עיט ספרדי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןעיט ספרדי
מצב שימור
מצב שימור: פגיענכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: פגיע
פגיע (VU)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: דורסי יום
משפחה: נציים
סוג: עיט
מין: עיט ספרדי
שם מדעי
Aquila adalberti
ברם, 1861
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
Aquila adalberti

עיט ספרדי (שם מדעי: Aquila adalberti) הוא מין של עיט ממשפחת הנציים האנדמי לספרד ופורטוגל. במראהו הוא קרוב לעיט השמש ובעבר נחשב לתת-מין שלו.

העיט הספרדי מגיע לאורך 74–85 ס"מ, מוטת כנפיים של 177–220 ס"מ ומשקל של 2.5-4.8 ק"ג. בדומה למרבית העיטים הנקבה כבדה יותר מהזכר. העיט דומה לעיט שמש או לעיט זהוב בנוצותיו החומות-זהובות ובמקורו האפור הבולט. הוא בעל כנפיים רחבות, בהירות מבפנים ובעלות קצוות כהים.

העיט שוכן באזורי ההרים והאדמות החקלאיות של הדהסה (Dehesa) של ספרד ופורטוגל ולעיתים הוא מגיע גם למרוקו, אם כי הוא לא נודד דרך קבע. העיטים פועלים בזוגות ומחפשים מעל הקרקע טרף כמו ארנבונים, מכרסמים שונים כמו עכברים, נברנים וסנאיים, טורפים קטנים ומיני עופות קרקע או יונים. העיט יכול להרוג גם טרף גדול כמו אווז אפור או חסידה לבנה ואף שועל. הוא עט על טרפו ונועץ בו במהירות את טפריו הגדולים, וכך הורגו.

העיטים נוטים לקנן על עצי אלון השעם או אורנים בקן גדול ולהטיל בו 2–3 ביצים. שני בני הזוג מטפלים בגוזלים הגדלים.

בשנות ה-60 של המאה ה-20 הגיע העיט הספרדי למצב של סכנת הכחדה כאשר נותרו בספרד רק כמה עשרות זוגות. מאמצי שימור אינטנסיביים הביאו לשיקום אוכלוסיית המין, וגם לחזרת אוכלוסיה קטנה בפורטוגל לאחר 20 שנה של הכחדה גמורה. ב-2011 דווח על 324 זוגות, רובם המכריע בספרד ומיעוטם בפורטוגל. כיום מוגדר מצב השימור של עיט זה כפגיע.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עיט ספרדי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עיט ספרדי באתר הרשימה האדומה של IUCN