משתמש:Ely1/חליפות החלל של תוכנית קונסטליישן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדמיית חליפות החלל של תוכנית קונסטליישן. משמאל חליפת החלל מסוג "דגם 1" ומימין חליפת החלל מסוג "דגם 2"

חליפות החלל של תוכנית קונסטליישןאנגלית: Constellation Space Suit) הן חליפות חלל שמפותחות בימים אלו עבור תוכנית החלל הבאה של נאס"א, תוכנית קונסטליישן, שתחליף את תוכנית מעבורות החלל שיקורקעו בסוף שנת 2010. חליפות החלל של תוכנית קונסטליישן ישמשו לפעילות תוך רכבית ולפעילות חוץ רכבית. נאס"א הכריזה על פיתוח וייצור החליפות ב-11 ביוני 2008. החליפות ייוצרו על ידי חברת "אוסינירינג אינטרנשיונל" (באנגלית: Oceaneering International) שתהיה החברה החמישית עד כה שתייצר חליפות חלל.

הסיבות לפיתוח החליפות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חליפות החלל של תוכנית קונסטליישן עוצבו עקב הצורך להקטין את חליפות החלל הקיימות כיום על החללית הקטנה יחסית אוריון ובאותו זמן לפתח חליפות חלל שיגנו על האסטרונאוטים בזמן השיגור, הכניסה לאטמוספירה, הנחיתה ובמצבי חירום (כמו בעיות לחץ אוויר בתוך החללית). צורך נוסף של נאס"א שהשפיע על פיתוח החליפות היה בחליפות חלל שיוכלו להגן על האסטרונאוטים בזמן פעילות חוץ רכבית בתנאי כבידה אפסית (מיקרוגרביטציה) וגם בפעילות חוץ רכבית על הירח. שאר חליפות החלל הקיימות כיום, ביניהן החליפות של תוכנית אפולו וסקיילאב, וחליפות החלל של תחנת החלל הבינלאומית, נמצאו לא מתאימות לדרישות של תוכנית קונסטליישן.

עיצוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

נאס"א פיתחה שני סוגים של חליפות חלל לתוכנית קונסטליישן-

  • דגם 1 לפעילות תוך-רכבית וחוץ-רכבית בתנאי כבידה אפסית (למשל על תחנת החלל הבינלאומית).
  • דגם 2 לפעילות חוץ רכבית על הירח.

דגם 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

חליפות החלל מסוג דגם 1 ישמשו את האסטרונאוטים בזמן השיגור, חדירה לאטמוספירה הכניסה לאטמוספירה, הנחיתה על כדור הארץ, במצבי חירום ובפעילויות חוץ-רכביות בתנאי כבידה אפסית (בעיקר בתחנת החלל הבינלאומית). החליפות מדגם זה מבוססות על חליפות החלל שמשמשות כיום את האסטרונאוטים במעבורות החלל. אולם בניגוד לחליפות הנוכחיות של נאס"א, החליפות מדגם 1 יהיו אטומות לחלוטין ויהיו בהן תומכות חדשות לכתפיים, לברכיים, לאגן ולשורש כף היד. חליפות קונסטליישן מדגם 1 יהיו בדומה לחליפות החלל שהיו בשימוש בתוכנית ג'מיני בעלות 5 שכבות, כשהפנימית ביותר עשויה מפלסטיק מיוחד ששומר על הלחץ האטמוספירי. חליפות מדגם 1 יהיו בצבע כתום. בפעילות חוץ-רכבית, בשונה מתוכנית אפולו ומעבורות החלל, שם חליפות החלל צוידו במערכת מיוחדת, גדולה ועצמאית של תמיכה בתנאי החיים של האסטרונאוטים, חליפת החלל מדגם 1 תחובר לחבל תמיכת חיים שיחובר לחללית אוריון, בדומה לחליפות החלל של האסטרונאוטים בתוכנית ג'מיני ותחנת החלל סקיילאב. בזמן פעילות חוץ-רכבית, כל צוות האסטרונאוטים, גם אלה שבתוך החללית אוריון, יצטרכו ללבוש את חליפות החלל מדגם 1, בגלל שלחללית אוריון אין מנעל-אוויר (airlock) כמו בתחנת החלל הבינלאומית או בחלליות אפולו, מה שיגרום למחסור בלחץ האטמוספירי בתוך החללית. יש לציין שהחללית אוריון לא מיועדת לפעילות חוץ רכבית, ופעילות שכזו תיעשה רק אם הדבר נחוץ במצבי חירום. חליפות החלל מדגם 1 יהיו מסוגלות במצבי חירום לתמוך באסטרונאוטים למשך פרק זמן של עד 120 שעות.

דגם 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

קובץ:245371main suitconfig2.jpg
איור של חליפת החלל דגם 2

חליפות החלל של תוכנית קונסטליישן מדגם 2 ישמשו את האסטרונאוטים בפעילות חוץ רכבית במשימותיהם על הירח, במשימות קצרות של בין 7 ל-10 ימים, או במשימות ארוכות של שהייה בין 3 ל-6 חודשים בבסיס הקבע שנאס"א מתכננת להקים על הירח. חליפות אלה ידרשו עיצוב חדש לחלוטין, אולם הם ישאלו תכונות רבות מחליפות החלל מדגם 1. חליפות החלל מדגם 2 יהיו בעלות פתח אחורי ממנו יוכלו האסטרונאוטים להיכנס לחליפה, בניגוד לחליפות החלל של האסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית ובמעבורות החלל. תכונה נוספת של החליפות מדגם 2 היא הרכות והגמישות של החליפות, שתאפשר לאסטרונאוטים להתכופף ולנוע ביתר קלות. העיצוב החדש של החליפות מדגם זה, יחד עם מאפיינים שיושאלו מחליפות החלל מדגם 1, יאפשרו לאסטרונאוטים שילבשו את החליפה לפעול במצבים של לחץ גבוה, ובכך למנוע מהם ל"חלות" במחלת חוסר לחץ שגורמת לבעבוע של הנוזלים בגוף. חליפות חלל מדגם 2 יהיו בצבע לבן.

פריטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה לחליפות הנוכחיות, האסטרונאוטים ילבשו מתחת לחליפה מעיין חיתול מיוחד, שיוכל לספוג שתן וצואה, במקרה שהאסטרונאוטים לא יוכלו לשלוט בצרכיהם. על החיתול המיוחד ילבשו האסטרונאוטים "בגד מי קירור ואוורור" (באנגלית: Liquid Cooling and Ventilation Garment) שישמור על טמפרטורת הגוף של האסטרונאוטים. האסטרונאוטים ילבשו גם מה שנקרא בנאס"א "כובע סנופי"- מערכת תקשורת שמאפשרת לאסטרונאוטים לתקשר עם שאר האסטרונאוטים ועם מערכת הבקרה בכדור הארץ.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏‏

קטגוריה:תוכנית החלל האמריקאית קטגוריה:תוכנית קונסטליישן

en:Constellation Space Suit