משתמש:תומר ט/מיקי מאוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מיקי מאוסאנגלית: Mickey Mouse) הוא דמות מצוירת שנוצרה בשנת 1928 על ידי וולט דיסני ואב אייוורקס באולפני וולט דיסני. מיקי הוא עכבר מואנש, שתלבושתו האופיינית כוללת מכנסיים אדומים קצרים, נעליים צהובות רחבות וכפפות לבנות. הוא נמנה עם הדמויות המצוירות המוכרות ביותר בעולם ומהווה את סמלה של חברת וולט דיסני, יצרנית התכנים הגדולה בעולם מבחינת היקף הכנסות שנתי.

מיקי הוצג לראשונה לעין הציבור בנובמבר 1928 בסרטון המצויר "ספינת הקיטור וילי", לאחר שהוצג לפני כן בהקרנות ניסיון באותה שנה. במהלך השנים הופיע בלמעלה מ-130 סרטים, בהם "האופרה של מיקי" (1935), "החייט הקטן האמיץ" (1938) ו"פנטסיה" (1940). דמותו של מיקי כיכבה בעיקר בסרטים קצרים, אך היא הופיעה גם בכמה סרטים באורך מלא. תשעה מהסרטים בכיכובו של מיקי היו מועמדים לפרס אוסקר לסרט המונפש הקצר הטוב ביותר, ואחד מהם, "Lend a Paw" ("תן כף"), גם זכה בו ב-1942. ב-1978 היה מיקי לדמות המצוירת הראשונה שזוכה לכוכב בשדרת הכוכבים של הוליווד.

בשנת 1930 החלה דמותו של מיקי להופיע גם ברצועת קומיקס הנושאת את שמה, שאותה אייר בעיקר פלויד גוטפרדסון (Floyd Gottfredson), ושהתפרסמה במשך 45 שנה. דמותו הופיעה גם בתוכניות טלוויזיה, למשל ב"מועדון מיקי מאוס" (1955-1996), ובמשחקי וידאו. דמותו אף הייתה למותג ולוותה במוצרים נלווים ייעודיים.

לעתים קרובות מופיעים לצדו של מיקי חברתו מיני מאוס, כלבו פלוטו, וחבריו הוראס הורסקולר, דונלד דאק וגופי, וכן אויבו פיט (לצד דמויות נוספות של דיסני). בתחילת דרכו הוצג כאנטי גיבור שמזיק במעשי קונדס, אך הפופולריות הרבה שרכש הובילה לשינוי האפיון שלו, והפיכתו לטיפוס פשוט והגון שמהווה מודל לחיקוי, ונראה תמיד מאושר וצוהל, לצד אפיונו כביישן. ב-2009 פרסמו אולפני דיסני כי בכוונתם לשנות את אפיון דמותו של מיקי, על ידי הפחתת הדגש הניתן לאפיונו כדמות חביבה וחיובית, והדגשת צדדיו השובביים וההרפתקניים, שניכרים בסרטיו המוקדמים משנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20; שינוי התדמית יושם לראשונה במשחק הווידאו "Epic Mickey" בכיכובו.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אני מקווה שתמיד נזכור דבר אחד – הכל התחיל מעכבר"

וולט דיסני, מתוך "עולמו של דיסני", 27 באוקטובר 1954
סקיצות של דמותו של מיקי מאוס מתחילת 1928. אלו הם, לכל הידוע, האיורים המוקדמים ביותר המציגים את דמותו של מיקי. מתוך אוספי מוזיאון משפחת וולט דיסני.

מיקי מאוס נוצר כממלא-מקומו של אוסוולד הארנב בר המזל, שהיה קודם לכן דמות הדגל של אולפני דיסני. את דמותו של אוסוולד יצרו האולפנים בעבור צ'ארלס מינץ מאולפני יוניברסל. באביב 1928, כשסרטי אוסוולד הארנב החלו לצבור פופולריות, דיסני ביקש ממינץ תוספת לתקציב שהוקצה לאולפניו, כפי שהובטח לו אם סרטיו של אוסוולד יניבו רווחים. אולם במקום זאת החליט מינץ על קיצוץ של 20 אחוזים בתקציב, ובנוסף לכך, הזכיר לדיסני שאולפני יוניברסל הם אלו שמחזיקים בזכויות על דמותו של אוסוולד, וחשף בפניו כי הוא החתים כבר את רוב העובדים של אולפני דיסני על חוזה המסדיר את הסדר העבודה החדש. דיסני סירב לעסקה, ופנה לסיים את העבודה על סרטיו האחרונים של אוסוולד שאותם היה חייב להפיק בעבור מינץ לפי חוזה. דיסני היה זעום ומריר על הבגידה של עובדיו, אבל הוא היה גם נחוש בדעתו לבסס ולבנות מחדש את אולפניו מן היסוד. אולפני דיסני החדשים כללו תחילה את האנימטור אב אייוורקס, את לס קלרק, שהיה אנימטור מתחיל, ואת וילפרד ג'קסון, שנמנו עם עובדיו הבודדים של דיסני שהמשיכו להיות נאמנים לו. לקח שדיסני למד ויישם בעקבות מקרה זה היה לוודא תמיד שהוא מחזיק בכל הזכויות לדמויות שמונפשות באולפניו.