סופרזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןסופרזאורוס
תקופה
יורה עליון, 153–142 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
על־סדרה: דינוזאוריה
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: דמויי זאורופודים
אינפרא־סדרה: זאורופודה
משפחה: דיפלודוקיים
סוג: סופרזאורוס
מינים

Supersaurus vivianae

שם מדעי
Supersaurus
יינסן, 1985
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלד של סופרזאורוס

סופרזאורוס (שם מדעי: Supersaurus; "לטאת על") הוא סוג של דינוזאור זאורופוד ממשפחת הדיפלודוקיים, שחי באמריקה הצפונית בשלהי תור היורה וייתכן שגם בתחילת הקרטיקון. בסוג ידוע כיום מין יחיד: Supersaurus vivianae. הסופרזאורוס היה אחד הדינוזאורים הארוכים ביותר שחיו אי-פעם וככל הנראה הזאורופוד הדיפלודוקי הגדול ביותר (ביחד עם האפטוזאורוס הכבד).

סיווג[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסופרזאורוס נתגלה לראשונה בקולורדו בשנת 1972. מן הסופרזאורוס התגלו רק כמה עצמות מאובנות, ובהן עצם כתף שגובהה כשני מטרים. העצמות התגלו בסמוך לעצמות של דינוזאור ענק אחר ממין ברכיוזאורוס, ובתחילה חשבו שהן מייצגות את אותו בעל-חיים, שלו ניתן השם "אולטראזאורוס". מאוחר יותר סברו הפלאונטולוגים שייתכן וכמו סייסמוזאורוס מדובר בפרט זקן וענק של מין גדול במיוחד של דיפלודוקוס או בארוזאורוס, אך כיום הדעה השלטת היא שמדובר בסוג טקסונומי נפרד. ב-1996 נתגלה במחוז קונברס בוויומינג מאובנים של שלד שלם יותר בהרבה של סופרזאורוס. הפרט שלו היו שייכים עצמות מאובנות אלה כונה "ג'ימבו" וסימונו המדעי הוא WDC DMJ-021. תיאור מדעי של "ג'ימבו" פורסם ב-2007. בעקבות תגלית זו, בוסס סיווגו של סופרזאורוס כסוג טקסונומי נפרד.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסופרזאורוס היה צוואר ענקי וגמיש, ראש בדומה לדיפלודוקוס, זנב שוט ארוך וגמיש, גוף בינוני, ורגליים חזקות נושאות חמש אצבעות; אחת עם טופר חד וגדול. שיניו היו חזקות ודמויות וו, שהיו קבועות בלסתות דומות מעט ללסתות של האיגואנודון. עיניו היו גדולות וממוקמות מאחורי הלסתות. משערים שכאוכלי צמחים אחרים באותה תקופה, הסופרזאורוס חי בעדרים. כמויות המזון שהחיה צרכה לא אפשרה קיומם של עדרים גדולים.

גודל[עריכת קוד מקור | עריכה]

על-פי עצם הכתף וההשוואה למינים קרובים, מעריכים שהסופרזאורוס הגיע לאורך ממוצע של 33–34 מטרים (108–112 רגל). אף על פי שהיה ארוך מאוד, היה הסופרזאורוס קל למדי יחסית לגודלו ושקל רק 35–40 טון מטרי.[1] ב-2021 נתגלו מאובנים חדשים של סופרזאורוס (בהם חוליית צוואר ענקית שציונה הקטלוגי הוא BYU 9024) מהם עולה שאורכו המרבי הגיע ל-39–42 מטרים (128–138 רגל),[2][3] דבר ההופך אותו לדינוזאור הארוך ביותר שידוע כיום (לשם השוואה: אורכו של הפטגוטיטאן הוא 37 מטר, ושל הארגנטינוזאורוס 30–40 מטר ושל האפטוזאורוס 26–30 מטר).

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דינוזאור זה הופיע במשחק עולם היורה: המשחק.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איור השוואתי של סופרזאורוס (בכתום-זהוב) אל מול גודלי דינוזאורים מפורסמים מ-5 ענפים שונים (למעלה) והשוואה של גודלי הדינוזאורים הגדולים ביותר - הטיטאנוזאורים (למטה).
מקרא ומפתח מינים:      ארגנטינוזאורוס,      פטגוטיטאן,      פוארטזאורוס,      אלמוזאורוס,      זאורופוסידון,      סופרזאורוס,      אפטוזאורוס,      שאנטונגוזאורוס,      סטגוזאורוס,      אנקילוזאורוס,      ספינוזאורוס,      טירנוזאורוס,      טריצרטופס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סופרזאורוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Lovelace, David M.; Hartman, Scott A.; Wahl, William R. (2007). "Morphology of a specimen of Supersaurus (Dinosauria, Sauropoda) from the Morrison Formation of Wyoming, and a re-evaluation of diplodocid phylogeny". Arquivos do Museu Nacional. 65 (4): 527–544.
  2. ^ Curtice, Brian (2021). "New Dry Mesa Dinosaur Quarry Supersaurus vivianae (Jensen 1985) axial elements provide additional insight into its phylogenetic relationships and size, suggesting an animal that exceeded 39 meters in length" (PDF).{{cite web}}: תחזוקה - ציטוט: url-status (link).
  3. ^ Laura Geggel, Supersaurus might be the longest dinosaur that ever lived, Live Science, ‏1 באוקטובר 2021.