קטנוצ'סמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקטנוצ'סמה
מאובן של Ctenochasma elegans במוזיאון המלכותי באונטריו
מאובן של Ctenochasma elegans במוזיאון המלכותי באונטריו
תקופה
יורה עליון, 150–145 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: פטרוזאוריה
תת־סדרה: פטרודקטיליים
משפחה: קטנוצ'סמטיים
סוג: קטנוצ'סמה
מינים
  • Ctenochasma roemeri
  • Ctenochasma elegans
  • Ctenochasma taqueti
שם מדעי
Ctenochasma
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קטנוצ'סמה (שם מדעי: Ctenochasma; פירוש השם: "לסת מסרק") הוא סוג של פטרוזאור ממשפחת הקטנוצ'סמטיים, שבקבוצת הפטרודקטיליים, אשר חי לפני 145–150 מיליון שנה בסוף היורה. הוא הוגדר ב-1852 בידי החוקר הגרמני כריסטיאן אריך הרמן פון מייר ממאובנים שנמצאו בבוואריה, גרמניה באזור בו התגלה העוף הראשון - הארכאופטריקס. מאובנים נוספים התגלו בצרפת.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקטנוצ'סמה היה פטרוזאור קטן מאוד, עם מוטת כנפיים באורך 45 סנטימטרים אצל המינים הגדולים ו-25 סנטימטרים אצל הקטנים ביותר, דומה מאוד לפטרודקטילוס. הלסת שלו הייתה מוארכת ומלאה בשיניים חלולות, דקות ומעוקלות מאוד. חלק מהפרטים היו בעלי מעל ל-400 שיניים בלסת. מבנה זה אולי עזר ללכידת טרף קטן, בדומה לזיפי הפלמינגו ולווייתני המזיפות. בכך הוא דמה לקרוב משפחתו מהקרטיקון - פטרודאוסטרו, אך בניגוד לקרובו הלסתות היו ישרות מאוד והוא לא היה יכול לשאוב את המים במעלה הגרון וכנראה השתמש בלסת בדומה למקור הכפן. השיניים היו מצויות רק בחלק הקדמי של שתי הלסתות.

מהמבנה של העיניים שכללו טבעות גדולות ייתכן מאוד שהוא היה פעיל בלילה. הדבר יכול להיות כהימנעות מתחרות עם פטרוזאורים חזקים ממנו. למרות גודלו הקטן הוא כנראה דאה בדומה לעופות גדולים על זרמי, זאת בשל מבנה הכנפיים הארוכות באופן יחסי יותר משאר הפטרוזאורים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קטנוצ'סמה בוויקישיתוף