סינגל מאלט ויסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה, הגהה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: ויקיזציה, הגהה.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
דוגמה לויסקי סינגל מאלט

סינגל מאלטאנגלית: Single Malt) הוא ויסקי העשוי מלתת שעורה בלבד ומיוצר במזקקה יחידה בזיקוק דודי בלבד. בכך נבדל הסינגל מאלט מבלנדד מאלט (נקרא בעבר "Pure Malt" או "Vatted Malt") העשוי מתערובת של מספר סינגל מאלטים שונים ומבלנדד ויסקי העשוי מערבוב של מספר סינגל מאלטים בגריין ויסקי, העשוי מדגן בזיקוק רציף.

סינגל מאלט מזוהה לרוב עם סקוטלנד למרות שהוא מיוצר גם באירלנד, בארצות הברית וביפן. סינגל מאלט מאופיין בטעמים ממוקדים יותר מאשר בלנדד, ולרוב ישנה הקפדה יתרה על חומרי הגלם ובידול הטעמים בין מזקקה למזקקה. לעומתו הבלנדד ויסקי נחשב לבעל פחות ייחוד (בלנדד עשוי להכיל 15 - 25 זיקוקים שונים).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוויסקי מיוצר באירלנד ובסקוטלנד מזה מאות שנים. עדויות כתובות ליצור ויסקי נמצאו באירלנד מ-1405 ובסקוטלנד מ-1494. עד המצאת הזיקוק הרציף ב-1830 כל הוויסקי הקיים היה מסוג סינגל מאלט. המצאת הזיקוק אפשרה דרך מהירה וזולה יותר לזקק אלכוהול. הבלנד ויסקי נוצר כערבוב של סינגל מאלטים עם גריין ויסקי ובכך נשמר טעמו של הוויסקי והוצאות הייצור זולות באופן יחסי, מה שאפשר חשיפה לקהל רחב. באותן השנים התגבר מאוד יצוא הוויסקי לאנגליה ומאוחר יותר לשאר העולם, כאשר באותן שנים לא שווק הסינגל מאלט, אלא בסקוטלנד בלבד. ב-1963 החל שיווק סינגל מאלט מחוץ לסקוטלנד כאשר המזקקה הראשונה שהחלה בכך הייתה גלנפידיך.

אזורי הייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

טעמו של הסינגל מאלט מושפע ומאופיין לפי אזור מוצא, והמפורסמים, העשירים והמגוונים שבהם מיוצרים בסקוטלנד. מסורתית היו טועמים מחלקים את אופי הויסקי לפי ארבעה אזורים גאוגרפיים עם מאפייני טעם שונים. תאגיד השיווק דיאג'יו המשיך לחלק את סקוטלנד למספר אזורי ייצור ויסקי לצורכי שיווק והסברה והחלוקה החדשה היא זו שלרוב משתמשים בה כיום:

  1. ספייסייד (Speyside) - בין נהרות הספיי והליווט מתפצלים הרבה יובלים ששמם מוכר משמות המזקקות (יובלים כגון פידיך, אלגין וכדומה). באזור יש כ־50 מזקקות שמאופיינות בטעמים מתקתקים עם מעט עשן ולפעמים בעלי ארומות פרחוניות. ויסקי לדוגמה: קרגנמור, גלן גראנט, גלנליווט, מקאלן, בלוויני, מורטלך וגלנפידיך.
  2. ויסקי מהאי איילה (Islay) - ויסקי שיוצר באי בדרום מערב סקוטלנד, מאופיין בטעמים עשירים של מלח ים ויוד בגלל עושר האצות, הכבול של האי ומשום הסופות המכות בו תדירות. עקב הטעם הייחודי התגברה הדרישה מיצרני הבלנדים לייצר את הלתת ברמות עישון מהגבוהות בסקוטלנד ובשוק הוויסקי בכלל (50 - 60 חלקים למיליון). יש המחשיבים את המעושנים האלו כוויסקי ל"מתקדמים" עקב הטעם העשיר. בסך הכל פעילות על האי 9 מזקקות: לגבולין, קול אילה, ברוכלאדי, קילכומן, ארדבג, בואומור, לפרויג, בונאהאבן ו- ארדנאהו.
  3. איים - כוללים את האיים סקאי (Skye), ג'וּרה (Jura), אורקני (Orkney), מאל (Mull), אראן (arran) ובעתיד גם שטלאנד (Shetland) - בעלי מליחות ועישון מודגשים. האופייניים באזור זה הם: טליסקר, ג׳ורה ,היילנד פארק ,טוברמורי, אראן.
  4. היילנדס (Highlands) - אזורי ההרים בסקוטלנד. מזקקות רבות התמקמו שם בעקבות רדיפות של גובי מס בריטיים והמיקום הגבוה וההררי הקשה על הגעה אליהם, ועל כן זהו השני בעושר המזקקות שלו אחרי ספייסייד. לויסקי מההיילנדס אין סגנון ייחודי האופייני לכלל האזור. מזקקות מייצגות לדוגמה: קליינליש, גלנמורנג׳י ודינסטון.
  5. לואולנדס (Lowlands) - האזור המישורי הנמצא בדרום סקוטלנד ובערך בגובה פני הים. משקאות הוויסקי אלגנטיים, פשוטים ועדינים בטעמים. כאלו הנמצאים לחופי הים לעיתים יהיו מעט יותר מליחים. באזור נשארו מעט מזקקות פעילות, אם כי מזקקות חדשות נפתחות לאחרונה יותר ויותר באזור זה. המפורסמות שבהן גלנקינצ׳י, בלדנוך ואוכנטושן ומזקקת סינגל גריין גירבאן.

התקן הסקוטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונת הדמיה של הסינגל-מאלט וויסקי הראשון בישראל של מזקקת מילק אנד האני

לפי התקן הסקוטי, ויסקי סינגל מאלט צריך לעמוד במספר תנאים:

  • הפקת הוויסקי מתבצעת באמצעות תהליך זיקוק דודי, ולא בתהליך זיקוק רציף שנחשב לזיקוק הזול המשמש להפקת ויסקי גריין (שבימים אלה כמעט ולא נמכר).
  • חובה לזקק לפחות שני זיקוקים דודיים (בדרך כלל בסקוטלנד מזקקים את הוויסקי פעמיים ובאירלנד שלוש פעמים).
  • הויסקי יוצר במזקקה אחת, ולא עשוי מתערובות של מזקקות שונות.
  • סינגל מאלט חייב להתיישן לפחות שלוש שנים בחביות עץ אלון בנפח של 700 ליטר לכל היותר.
  • אחוז האלכוהול המינימלי של הויסקי הוא 40%. כדי להגיע לאחוז זה, לרוב מוהלים את הויסקי שיצא מהחבית עם מים.
  • הוויסקי חייב לעבור את הזיקוק והיישון בתחומי סקוטלנד בלבד, כדי שהתווית "Single Malt Scotch Whisky" תופיע עליו.

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתאריך 21 במאי 2017 השיקה מזקקת מילק אנד האני סינגל מאלט ויסקי.[1].

מדובר בויסקי הראשון שהגיע ליישון של 3 שנים לפחות, ואשר יכול להיקרא ויסקי על פי הסטנדרטים בסקוטלנד וברוב העולם, במהדורה של חבית בודדה שזוקקה על ידי המזקק הראשי של המזקקה, תומר גורן ובוקבקה כחלק מ"סדרת הניסויים" של המזקקה, ל-391 בקבוקים וב-46 אחוזי אלכוהול.

ויסקי סינגל מאלט ישראלי מיוצר משנת 2014 גם במזקקת רמת הגולן.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הסינגל-מאלט וויסקי הישראלי הראשון – מזקקת מילק & האני, באתר Whisky-IL בלוג וויסקי ובירה, ‏2017-05-21 (ארכיון)