משתמש:Yishaybg/טיוטה 7

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

(אנ')

מרקורי־אטלס 6
ג'ון גלן - האמריקאי הראשון במסלול סביב כדור הארץ
ג'ון גלן - האמריקאי הראשון במסלול סביב כדור הארץ
נתוני משימה
מטרה מרכזית טיסת ניסוי
חללית מרקורי
שם החללית פרנדשיפ 7
כן שיגור LC-14 בנמל החלל קייפ קנוורל
שיגור 20 בפברואר 1962, 14:47:39 UTC
נחיתה 20 בפברואר 1962, 19:43:02 UTC
21°20′N 68°40′W / 21.333°N 68.667°W / 21.333; -68.667 (Friendship 7 splashdown)
משך המשימה 4 שעות, 55 דקות ו־23 שניות
אות קריאה פרנדשיפ 7
נתוני חללית
מסת החללית 1,224 ק"ג
משגר אטלס LV-3B
נתוני מסלול
מספר הקפות 3
אפוגיאה 248 ק"מ
פריגיאה 149 ק"מ
זמן הקפה 88 דקות
נטיית מסלול 32.5 מעלות
אורך מסע 121,794 ק"מ
צוות
אנשי צוות 1
משימות קשורות
משימה קודמת
מרקורי-רדסטון 4
משימה הבאה
מרקורי-אטלס 7

מרקורי־אטלס 6 (או MA-6) הייתה משימת החלל המאוישת השלישית של ארצות הברית במסגרת תוכנית מרקורי. ב־20 בפברואר 1962 שוגר ג'ון גלן בחלליתו פרנדשיפ 7 והקיף את כדור הארץ 3 פעמים, ובכך הפך לאסטרונאוט האמריקאי הראשון שהקיף את כדור הארץ. החללית שוגרה באמצעות המשגר אטלס LV-3B מ־LC-14 שבנמל החלל קייפ קנוורל בפלורידה.

לאחר שלוש ההקפות חדרה החללית לאטמוספירה, נחתה בשלום באוקיינוס האטלנטי ונאספה על ידי המשחתת USS נוואה.

צוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות גיבוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטיסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיכובים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאריך השיגור המקורי נקבע ל־16 בינואר 1962 אך בגלל בעיות במכלי הדלק של המשגר נדחה השיגור ל־20 בינואר באותה השנה. בעקבות מזג האוויר החורפי הלך השיגור ונדחה יום אחר יום עד ה־27. ב־27, 29 דקות לפני השיגור, כאשר גלן כבר היה בתוך החללית, ביטל אחראי השיגור את השיגור בגלל שכבת עננים עבה שהייתה מונעת את צילום השיגור מהשנייה ה־20 ואילך (במשימת מרקורי-רדסטון 1, שכשלה, היו עננים רבים שהקשו על הבנת הסיבה שהביאה לכישלון). המוני העיתונאים שהתאספו בקייפ קנוורל לקראת השיגור, חזרו לביתם מאוכזבים. אחראי השיגור, וולטר וויליאמס, חש שבסופו של דבר מזג האוויר הגרוע היה לטובה מכיוון שהייתה תחושה כללית שהחללית והמשגר עדיין אינם מוכנים לשיגור. נאס"א מסרה לציבור המודאג שיקח זמן מה עד שהכל יהיה מוכן כמו שצריך משום ששיגורים מאוישים נדרשים לעמוד ברמה גבוהה של תקני בטיחות. השיגור נדחה ל־1 בפברואר 1962. יומיים לפני השיגור, גילו הטכנאים דליפה של דלק כאשר החלו בתדלוק המשגר. הדליפה נתגלתה בשכבות הבידוד שהפרידו בין מכל הדלק לבין מכל החמצן הנוזלי. תקלה זו גרמה לעיכוב נוסף בן שבועיים שלמים. ב־14 בפברואר נדחה השיגור שוב בשל מזג האוויר וב־18 בפברואר החלו השמיים סוף־סוף להתבהר והוחלט כי ה־20 יהיה היום המתאים ביותר לשיגור.

השיגור[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלן נכנס לפרנדשיפ 7

ב־11:03 UTC‏ 20 בפברואר 1962 נכנס ג'ון גלן לחללית פרנדשיפ 7 לאחר עיקוב של שעה וחצי שבמהלכו הוחלף רכיב פגום במערכת ההנחיה של המשגר. ב־12:10 UTC הוגף פתח החללית. רוב הבריחים כבר ננעלו במקומם כאשר התגלה בריח שבור שגרם לעיכוב של 42 דקות משום שפורקו כל הבריחים ונבדקו והוחלף הבריח השבור. ב־13:20 הורחק מגדל השירות. ב־13:58 UTC שוב נעצרה הספירה לאחור למשך 25 דקות על מנת לתקן שסתום במכל החמצן הנוזלי.

שיגור פרנדשיפ 7

ב־14:47 UTC, אחרי יותר משעתיים של עצירות ואחרי כמעט ארבע שעות מאז שגלן נכנס לחללית, לחץ המהנדס תומאס אומאלי על הכפתור שהורה על התחלת השיגור. בזמן השיגור הגיע הדופק של גלן ל־110 פעימות בדקה.

30 שניות לאחר ההמראה ננעלה מערכת ההנחיה על משדר הרדיו במשגר על מנת להכניס את החללית למסלול. כאשר התקרב המשגר לנקודת ה־Max Q, הנקודה בה הלחץ על החללית הוא מרבי, דיווח גלן כי "די קופצני פה." לאחר שחלף המשגר בנקודת ה־Max Q המשיך השיגור באופן חלק. שתי דקות ו־14 שניות לאחר ההמראה המאיצים סיימו את עבודתם והתנתקו מן המשגר. שתי דקות ו־24 שניות לאחר ההמראה הושלך מגדל המילוט בדיוק לפי לוחות הזמנים.

לאחר שהושלך מגדל המילוט, הגדיל המשגר את זווית העילרוד שלו עוד יותר ואיפשר לגלן לראות את האופק לראשונה. גלן תיאר את המראֶה כ"מחזה יפיפה הצופה מזרחה לעבר האוקיינוס האטלנטי." במהלך בעירת המנוע, המשגר פעל כמעט ללא רבב: כאשר סיים השלב העליון את פעולתו, התברר שמהירות החללית היא רק 2 מטרים לשנייה מתחת למהירות שתוכננה. פרנדשיפ 7 הייתה במסלול ב־14:52 UTC. בינתיים, במרכז טיסות החלל גודרד במרילנד חישבו המחשבים וקבעו שנתוני המסלול שהגיעו מהחללית מצביעים על כך שהיא יכולה, באופן תאורטי, להישאר כמעט 100 הקפות במסלול.

הקפה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החללית נפרדה מהמשגר כמו שצריך, אך שגיאה באחת המערכות גרמה לבזבוז יתר של דלק במהלך שינוי זווית הגישה. מהירות החללית במסלול הייתה 7,843 מטרים לשנייה. פרנדשיפ התחילה את ההקפה הראשונה שלה כשכל המערכות פועלות כשורה. החללית חצתה את האוקיינוס האטלנטי, חלפה על פני האיים הקנריים ולאחר מכן על פני ניגריה.

עד אז פעלו מערכות החללית ללא כל תקלה. לאחר שחלף על פני ניגריה, לקח גלן פיקוד על החללית, על מנת להפנות את חרטום החללית לכיוון תנועתה. כאשר החל בתמרון, הוא שם לב שהנתונים שהציגו המחוונים המורים על זווית הגישה של החללית אינם תואמים לזווית האמיתית שנצפתה מחלון החללית. בכל מקרה, גלן היה מרוצה מכך שהוא עם הפנים קדימה ולא הפוך.

במבט לאחור תיאר גלן את המראה שנגלה לעיניו מהחלון: "השמיים היו שחורים ביותר ופס כחול השתרע לאורך האופק." בשקיעה הראשונה מהחללית צפה כשעבר מעל האוקיינוס ההודי. השקיעה הייתה מהירה מהשקיעה על הקרקע אך לא במהירות שגלן ציפה לה.

הקפה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקפה שלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

החדירה לאטמוספירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנחיתה באוקיינוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:1962 בארצות הברית קטגוריה:תוכנית מרקורי