קומיקאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הקומיקאי טוביה צפיר משחק בהצגה "סבא טוביה", 2016

קומיקאי הוא אדם שמטרתו לבדר, לשעשע ולהצחיק קהל צופים או מאזינים, באמצעות בדיחות, משחק משעשע או סיטואציות מבדרות.

קומיקאים מופיעים על במה, בסרטי קולנוע, בתוכניות רדיו ובתוכניות טלוויזיה. אלו מביניהם המערבים את הקהל במופע ופונים אליו ישירות נקראים סטנדאפיסטים. המושג "קומיקאי" מתחלק לשתי קבוצות עיקריות: קומיקאי מילולי (ביניהם סטנדאפיסטים), וקומיקאי פיזי, כמו פנטומימאי.

קומיקאי מילולי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקומיקאי ריצ'רד הרינג במופע סטנד-אפ בלונדון
ערך מורחב – סטנד-אפ

קומיקאי מילולי משעשע את הקהל באמצעות בדיחות ולעיתים קרובות גם בעזרת פרודיות על אירועים מחיי היומיום, ועל כן מזוהה עם המילים "מכירים את זה ש...". דוגמה טובה לקומיקאי מילולי הוא ג'רי סיינפלד. כמה מדרכי הצחקה בולטות אצל קומיקאי מילולי: שבירת ציפייה – הקהל מצפה לדבר אחד, והקומיקאי מסיים בדבר שונה מהצפוי (ולעיתים כמעט הפוך מהצפוי); אבסורד קומי – דבר שיש בו שמץ מהלא הגיוני באופן מצחיק; היפוך – אופניים רוכבים על ילד, חסה רודפת אחר אוגר וכו'; המרה – חשיבה על סיטואציה מעולם בני האדם והמרתה לעולם דמיוני של חפץ או חיה ושינוי פרט נוסף בהתאם לשינוי העולם. למשל: תיקן מגיע למסדר זיהוי שבו עליו להצביע על נעל הבית שדרכה עליו.

יש קומיקאים שמשתמשים בחיקוי דמויות ומדגישים מילים מסוימות שהם נוהגים להשתמש בהם כדי לעורר צחוק בקהל.

קומיקאי פיזי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצחיק את הקהל באמצעות מראהו, מעשיו, ותוצאות מעשיו, ולא על ידי מילים שהוא אומר. מצחיק את הקהל באמצעות דברים שאינם נמצאים במקום בו הם אמורים להימצא, שאינם נראים כפי שהם אמורים להראות, בעזרת דברים שאינם נמצאים במקום בו הם אמורים להימצא, ולעיתים גם בעזרת גרימת נזק בכל אופן אפשרי. קומיקאים פיזיים בולטים הם רואן אטקינסון בשחקו את מיסטר בין, או צ'ארלי צ'פלין, בכל סרטיו האילמים. מובן שבתקופת הראינוע ההומור היה פיזי בלבד, שכן הומור מילולי מועבר על ידי מילים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אמנות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.