משחקי הרעב: בלדה לנחשים וציפורי שיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משחקי הרעב: בלדה לנחשים וציפורי שיר
The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על הרומן "בלדה לנחשים וציפורי שיר" מאת סוזן קולינס
בימוי פרנסיס לורנס
הופק בידי נינה ג'ייקובסון
בראד סימפסון
תסריט מייקל לזלי
מייקל ארנדט
שחקנים ראשיים טום בליית'
רייצ'ל זגלר
ג'וש אנדרס ריברה
האנטר שפר
מוזיקה ג'יימס ניוטון הווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ג'ו וילמס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה כוח צבע, Good Universe, ליונס גייט אנטרטיינמנט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה Lionsgate
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 17 בנובמבר 2023
ישראלישראל 7 בדצמבר 2023
משך הקרנה 158 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מבוסס יצירה ספרותית, סרט פעולה, סרט דרמה, סרט הרפתקאות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 100 מיליון
הכנסות 253.1 מיליון דולר (22 בנובמבר 2023)
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משחקי הרעב: בלדה לנחשים וציפורי שיראנגלית: The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes) הוא סרט פעולה-מדע בדיוני אמריקאי שבוים על ידי פרנסיס לורנס (אנ') על פי תסריט מאת מייקל לזלי ומייקל ארנדט, המבוסס על הרומן באותו השם משנת 2020 מאת סוזן קולינס, ומהווה פריקוול לאירועי "משחקי הרעב" משנת 2012, וכסרט חמישי בסדרת סרטי "משחקי הרעב". בסרט מככבים טום בליית', רייצ'ל זגלר, פיטר דינקלג', ג'ייסון שוורצמן, האנטר שפר, ג'וש אנדרס ריברה וויולה דייוויס. העלילה מתרחשת 64 שנים לפני אירועי הסרט משחקי הרעב, ועוקבת אחר קוריולאנוס סנואו, שממונה כמנטור למיועדת, לוסי גריי ביירד, במשחקי הרעב העשיריים.

הקרנת הבכורה העולמית לסרט נערכה בברלין ב-5 בנובמבר 2023.[1] הסרט עלה לאקרנים רשמית בארצות הברית ב-17 בנובמבר 2023, תחת הפצת "סרטי ליונסגייט". בישראל, הקרנתו של הסרט נדחתה עקב מלחמת חרבות ברזל, והוא עלה לאקרנים ב-7 בדצמבר 2023. הסרט הכניס 253.1 מיליון דולר ברחבי העולם וקיבל ביקורות חיוביות לרוב מהמבקרים.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

במדינת הפוסט-אפוקליפטית פאנם, השוכנת על חורבותיה של אמריקה הצפונית, המפקד קראסוס סנואו מת במהלך המרד בין הקפיטול למחוזות. לאחר 13 שנים, קוריולאנוס בנו של קראסוס במהלך שנות צעירותו כסטודנט האקדמיה, נבחר להנחות כמנטור במשחקי הרעב ה-10. קוריולאנוס מחליט לנסות לזכות במלגת פרס פלינת', במטרה לסייע למשפחתו להחזיר שגשוג והתעשרות כבעברם, אך יוצר המשחקים ודיקן האקדמיה, קסקה הייבוטום, מייעץ למנטורים להתמקד בבידור צופי המשחק במקום זכיית הפרס.

