כריסטופר נולאן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Syncopy Films עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Momentum Pictures, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1998
משך הקרנה 70 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פשע, נאו-נואר, סרט מותחן, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו following
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מעקביםאנגלית: Following) הוא סרט מותחן פשע נאו-נואר עצמאי משנת 1998 שכתב וביים כריסטופר נולאן. הסרט מספר את סיפורו של צעיר שעוקב אחר זרים ברחובות לונדון ונשאב לעולם תחתון פלילי כשהוא לא מצליח לשמור על מרחק ממנו. כסרט הביכורים של נולאן, הוא תוכנן להיות סרט זול ככל האפשר לביצוע. נערכו חזרות רבות על סצנות, כך שנדרשו רק טייק אחד או שניים כדי לחסוך במלאי סרטים באורך 16 מ"מ, ההוצאה הגדולה ביותר של ההפקה ועל כך שילם נולאן מכספו האישי. נולאן לא הצליח להרשות לעצמו ציוד תאורה מקצועי יקר, אך השתמש בעיקר באור זמין. לצד הכתיבה, הבימוי והצילום של הסרט, עזר נולאן גם בעריכה והפקה.

הסרט יצא על ידי The Criterion Collection בבלו-ריי וב-DVD בצפון אמריקה ב-11 בדצמבר 2012.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סופר צעיר נאבק ומובטל (המוכר בתור "האיש הצעיר") עוקב אחר אנשים זרים ברחובות לונדון, לכאורה כדי למצוא השראה לרומן הראשון שלו. בתחילה הוא קובע לעצמו כללים נוקשים לגבי אחרי מי עליו לעקוב ולכמה זמן, אך עד מהרה הוא נוטש את הכללים שלו כשהוא מתמקד בגבר מטופח ונאה בחליפה כהה. הגבר בחליפה, לאחר שהבחין שעוקבים אחריו, מתעמת במהירות עם הצעיר ומציג את עצמו כ"קוב". קוב מגלה שהוא פורץ סדרתי ומזמין את הצעיר (שאומר לקוב ששמו "ביל") ללוות אותו בפריצות שונות. נראה שהרווחים הנאים מפשעים אלה הם בעלי חשיבות משנית לקוב. הוא נהנה להתרוצץ בין הפריטים האישיים בדירות המטרה שלו ולשתות את היין שלהם. הוא מסביר כי התשוקה האמיתית שלו היא שימוש בהלם השוד והפרת רכוש כדי לגרום לקורבנותיו לבחון מחדש את חייהם. הוא מסכם את גישתו כך: "אתה לוקח את זה, ומראה להם מה היה להם".

הצעיר מתרגש מאורח חייו של קוב. הוא מנסה פריצות משלו, כפי שקוב מעודד ומדריך אותו לעשות. בהצעתו של קוב, הוא משנה את מראהו, מקצר את שיערו ולובש חליפה כהה. הוא מאמץ את השם "דניאל לויד" על סמך כרטיס האשראי שקוב נותן לו ומתחיל לקיים מערכת יחסים עם אישה בלונדינית שהוא וקוב פרצו לדירתה. הבלונדינית מתגלה כחברתו של גנגסטר קטן (הידוע רק בשם "הבחור הקירח") ממנו נפרדה לאחר שרצח גבר בדירתה. עד מהרה, הבלונדינית מודה שהבחור הקירח סוחט אותה בתצלומים מפלילים. הצעיר פורץ לכספת של הבחור הקירח, אך נתפס במעשה על ידי אדם לא מזוהה. לאחר מכן הוא גורם לאיש לדמם מחבטת פטיש ונמלט עם הכסף והתמונות של הבחור הקירח. כשהוא חוזר לדירתו, הוא מגלה שהתמונות הן צילומי דוגמנות לא מזיקים.

כשהוא מתעמת עם הבלונדינית, הצעיר לומד שהיא וקוב עבדו יחד כדי לתמרן אותו כדי לחקות את שיטות הפריצה של קוב. היא מספרת לו כי קוב גילה לאחרונה גופתה של אישה שנרצחה במהלך אחת הפריצות שלו והוא מנסה להסיט את ממנו בכך שהוא מופיע כאילו פורצים מרובים חולקים את שיטותיו.

הצעיר עוזב כדי להסגיר את עצמו למשטרה. הבלונדינית מדווחת על הצלחתה בפני קוב, שאחר כך מגלה שהוא אכן עובד עבור הבחור הקירח. הסיפור על האישה הנרצחת היה חלק ממזימה להונות את הבלונדינית והצעיר כאחד: הבלונדינית סחטה את הבחור הקירח עם עדויות מהרצח שביצע בדירתה, והוא רוצה שירצחו אותה כך אי אפשר יהיה לחבר אליו את הפשע. קוב הורג את הבלונדינית עם אותו פטיש בו השתמש הצעיר במהלך פריצת הכספת של הקירח ומשאיר אותה במקום. המשטרה, שבודקת את סיפורו של הצעיר, מוצאת את הבלונדינית שנרצחה ואת הפטיש עם טביעות האצבע עליו. הצעיר מעורב אפוא ברצח האישה הבלונדינית. קוב בינתיים נעלם לתוך ההמון.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'רמי תיאובלד - האיש הצעיר [ביל / דניאל "דני" לויד]
  • אלכס הו - קוב
  • לוסי ראסל - הבלונדינית
  • ג'ון נולאן - השוטר
  • דיק בראדסל - האיש הקירח
  • ג'ניפר אנג'ל - מלצרית

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נכתב, בוים, צולם והופק במשותף על ידי כריסטופר נולאן.[1] הוא צולם בלונדון על גבי סרט 16 מ"מ בשחור-לבן. נולאן השתמש במבנה עלילתי לא ליניארי לסרט, מכשיר שבו השתמש שוב גם בסרטיו "ממנטו", "באטמן מתחיל" ו"יוקרה". סוג זה של סיפורים, לטענתו, שיקף את אי הוודאות הגלומה של הקהל בנוגע לדמויות בסרט אפל. עבודת ההפקה נמשכה שנה שלמה.[1] וכדי לחסוך במלאי הסרטים, כל סצנה בסרט עברה חזרות רבות על מנת להבטיח שניתן יהיה להשתמש בטייק הראשון או השני בעת העריכה.[1] הצילומים התקיימו בשבתות במשך שלושה או ארבעה חודשים, נולאן צילם כחמש עשרה דקות צילומים בכל יום. פרק זמן זה גם מיתן את עלות מלאי הסרטים ואיפשר לו לשלם על כך מכספו. על פי רוב, נולאן צילם ללא ציוד תאורה מקצועי לסרטים, כשהוא משתמש במידה רבה באור זמין. הוא גם השתמש בבתיהם של חבריו ומשפחתו כאתרי צילום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Duncker, Johannes (6 ביוני 2002). "The Making of Following". christophernolan.net. אורכב מ-המקור ב-13 במאי 2008. נבדק ב-19 במאי 2008. {{cite web}}: (עזרה)