פלאולוקסודון קפריסאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפלאולוקסודון קפריסאי

מאובני שיניים של הפלאולוקסודון
תקופה
סוף פליסטוקן כ-780–9 אלף שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פילאים
משפחה: פיליים
סוג: פלאולוקסודון
מין: פלאולוקסודון קפריסאי
שם מדעי
Palaeoloxodon cypriotes
בייט, 1903
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פלאולוקסודון קפריסאי (שם מדעי: Palaeoloxodon cypriotes) הוא מין נכחד של פיל מהסוג פלאולוקסודון, אשר חי בקפריסין במשך הפליסטוקן שלפני 780,000 עד 9,000 שנה לפני זמננו. ממצאי פיל קדום זה התגלו בידי החוקרת הבריטית דורות'יאה בייט (אנ') ב-1902 בגבעה בקירניה שבצפון קפריסין וכמה ממצאים התגלו באזורים דרומיים יותר. ממצאים אלה כללו בעיקר שרידי שיניים טוחנות, אך גם שריד לעצם ירך גדולה וכמה חטים. המין תואר ב-1904 בידי בייט, אשר קראה לו על שם הימצאו בקפריסין.

מין זה עבר גמדות איים בדומה לכמה מיני פילאים נוספים מהים התיכון כמו פלאולוקסודון מנאידריינסיס, פלאולוקסודון פלקונרי, כמה תת-מינים של פיל ישר-חט, ממותת כרתים גמדית, ממותה למרמוראי וכן לצד מיני היפופוטמיים ואיילים שעברו גמדות דומה.

פיל קטן זה הגיע עד לגובה של 1.4 מטר בכתפיו ולמשקל של 200 ק"ג בממוצע. הוא היה בעל חטים קצרים יחסית אך מעוקלים. ככל הנראה הוא התפתח מהמין היבשתי פיל ישר חט שהיה כבד כמו פיל אפריקני במשקל של מעל 10 טון. בעת האירוע המסיני של אמצע הפליסטוקן היגרו פילים אלה לאיים וכאשר הים התיכון נסגר הם "נתקעו" באי. מאחר שלא היו בו הרבה טורפים והמזון היה מועט הם הפכו לגמדים. הם שרדו עד 9,000 שנה לפני זמננו, בתחילת ההולוקן וכנראה נכחדו בידי שבטים אנושיים שחצו את הים.

ייתכן שפילים אלה אף שולבו במיתולוגיה היוונית בדמות הקיקלופים בעלי העין האחת, מאחר שהגולגולת שלהם כללה חור עבה במרכז המצח.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]