משתמש:Aviados/ארגז שמות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שם המעיד על בעליו הוא שם של אדם או מקום, בעיקר ביצירות בדיוניות, אשר – בהתאם לכלל ”שמא גרים” (ברכות ז ב) (והמקבילה הלטינית: nomen est omen; "השם הוא סימן לבאות") – מעיד על תכונותיו או על מהותו של הנושא אותו. שמות כאלה הם תחבולה ספרותית המשמשת ביצירות ספרות, תיאטרון, קולנוע וכיו"ב. ביצירות המתוחכמות יותר, מהווה שם כזה פעמים רבות רמז עדין, שכאשר הוא מתפענח על ידי הקורא או הצופה, הוא מעשיר את אפיון הדמות. בספרות הילדים שכיחים שמות המעידים על בעליהם אשר מצביעים באופן ישיר וברור על מאפייניהן של הדמויות.

שמות המעידים על בעליהם הם מן האמצעים הסגנוניים העתיקים ביותר בספרות, והם מצויים במסורות בעל-פה של מיתוסים ואגדות בתרבויות רבות. כך לדוגמה במיתולוגיה היוונית מופיעה דמותו של פרומתאוס, "החושב מראש", ואחיו, אפימתאוס, "החושב לאחר מעשה".

בספרות האלגורית הקלאסית, שמות האנשים והאתרים מעידים על בעליהם באופן שאינו מצריך כמעט כל אינטרפרטציה מצד הקורא. למשל, ב"מסעות ההלך" מאת המטיף האנגלי בן המאה ה-17 ג'ון באניין, יוצא גיבור הספר, אדם בשם "משיחי", מ"עיר ההרס" (העולם הזה) אל "העיר השמימית" (העולם הבא), ובדרכו עובר ב"ביצת הדיכאון" וב"גבעת הקושי", פוגש ב"מבשר" וב"נאמן", נלחם בשד "אבדון", מגיע אל "יריד ההבלים" שבעיר "הבל" וכו'.

שם המעיד על בעליו עשוי להיות מקודד בצורה אסתטית אשר תפתה את הקורא, באמצעות שימוש באמצעים פיגורטיביים כגון: