פיג'מה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ילדים לבושים בפיג'מה
ילדה ובובה לבושות בפיג'מה
ציור של נערה לבושה בפיג'מה
סרטוט של פיג'מה

פיג'מהפרסית: پای‌جامه – "לבוש לרגל"; על פי הצעת האקדמיה ללשון העברית: חליפת שינה; בעברית מוכרת גם כנמנמת[1]) היא בגד שנוהגים ללבוש בזמן השינה וזמן קצר לאחריו ולפניו. בדרך כלל הפיג'מה תהיה נוחה לשינה וצבעונית.

קיימים מגוון סוגים של פיג'מות, ביניהם פיג'מות העשויות משני חלקים (חולצה ומכנסיים), פיג'מות המורכבות מחלק אחד (חלוק או כתונת לילה), ופיג'מות המכסות את כל גוף האדם, לרבות כפות הרגליים (פיג'מות אלו מיועדות לרוב לתינוקות) הנקראות גם סרבל-פיג'מה או באנגלית Onesie.

יש הנוהגים (במיוחד בקיץ) להשתמש בבגדים תחתונים כפיג'מה. אנשים רבים נוהגים לישון בחליפות טריקו שמשמשות גם לספורט.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור הפיג'מה במערב הוא מהודו משם הביאו הבריטים במאה ה-18 את הפיג'מה לארצם. בתקופה הוויקטוריאנית החלו הבריטים להשתמש בפיג'מות.[2]

פיג'מה בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד הסגנונות הידועים בעבר של פיג'מות היו "פיג'מות פסים" המזכירות את הזברה. דבר זה הוביל לכתיבת השיר "מי יודע מדוע ולמה לובשת הזברה פיג'מה" של הלל עומר.

בישראל נפוץ לחשוב שהאקדמיה ללשון העברית קבעה שם נרדף בעברית לפיג'מה - "נמנמת". עם זאת, האקדמיה הכחישה זאת מכל וכל, והמילה פיג'מה אושרה כשמה הלועזי במילוני האקדמיה. למעוניינים בשם עברי הוצע הצירוף "חליפת שינה".

מסיבת פיג'מות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מסיבת פיג'מות

מכיוון שהפיג'מה היא בגד לילי, מכונה לעיתים מסיבה לילית בשם "מסיבת פיג'מות". לרוב הכוונה למסיבה של ילדים או בני נוער הנשארים ללון בביתו של עורך המסיבה. בשנים האחרונות נתקבע מנהג בגני הילדים בשבוע שלפני חג פורים כשאחד הימים נחגג כ"מסיבת פיג'מות" ועל ילדי הגן ללבוש פיג'מות ולהגיע עם חפצי השינה הקבועים שלהם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מילה זו מופיעה במילון אבן-שושן, אך מעולם לא אושרה באופן רשמי על ידי האקדמיה ללשון העברית (ראו גם כאן).
  2. ^ https://www.britannica.com/