קוריולאנוס מתמנה להדריך את לוסי גריי ביירד, מיועדת מחוז 12. במהלך טקס האסיף, לוסי גריי שרה בהתרסה, וקוריולאנוס מבין שיש לו הזדמנות להטות את הסיכויים לטובתו. לאחר מכן, לוסי גריי משתילה נחש לשמלתה של בת ראש העיר ליפ, מייפייר, מכיוון שאמרה לאביה לבחור בכוונה בה. בזמן שהמנטורית ארקיין קריין מתגרה במיועדת שלה שהורגת אותה, קוריולאנוס זוכה באמונה של לוסי גריי, ועוזר לה לקבל אהדה מאזרחי הקפיטול, למורת רוחו של הייבוטום, כשקיבץ אותו עם לוסי גריי כדי שייכשל. קוריולאנוס רוקם תוכנית בחסות יצרנית משחקי הרעב הראשית, דוקטור וולומניה גול, שבה צופי הקפיטול תורמים אספקה למיועדים במשחק דרך המנטורים שלהם כדי להגדיל את מספר הצופים במשחקים, אך חברתו לכיתה, קלמנסיה דובקוטה, לוקחת את הקרדיט, וגול מכניסה את מכתב ההצעה לתוך מיכל נחשים מהונדסים גנטית שאינם תוקפים ריחות מוכרים או DNA; כשהנחשים לא זיהו את קלמנסיה, הכישו ופצעו אותה - דבר שאישר שזו הצעתו של קוריולאנוס.

במהלך סיור בזירת המשחק, פצצת מורדים מתפוצצת, והורגת מספר מנטורים ומיועד, שכולל את בנו של הנשיא, פליקס רבינסטיל, שבמצב אנוש. כאשר לוסי גריי מצילה את קוריולאנוס, הוא נותן לה רעל עכברים כנשק. למרות התקרית המשחק עדיין יוצא לפועל, ומתחיל. לוסי גריי בורחת דרך חור שנגרם מהפיצוץ, ומסתתרת במנהרה עם המיועד הנוסף ממחוז 12, ג'סופ. חברו של קוריולאנוס ועמיתו המנטור, סג'אנוס פלינת', זועף על אכזריות המשחק וחוקיו, ומתגנב לזירה ומתאבל לצד המיועד שלו שנפסל, מרקוס, חברו לכיתה לשעבר במחוז 2. גול משכנעת את קוריולאנוס להחזיר את סג'אנוס מהזירה. כאשר המיועדים תוקפים את השניים, קוריולאנוס הורג את אחד מהם.

לאחר מכן, מתבשר מותו של פליקס, ובכך גול נוקמת זאת ומשחררת מהמיכל נחשים לזירה, שהורגים את כל המיועדים מלבד לוסי גריי, ששרה לנחשים בלדה; קודם לכן, קוריולאנוס הניח בחשאי מטפחת שבה לוסי גריי ניקתה את דמעותיה לתוך מיכל הנחשים. גול מסרבת להכריז עליה כמנצחת עד שצופי הקפיטול שכנעו אותה. לאחר חגיגת הניצחון, הייבוטום מגלה על עוונותיו של קוריולאנוס ומצווה עליו לשרת עשרים שנה כאוכף שקט על כך, וסג'אנוס מצטווה גם בכך שהתגנב לזירה. קוריולאנוס משחד קצין להעבירו למחוז 12, שם הוא וסג'אנוס מתחילים מסע אימונים בשירות אוכפי השקט.

לאחר שאדם נתלה על פשע, לוסי גריי מושפעת מהאירוע וכותבת את השיר "The Hanging Tree". היא ממשיכה להופיע בלהקה, ופוגשת שוב את קוריולאנוס וסג'אנוס. קוריולאנוס שומע את סג'אנוס עוזר למורדים שמתכננים להימלט; קוריולאנוס משתמש בעורבני מלשן שמקליט את קולו של סג'אנוס ושולח לגול. קוריולאנוס מוצא את סג'אנוס מדבר עם ספרוס המורד, והחבר לשעבר של לוסי גריי, בילי טאופ, ועם בת-זוגו, מייפייר, במהומה. קוריולאנוס יורה אנושות במייפייר וספרוס הורג את בילי. סג'אנוס וספרוס נידונים למוות ונתלים בגין בגידה, ולוסי גריי וקוריולאנוס בורחים.

