קרב מרג' עיון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קרב מרג' עיון היה קרב שהתרחש בין 19 ל-24 ביוני 1941 במערכה בלבנון ובסוריה במלחמת העולם השנייה בין צרפת של וישי לכוחות בעלות הברית (בעיקר אוסטרלים) בעיר מרג ע'יון בלבנון.

תחילת הלחימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוחות האוסטרליים התקדמו משטחי המנדט ופלשו ללבנון ב-11 ביוני 1941. הכוחות כבשו את העיירה מרג' עיון לאחר לחימה נגד מגינים לא מצוידים. רוב חטיבה 25 נעה צפונה כדי לתקוף את ג'זין. נשאר כוח קטן מגדוד 2/33 להחזיק במרג' עיון.[1]

בעקבות מתקפת נגד חזקה של הצרפתים, נאלץ הכוח האוסטרלי לסגת דרומה מהעיירה ב-15 ביוני.[2] בהמשך הגנו כוחות בעלות הברית בהצלחה על הציר שמוביל לארץ ישראל וכבשו מחדש את העיירה ב-24 ביוני.

הדיוויזיה האוסטרלית השביעית - בפיקודו של האלוף ארתור "טובי" אלן - תוגברה על ידי יחידות מהדיוויזיה האוסטרלית השישית.

ב-20 ביוני הודיע משרד ההסברה הצרפתי של ממשלת וישי: "אתמול ניסו הבריטים לתקוף את דמשק ומרג' עיון, ללא הצלחה. כוחות הודיים ובריטים התקדמו באזור מדרום ומדרום מזרח לדמשק, הצלחנו להדוף אותם בהתקפות נגד של יחידות השריון שלנו ולקחנו 400 שבויים. אתמול אחר הצהריים חיילינו תקפו באזור ההררי של דרום לבנון. נלקחו 80 שבויים. בריטים לאורך החוף הצי הבריטי הפציץ את עמדותינו."

גדוד 2/3 מאוגדה 6 היה חלק מהכוח שנשלח לסייע לחטיבת החי"ר ההודית שנותקה והוקפה במז'ה (שכונה מערבית של דמשק) לאחר קרב דמשק. הם כבשו את השטח השולט ליד מז'ה. למרות המאמץ הכוח הגיע למז'ה כמה שעות לאחר שכוחות בעלות הברית שנותרו ללא תחמושת ואוכל במשך במשך 50 שעות, נכנעו.[3]

גדוד השדה האוסטרלי 2/5 היה גם הוא חלק מכוח העתודה. סגן ארתור רודן (לימים סר רודן) קטלר תקף שוב ושוב טנקים, חי"ר, עמדות נ"ט ומכונות ירייה של האויב בעזרת תותח השדה 25 ליטראות, רובה הנ"ט, מקלע ברן או רובה ה-303 שלו. מאוחר יותר הוא איבד את רגלו במהלך קרב דאמור, על מעשיו במרג' עיון ובדאמור הוענק לו צלב ויקטוריה. קטלר הוא התותחן האוסטרלי היחיד שהוענק לו אי פעם VC.

לאחר הקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-29 ביוני הודיעה ממשלת צרפת וישי "הצי הבריטי הפציץ את עמדות החוף שלנו במזרח התיכון. פינינו כמה מהבסיסים שלנו בהרי דרום לבנון בחסות אש ארטילרית שגרמה לאבדות כבדות לתוקפים שלנו. כוחותינו האוויריים, הנתמכים בכלי טיס ימים, סיעו שוב ושוב ללחימה הקרקעית, במיוחד סביב פלמירה (סוריה). אלוף-משנה בריטי ו-40 לוחמים נפלו בשבי."

ב-30 ביוני הודיע מטהו של לוטננט גנרל הנרי מייטלנד וילסון (מפקד בעלות הברית בלבנון ובסוריה): "מתקפת בעלות הברית נגד חומס (סוריה) מתקדמת משמעותית. טייסת אוסטרלית שמטיסה מטוסים אמריקאים, הפילה שישה מפציצי גלן ל. מרטין צרפתים של בקרב אווירי. האוסטרלים חזרו ללא נפגעים".

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Coulthard-Clark, Chris (1998). Where Australians Fought: The Encyclopaedia of Australia's Battles (1st ed.). St Leonards, New South Wales: Allen & Unwin. ISBN 1-86448-611-2.
  • Dean, Peter. The Architect of Victory: The military career of Lieutenant General Sir Frank Horton Berryman. Port Melbourne: Cambridge University Press. pp. 119–139. ISBN 9780521766852.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Coulthard-Clark 1998, p. 191.
  2. ^ Jean Tsadik (2001). "Facétie de l'histoire (suite)" (בצרפתית). אורכב מ-המקור ב-2007-10-07. נבדק ב-2016-09-08.
  3. ^ Mackenzie, Compton (1951). Eastern Epic. London: Chatto & Windus. p. 120.