נשיקה במצ"ח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נשיקה במצ"ח
תמונה מתוך הסרט
תמונה מתוך הסרט
בימוי שמוליק פירסטנברג עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי יהודה ברקן (רועי הפקות)
תסריט שלמה משיח, יהודה ברקן
עריכה שלמה חזן
שחקנים ראשיים יהודה ברקן, מיכל ינאי, אריה מוסקונה, רמי דנון, צחי נוי, משה אלבוחר, אליעזר אפלבוים
מוזיקה ננסי ברנדס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום אמנון סלומון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 19 ביולי 1990
משך הקרנה 90 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נשיקה במצ"ח הוא סרט דרמה ישראלי, בכיכובם של יהודה ברקן ומיכל ינאי, שיצא לאקרנים ב-1990.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אריק שוורצמן הוא נהג משאית שנקרא לשירות מילואים. במסגרת שירות המילואים הוא מצטרף לבסיס של המשטרה הצבאית ומשתתף במבצע ללכידת אנס, המכונה "האנס במדים", גבר שזהותו אינה ידועה, שמתחזה לקצין בדרגת סגן אלוף שנוהג לאסוף חיילות מטרמפיאדות, להסיע אותן למקומות שוממים ולאנוס אותן. במסגרת המבצע כל איש מילואים מצוות לחיילת בשירות סדיר על מנת שתעלה על טרמפ ותשמש כפתיון ללכידת האנס.

אריק מצוות לנטלי - עולה חדשה מצרפת אשר אימה היא תושבת חוזרת ומאושפזת בבית חולים לחולי נפש.

במהלך הפעילות המשותפת מספר אריק לנטלי אודותיו, על היותו גרוש ואב לבן או בת שאין לו מידע לגביו או לגביה, משום שזוגתו עזבה את ישראל ואבד לו איתה הקשר בעודה בהריון.

נטלי מבקשת לצאת לבקר את אימה, אך היא מקבלת על כך סירוב מרס"ר הבסיס - בן שבת. על אף זאת, היא יוצאת עם אריק שוורצמן לבקר את אימה, וזאת בניגוד לפקודות.

בליץ, עוזרו של הרס"ר בן שבת, נשלח לעקוב אחריהם. הוא מאתר את אריק המחכה מחוץ לבית החולים, ומורה לו לחזור לבסיס. נטלי ממשיכה את הביקור, אריק חוזר ומוחזק במעצר בתוך הבסיס.

בזמן שאריק במעצר, מוזמנת לבסיס דנוטה, זונה מפולין המגיעה אל בן שבת. בן שבת ודנוטה נמצאים בחורשה ומקיימים יחסי מין, אך הם אינם יודעים שהם מצולמים, וכי חיילים רבים בבסיס צופים בהם מרחוק.

בינתיים נטלי עולה על טרמפ מבית החולים לכיוון הבסיס, ללא ידיעה כי מדובר במכוניתו של האנס במדים, הסוטה מנתיב הנסיעה הרגיל. נטלי חושדת בנהג ולוחצת על לחצן המצוקה שסופק לה. אריק שנמצא במעצר מקבל את אות המצוקה במקלט, במסגרת המבצע ללכידת האנס, ומבין שנטלי במצוקה, אך אינו יכול לעזור לה. לבסוף, בעזרת חברו קולומבו הוא מצליח להחלץ מן המעצר. הוא מאתר את מקום הימצאה של נטלי, ומגיע לשם ברכבו, מלווה בכלב תקיפה (ג׳מבו) שהוצמד לו. אריק מצליח להכניע את האנס אשר נתפס.

לאחר מכן מועלה אריק למשפט אצל מפקד הבסיס. רגע לפני מתן גזר הדין, נודע לבן שבת שמעשיו עם דנוטה תועדו. כתנאי לאי פרסום הקלטת הוא מתבקש לרצות את אריק. בן שבת משכנע את מפקד הבסיס שמדובר בטעות, שאריק אינו עריק, אלא "אריק", כי הוא "נהדר בעת מילוי תפקידו" ולא "נעדר בעת מילוי תפקידו", וכי הוא אחד מחיילי המילואים הטובים ביותר.

נטלי מגיעה לבקר את אימה בבית החולים שם היא שוהה, איתה מגיע אריק שמסיים את המילואים, היא מבקשת ממנו להתלוות אליה, לאחר שסיפר לה דברים המקבילים למה שעברה אימה, לאחר שבמהלך היכרותם סיפר לה אריק את סיפורו המאפיין במקרים הדומים לשלה, ונטלי מבינה שיש סיכוי שאריק הוא אביה אותו היא מחפשת.

אריק מתלווה לנטלי, ואכן מגלה שאימה של נטלי היא הבחורה איתה הייתה לו מערכת יחסים בעבר, וכי נטלי היא בתו.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הופק על ידי יהודה ברקן באמצעות חברת "רועי הפקות" שהייתה בבעלותו. בנוסף, ברקן היה גם שותף לכתיבת התסריט.

דמותה של נטלי גולמה בסרט על ידי השחקנית מיכל ינאי שזו הייתה הופעתה הראשונה על המסך. בזמן הצילומים הייתה ינאי עוד תלמידת תיכון בעלת מראה צעיר לגילה. בגלל מאפיינים אלו חשש תחילה ברקן ללהק את ינאי לסרט, והעדיף ללהק במקומה שחקנית אחרת שהייתה כבר חיילת. אולם, הצבא לא נתן אישור לאותה שחקנית להשתתף בצילומים, וברקן החליט לתת את התפקיד למיכל ינאי יום לפני תחילת הצילומים.

חודש לפני סיום עבודת העריכה של הסרט, עבר הבמאי שמוליק פירסטנברג (Sam Firstenberg) לביים את הסרט "מחץ הדלתא 3", והעורך שלמה חזן סיים את עריכת הסרט יחד עם יהודה ברקן, ופיקח על עריכת הסאונד והמוזיקה.

קיימים מספר מאפיינים משותפים בין הסיפור בסרט לבין חייו של יהודה ברקן:

הגיבור הראשי, אריק שוורצמן (יהודה ברקן) מגלה בסוף הסרט כי הוא אביה של נטלי שנולדה בצרפת לאחר שאמה דניאלה הופרדה ממנו על ידי משפחתה כשעוד הייתה בהריון. עד לשלב זה, שוורצמן אף לא ידע אם הוא אב לבן או בת.

נושא התסריט עלה לאחר שבמציאות, אשתו הראשונה של יהודה ברקן התגרשה ממנו כשעוד הייתה בהריון ועברה לגור בברזיל, שם ילדה את בתם המשותפת שאותה לא פגש. ממקרה זה עלה הנושא לסרט לפי תסריט משותף של יהודה ברקן ושלמה משיח, וכן על פי רעיון של אסי דיין.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתפקידי משנה נוספים: דנוטה לאטו, שולה רווח, דני שגב, אריה צ'רנר, חלי חיים[1][2], דן הרדן, צופית שפאן, אסנת עופר, רינת הלון.

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ולא רחלי חיים, כפי שמצוין ברוב המקורות. מקור הטעות הוא בשגיאת כתיב בכתוביות הסיום בסרט.
  2. ^ רינת קרמר יבלינוביץ, ‏השחקנית התעצבנה: "הייתי מפטרת את התחקירן", באתר "סרוגים", 20 ביוני 2023