סטגוטטרבלודון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןסטגוטטרבלודון

מאובני לסתות של סטגוטטרבלודון


איור אפשרי

תקופה
סוף מיוקן-תחילת פליוקן 11.1–5.3 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פילאים
משפחה: פיליים
סוג: סטגוטטרבלודון
מינים
  • Stegotetrabelodon syrticus
  • Stegotetrabelodon orbus
  • Stegotetrabelodon lybicus
שם מדעי
Stegotetrabelodon
Petrocchi, 1941
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטגוטטרבלודון (שם מדעי: Stegotetrabelodon; משמעות השם: "ארבע שיני חטים מקורות") הוא סוג נכחד של פילאי, אשר חי במשך סוף המיוקן עד תחילת הפליוקן בערבות של אפריקה ושל אירואסיה. סוג זה משויך למשפחת הפיליים לצד הממותה, הפלאולוקסודון והפילים הקיימים והוא נחשב לסוג הקדום ביותר במשפחה זו. הוא תואר לראשונה ב-1941.

הסטגוטטרבלודון היה פיל גדול מאוד, בגובה של 4 מטרים ומשקל ממוצע של 11–12 טונות (12.1–13.1 טון קצר), אצל המין Stegotetrabelodon syrticus. לצידו התגלו עוד 2 מינים: Stegotetrabelodon orbus ו-Stegotetrabelodon lybicus. מרבית המאובנים התגלו באפריקה, בין השאר באוגנדה וקניה אך גם באיטליה ובחלק מאסיה. ישנה מחלוקת על שרידי עקבות רחבות שהתגלו במדבר של אבו דאבי ואולי שייכות אליו. ממצאים אחרים שבעבר שויכו אליו נחשבים כיום למאובני פילאים אחרים כמו המסטודון, הסטגודון והטטרלופודון (Tetralophodon).

הוא היה בעל חדק ארוך וחטים ישרים כמו של הפלאולוקסודון שצמחו גם מלסתותיו התחתונות. חטים אלה היו ישרים וארוכים ביותר ודמו לחטי הגומפותריומיים ששימשו כנראה לחפירה, תלישת ענפים ולסינון צמחי מים וכשימוש משני להברחת טורפים. בעבר הוא נחשב לסוג במשפחת הגומפותריומיים עקב כך, אך הופרד. המבנה של השיניים רמז על תזונה מצמחייה עשבונית ויש רמזים לכך שחי בעדרים קטנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטגוטטרבלודון בוויקישיתוף