בכיוון הצפון, קוריולאנוס מוצא את כלי הנשק של ספרוס מוסתרים בבקתה על שפת האגם. לוסי גריי בורחת לאחר שהבינה שקוריולאנוס בגד בסג'אנוס. קורנליוס רודף אחריה, ונחש שהונח במלכודת מכיש אותו. מחוסר התמצאות, הוא יורה בעורבני חקיין שמחקים את קולה של לוסי גריי, ומוצא אותה מרחוק ויורה בה, ונעלמת. קוריולאנוס לא בטוח אם נפגעה, דבר המותיר את גורלה עלום לכאורה.

קוריולאנוס חוזר לקפיטול, שם גול אומרת לו ששחררה אותו בכבוד ורושמת אותו לאוניברסיטה. הוריו של סג'אנוס, שלא מודעים על מותו, הופכים את קוריולאנוס ליורש, ומשיבים עושר למשפחת סנואו. קוריולאנוס מבקר את הייבוטום, שמתוודה שהמשחקים מעולם לא נועדו להיות המציאות, וזה היה רעיון של קראסוס גנב כשהיה שיכור, והוא העמיד את קוריולאנוס כנקמה על שפיכות הדמים שגרם בעקיפין. לאחר מכן, קוריולאנוס הורג את הייבוטום על ידי רעל עכברים במשקה ששתה. מאוחר יותר, מכשירה גול את קוריולאנוס בתור יוצר המשחקים, ומתחילה את עלייתו לשלטון.

צוות השחקנים והדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת קידום מכירות הסרט באולם ג'ון האלי, בית אולם מימי הביניים, כיום כמבואה של הקולנוע "Odeon", סולסברי, הממלכה המאוחדת.

באוגוסט 2017, נמסר כי מנכ"ל "סרטי ליונסגייט", ג'ון פלטהיימר, הביע עניין להפיק סרט ספין אוף לטרילוגיית "משחקי הרעב", והתכוון להקים סדנת כותבים כדי לבחון את הרעיון.[2]

ביוני 2019, נמסר מטעם החברה כי מפיקים מטעמיה עובדים עם סוזן קולינס על היבטים הנוגעים לעיבוד קולנועי על בסיס רומן הפריקוול "בלדה לנחשים וציפורי שיר".[3] באפריל 2020, אושר רשמית פיתוחו של סרט הפריקוול. בנוסף, נמסר כי את הסרט יביים פרנסיס לורנס, לאחר שהיה אמון על בימוי שלושת הסרטים הקודמים בסדרה, וכי התסריט ייכתב על ידי מייקל ארנדט, שיהיה אמון על הפקת הסרט בפועל לצד נינה ג'ייקובסון ובראד סימפסון.[4][5] באוגוסט 2021, הצהיר דרייק הצהיר כי הפקת הסרט "מתקדמת היטב" ונמצאת בשלבי קדם-הפקה.[5] ב-14 ביוני 2022, נמסר כי התסריט שוכתב על ידי התסריטאי מייקל לזלי על בסיס חלקים מתסריטו המקורי של ארנדט.[6] לגבי אורך הספר, לורנס שקל לקצר ולפצל את הסרט לשני חלקים המשכונים כפי שעשה עם הסרטים הקודמים: "משחקי הרעב: עורבני חקיין - חלק א'" ו"משחקי הרעב: עורבני חקיין - פרק הסיום", אך נמנע עקב חרטה על החלטתו. ג'ייקובסון הרגישה שלפריקוול יש אורך זמן "מרתיע", אך מרגישה שהוא שאורך זמנו עובר מהר.[7]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2022, נמסר על ליהוקם של טום בליית', ורייצ'ל זגלר לתפקידים הראשיים.[8][9] ב-14 ביוני 2022, נמסר על ליהוקם של המיועדים מהמחוזות השונים של המנטורים שלהם.[6] ב-15 ביוני 2022, נמסר על ליהוקו של ג'וש אנדרס ריברה.[10] ב-21 ביוני 2022 נמסר על ליהוקן של חמש דמויות נוספות,[11] וב-22 ביוני 2022, על ליהוקה של האנטר שפר.[12] ב-16 בספטמבר באותה שנה נמסר על השלמת צוות השחקנים, עם צירוף 11 שחקניות ושחקנים: פינולה פלנגן, איזובל ג'ספר ג'ונס, פלורה לי טימאן (גר'), הונור גיליס, אייק אוניאמבו, קונסטנטין טאפט, ברן גורמן, סקוט פולאן, קארל ספנסר, מייקל גרקו (אנ') ודניאלה גרוברט.[13] באוגוסט 2022, דווח שויולה דייוויס לוהקה לסרט.[14] ב-16 בספטמבר 2022 נחשפו חברי צוות נוספים, וביניהם ברן גורמן ופינולה פלנגן.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט התקיימו במהלך קיץ 2022.[5]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עלה לאקרנים בארצות הברית ב-17 בנובמבר 2023.[15] בישראל, הסרט נדחה עקב מלחמת חרבות ברזל ועלה ב-7 בדצמבר 2023.

שיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-5 ביוני 2022, הופץ קדימון ראשון לסרט.[16]

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הכניס כ-19.1 מיליון דולר מ-3,776 מקומות ביום הפתיחה שלו. נתון זה כולל 5.75 מיליון דולר מתצוגות מקדימות של הסרט יום לפני צאתו. הסרט נהנה ממחירי כרטיסים גבוהים מפורמטים כמו IMAX ומסכי פרימיום גדולים.[17]

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes (פסקול)

ב-1 בנובמבר 2023, אוליביה רודריגו הודיעה שהיא כתבה שיר בשם "Can't Catch Me Now" לפסקול הסרט. השיר יהיה הרצועה הפותחת באלבום בן 17 השירים, שאמור לצאת ב-17 בנובמבר 2023 באמצעות גפן רקורדס, במקביל לתאריך היציאה לקולנוע של הסרט. הפסקול כולל שירים בביצוע רייצ'ל זגלר, המככבת בסרט, וכן שירים של אמנים צעירים מז'אנר הפולק/אמריקנה.[18] רודריגו הוציאה לאור את השיר ב-3 בנובמבר 2023.[19]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס תאריך הטקס קטגוריה מועמד(ים) תוצאה מקור
פרס בחירת הקהל 18 בפברואר 2024 סרט האקשן של השנה "משחקי הרעב: בלדה לנחשים וציפורי שיר" זכייה [20]
כוכבת הקולנוע של השנה ויולה דייוויס מועמדות
רייצ'ל זגלר מועמדות
כוכב סרט האקשן של השנה זכייה
ויולה דייוויס מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Adekaiyero, Ayomikun (November 6, 2023). "Rachel Zegler channeled Katniss Everdeen at the premiere of 'The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes.' Here are the 12 best red carpet photos". Insider. Retrieved November 6, 2023.
  2. ^ Lang, Brent (August 8, 2017). "Lionsgate Chief Says 'Hunger Games,' 'Twilight' Have 'More Stories to Tell'". Variety. Retrieved June 26, 2022.
  3. ^ D'Alessandro, Anthony (June 17, 2019). "'Hunger Games' Prequel Novel From Suzanne Collins Coming In 2020, Lionsgate In Talks For Movie". Deadline. Retrieved June 26, 2022.
  4. ^ "Hunger Games Prequel Movie The Ballad of Songbirds and Snakes Officially Set by Lionsgate". Den of Geek. April 21, 2020. Retrieved July 31, 2021.
  5. ^ 1 2 3 D'Alessandro, Anthony; Hayes, Dade (August 5, 2021). "'Hunger Games' Prequel To Start Production In First Half Of 2022, Lionsgate Film Boss Joe Drake Says". Deadline. Retrieved June 26, 2022.
  6. ^ 1 2 D'Alessandro, Anthony (June 14, 2022). "‘The Hunger Games: The Ballad Of Songbirds And Snakes’: Here’s The First Round Of Tributes & Mentors". Deadline. Retrieved on June 26, 2022.
  7. ^ Wang, Jessica (November 3, 2023). "Ballad of Songbirds and Snakes director considered splitting the movie into two parts". Entertainment Weekly. Retrieved November 3, 2023.
