פלאוכירופטריקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפלאוכירופטריקס
שחזור של פלאוכירופטריקסשחזור של פלאוכירופטריקס

השוואה של פלאוכירופטריקס לאדם

השוואה של פלאוכירופטריקס לאדם
תקופה
אמצע אאוקן 48 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: עטלפים
תת־סדרה: Microchiropteramorpha
משפחה: Archaeonycteridae
סוג: פלאוכירופטריקס
מינים
  • Palaeochiropteryx tupaiodon
  • Palaeochiropteryx spiegeli
שם מדעי
Palaeochiropteryx
רביליוד, 1917
תחום תפוצה
מפת תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פלאוכירופטריקס (שם מדעי: Palaeochiropteryx) הוא סוג נכחד של עטלף שחי באירופה באמצע תקופת האאוקן לפני 48 מיליון שנה. עטלף זה הוא אחד מהקדומים שבכל העטלפים הידועים. הוא תואר לראשונה בידי החוקר השווייצרי פייר רביליוד (אנ') ב-1917 והוא כולל שני מינים. משמעות שמו ביוונית עתיקה היא: "כנף-יד עתיקה" או "עטלף עתיק" (מילולית ביוונית עתיקה: "palaios" - עתיק, "kheir" - יד, "pteruks" - כנף. המילה "עטלף" בלטינית היא "chiropteryx"). הוא התגלה בבור מסל שבהסן, גרמניה. באזור זה התגלו ממצאי יונקים קדומים רבים שחיו באירופה כמו הלפטיקטידיום, הפולידוקרקוס, הפרופלאותריום והאירוטמנדואה, וכן עופות כמו הסטריגוגיפס והגסטורניס הענק. לצידו נמצא גם עוד סוג של עטלף קדום - ארכאוניקטריס, שהשתייך למשפחה דומה.

ממצאי העטלף התגלו קבורים בשלמותם כמעט עם שימור שרידי שיער, אוזניים וקרומי כנפיים שדמו לכנפי עטלפים מודרניים. הוא היה בעל אקולוקציה בדומה לעטלפי חרקים מודרניים ובקיבתו השתמרו שרידים של טרף עשים ושעירי כנף. משקלו הגיע ל-7 עד 10 גרם ומוטת כנפיו הגיע לאורך 25 עד 30 סנטימטרים והן היו רחבות אך קצרות יחסית, התאמה לתעופה ביער מתחת החופה ובין העלווה. כמו מיני העטלפים המודרניים (למעט כמה עטלפי פרי) הוא היה פעיל בלילות או לפחות בין הערביים.

עטלף קדום זה שונה מהעטלפים המודרניים במספר מאפיינים והוא שייך למשפחה הקדומה Palaeochiropterygidae הקרובה למשפחות הנכחדות Archaeonycteridae ו-Icaronycteridae. שלוש משפחות אלו נחשבות לקרובות בעיקר לעטלפי הפירות אף על פי שהם היו קטנים בהרבה וניזונו מחרקים. מעריכים שמשפחה זו הייתה מאבותיהם של העטלפים אוכלי החרקים האמיתיים, אם כי יש המערערים על קשר זה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פלאוכירופטריקס בוויקישיתוף