פורטל:לוחמה אווירית/קרבות ומבצעים/מבצעים/1

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מבצע שלמה היה מבצע צבאי במהלכו הועלו כ-14,000 יהודים אתיופים לארץ ישראל, באמצעות כ-30 מטוסים של חיל האוויר הישראלי ושל חברת אל על במשך כ-34 שעות. המבצע נוצר לאחר שמבצע משה ומבצע שבא הסתיימו. עם קריסת כלכלת אתיופיה, הפכה העלייה לארץ ישראל לכמעט בלתי אפשרית עבור יהודי אתיופיה, וניתק הקשר הדיפלומטי עם ישראל. היחסים הדיפלומטיים חודשו עם הפיכתה של אתיופיה לרפובליקה עממית בשנת 1987. בין 1988 ל-1991 כ-15,000 יהודים שוכנו במחנות פליטים באדיס אבבה, בהמתינם להיתרי עליה לארץ. בגלל חוסר התפקוד של שירותי הבריאות באתיופיה, חלו יהודים רבים במגוון רחב של מחלות, ומטרת מבצע זה הייתה לשים קץ ליישוב היהודי שם. ישראל הגדילה את שיתוף הפעולה עם ממשלת אתיופיה בין היתר על ידי פתיחת שגרירות באדיס אבבה, ועל ידי סיפוק מערכות נשק רבות.

העזרה הצבאית הרבה של ישראל הייתה בתמורה להעלאת יהודי אתיופיה לישראל, כאשר על פי ההסכם תאפשר ממשלת אתיופיה את עלייתם של חמש מאות יהודים בחודש, בתמורה לעזרה כלכלית, חקלאית ואספקת ציוד רפואי.

לקראת נפילת אדיס אבבה בידי המורדים, נמלט שליט אתיופיה מנגיסטו היילה מריאם מאתיופיה, וההסכם עמו הורחב; הוסכמה העלאת כל יהודי אתיופיה לישראל תמורת 35 מיליון דולר ועבור מקלט בארצות הברית לכמה מבכירי השלטון. לאחר השגת ההסכם, הורתה ממשלת ישראל לצה"ל לפתוח במבצע הצלה אווירי לחילוצם של יהודי אתיופיה, שעליו פיקד אמנון ליפקין-שחק. במהלך כ-34 שעות (בין 24 ל-25 במאי 1991) טסו כ-30 מטוסי נוסעים ומטען בין נמל התעופה בן-גוריון לנמל התעופה באדיס אבבה והעלו כ-14,400 מיהודי אתיופיה.