  8. ^ Juneau, Jen (May 16, 2022). "The Hunger Games Prequel Casts Billy the Kid's Tom Blyth as a Young President Snow". People. Retrieved on June 26, 2022.
  9. ^ D'Alessandro, Anthony (May 31, 2022). "Rachel Zegler To Play Lucy Gray Baird In Lionsgate's The Hunger Games: The Ballad Of Songbirds And Snakes". Deadline Hollywood. Retrieved June 26, 2022.
  10. ^ D'Alessandro, Anthony (June 15, 2022). "‘The Hunger Games: The Ballad Of Songbirds And Snakes’: Josh Andres Rivera To Reteam With ‘West Side Story’ Star Rachel Zegler". Deadline. Retrieved on June 26, 2022.
  11. ^ D'Alessandro, Anthony (June 21, 2022). "‘The Hunger Games: The Ballad Of Songbirds And Snakes’: Here’s The 2nd Round Of Tributes, Mentors & More". Deadline. Retrieved on June 26, 2022.
  12. ^ Kroll, Justin (June 22, 2022). "‘Euphoria’s Hunter Schafer Latest To Join ‘Hunger Games: Ballad Of The Songbirds And Snakes’". Deadline. Retrieved on June 26, 2022.
  13. ^ D'Alessandro, Anthony (September 16, 2022). ‘Hunger Games: The Ballad Of Songbirds & Snakes’ Rounds Out Cast With Fionnula Flanagan, 10 Others. Deadline Hollywood. Retrieved September 17, 2022
  14. ^ Grobar, Matt (August 15, 2022). "'Hunger Games': Viola Davis Latest To Join Lionsgate Franchise's 'The Ballad Of Songbirds And Snakes'". Deadline Hollywood. Retrieved August 15, 2022.
  15. ^ D'Alessandro, Anthony (April 28, 2022). "'Hunger Games' Prequel 'The Ballad Of Songbirds And Snakes' Gets 2023 Release Date – CinemaCon". Deadline. Retrieved June 26, 2022.
  16. ^ Choe, Brandon (June 5, 2022). "'The Hunger Games: The Ballad of Songbirds and Snakes': Lionsgate Releases Teaser For Trilogy's Prequel". Deadline. Retrieved June 26, 2022.
  17. ^ J. Kim Murphy, Box Office: ‘Hunger Games’ Gobbles Up $19.1 Million Opening Day, ‘Trolls 3’ Rolls to Second as ‘The Marvels’ Faces Brutal Drop, Variety, ‏2023-11-18 (באנגלית אמריקאית)
  18. ^ Rania Aniftos, Olivia Rodrigo Announces ‘Can’t Catch Me Now’ Song Off Upcoming ‘Hunger Games’ Soundtrack, Billboard, ‏2023-11-01 (באנגלית אמריקאית)
  19. ^ Lars Brandle, Olivia Rodrigo Unleashes ‘Hunger Games’ Track ‘Can’t Catch Me Now’: Stream, Billboard, ‏2023-11-03 (באנגלית אמריקאית)
  20. ^ Taylor Swift, 'Barbie' and 'Grey's Anatomy' Score at 2024 People's Choice Awards: See the Full List of Winners, Peoplemag (באנגלית)


הקודם:
2022: אהבה בשחקים: מאווריק
פרס בחירת הקהל לסרט האקשן של השנה
2023: משחקי הרעב: בלדה לנחשים וציפורי שיר
הבא: