משתמש:Rex~hewiki/אהרן שמואל ליברמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Rex~hewiki.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Rex~hewiki.


אהרן שמואל ליברמן (20 במאי 1845, לונה, פלך הורדנה-נובמבר 1880, ניו יורק, ארצות הברית) היה סופר עברי, איש תנועת ההשכלה אשר פעל להפצת הסוציאליזם בקרב עמו.

אהרן שמואל ליברמן נולד ב-20 במאי 1845 בעיירה לונה שבפלך הורדנה (בכתיב ארכאי: גרודנה). אביו, אליעזר דוב ליברמן, היה אף הוא סופר ואיש תנועת ההשכלה, וברוח זה הוא גידל את בנו. בהגיעו לבגרות, בין השנים 1861-1867, הלך הנער ללמוד בבית המדרש לרבנים בוילנה, שם קיבל תואר "מורה בבית סםר ממשלתי ממדרגה א'". בשנת 1868 התמנה למורה בבית הספר הממשלתי בסובלק, ובנוסף הוא אף ניהל את ענייני הקהילה בעיר באותה התקופה. באותם ימים הוא אף פרסם בכתב העת "הכרמל| את מאמרו הפובלציסטי הראשון תחת השם "מכתב מביאלסטוק", היה זה מכתב תגובה למאמרו של יהודה לייב גורדון ("הכותב הטלזאי"), אשר גינה את השתמטות מהצבא ברוסיה.

בין השנים 1870-1871 התגורר ליברמן בפטרוגרד, והחל ללמוד במכון הטכנולוגי שבעיר את תחום הציור והשרטוט. באותה תקופה הוא פרסם קול קורא בעיתון המליץ "אל בני עמי"; בו הוא מציע להוציא לאור את ספר "מחקרי ארץ כנען וסלע עֲרָב" אשר יעסוק בגיאוגרפיה של ארץ ישראל. לאחר שנתיים, עקב נסיבות משפחתיות, עזב ליברמן את פטרוגרד ועקר לווילנה, שם עסק לפרנסתו כפקיד חברת החשמל, ובאותה תקופה החלה פעולתו הסוציאליסטית לצבור תאוצה. הוא החל לארגן את תלמידי בית המדרש לרבנים שבווילנה ללימוד תורת הסוציאליזם, אולם עד מהרה נודע הדבר לשלטונות, והם אף אסרו אחדים מתלמידיו. ליברמן עצמו הצליח להימלט לברלין.

בברלין נפגש ליברמן עם הסוציאליסטיים העבריים גורביץ, משה אהרנסון, חסיה שור ואליעזר צוקרמן. אתם ייסד אגודה סוציאליסטית שהייתה מעין שלוחה יהודית של האינטרנציונאל הסוציאליסטי.

בשנת 1875 נאלץ ליברמן לעזוב את ברלין, והוא עקר ללונדון. שם הוא התקרב לחוג הוסציאליסטים הרוסים של פטר לברוב, עורך העיתון הרוסי "קדימה". ליברמן החל לפרסם מאמרים בעיתון זה שסקרו את התפתחותן של הסקציות היהודיות בוילנה ובברלין. באותם ימים הוא פרסם גם בכתב העת השחר של פרץ סמולסקין סיפור דמיוני בשם "חזות הַכּׁל". בחיבורו זו באים לידי ביטוי רעיונותיו הסוציאליסטיים של ליברמן.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]