קריספין גלובר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריספין גלובר
Crispin Glover
לידה 20 באפריל 1964 (בן 59)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1977 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • תיכון בוורלי הילס
  • Venice High School
  • בית ספר מירמן עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.crispinglover.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קריספין הליון גלובראנגלית: Crispin Hellion Glover; נולד ב-20 באפריל 1964) הוא שחקן קולנוע, במאי, תסריטאי, מוזיקאי וסופר אמריקאי. התפרסם בזכות תפקידו כג'ורג' מק'פליי בסרט "בחזרה לעתיד".

כתב בין 15 ל-20 ספרים, שישה מהם פורסמו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלובר נולד בניו יורק, שני הוריו הם שחקנים ברוס גלובר, ומרי ליליאן בטי בלום. שמו הפרטי "קריספין" הוא על שם הקדוש הנוצרי מהמחזה "הנרי החמישי" של ויליאם שייקספיר. למד בתיכון ונייס ובתיכון בוורלי הילס שבלוס אנג'לס.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלובר החל להופיע בגיל 20 בקומדיות המצבים "ימים מאושרים" ו"קשרי משפחה". הופיע לראשונה בסרט קולנועי ב-1981 "הימים הטובים", לאחר מכן שיחק בקומדיית הנעורים "מורה ל...", בדרמה "ירח רומנטי". לראשונה התפרסם בזכות תפקידיו בפרק הרביעי בסדרת סרטי האימה "יום שישי ה-13" שם גילם ג'ימי, אחד מהקורבנות ובקומדיית ההרפתקאות העתידנית של רוברט זמקיס "בחזרה לעתיד" שבה הופיע בתור ג'ורג' מק'פליי אביו של מרטי מק'פליי (מייקל ג'יי פוקס). שיחק בתפקיד ראשי בדרמת הנעורים "גווייה על שפת הנהר".

בתחילת שנות ה-90 לקח חלק בסרטים כמו "לב פראי" של דייוויד לינץ' שם שימש בתור דל דודה בעל ההפרעה הנפשית של לולה (לורה דרן), "גם לבוקרות יש רגעים קודרים של גאס ואן סנט, "מה עובר על גילברט" של לאסה הלסטרם, "לארי פלינט: האיש והסקנדל" של מילוש פורמן ובמערבון של ג'ים ג'ארמוש "איש מת" בו התפרסם בדמותו של הכבאי. לאחר היעדרות של 4 שנים חזר לשחק בשנת 2000 בסרטים "האחות בטי" ו"המלאכיות של צ'ארלי", עיבוד קולנועי לסדרה משנות ה-80 בו הופיע גלובר בתור אויבן של המלאכיות האיש הדק המצמרר. ב-2003 שיחק בתפקיד הראשי במותחן האימה הביזארי "וילארד" בו גילם את הגיבור הראשי שתקוע בעבודה מייאשת בשיממון חברתי ובחיים חסרי תקווה ועתיד. בצעד של ייאוש הוא מחליט לכרות ברית עם העכברים החיים במרתף ביתו ולצאת למלחמת נקם כנגד כל העולם, ובעיקר נגד הבוס שלו. בנוסף שיחק בסרט "המלאכיות של צ'רלי: בהילוך גבוה", סרט ההמשך ללהיט הקופתי.

גילם את וילי וונקה בפרודיה "גדול מהסרטים" מ-2007, ואת דמותה המיתולוגית של המפלצת גרנדל בפנטזיה "ביאוולף", דיבב את "6" בסרט האנימציה "9". בשנת 2010 שיחק בפנטזיה האפלה של טים ברטון "אליס בארץ הפלאות". בסרט הופיע גלובר בדמותו של נסיך הלבבות יד ימינה של המלכה האדומה "מלכת הלבבות" (הלנה בונהם קרטר).

בשנת 2017 שיחק בסרט המתח "תמיד גרנו בטירה" לצד טאיסה פרמיגה וסבסטיאן סטן, הסרט אשר מבוסס על ספר באותו שם משנת 1962 שנכתב על ידי שירלי ג'קסון.

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1989 הפיץ גלובר אלבום מוזיקלי אוטסיידרי בשם "הבעיה הגדולה לא שווה את הפתרון, הפתרון שווה תן לזה לקרות". בשנת 2003 ערך גלובר קאבר לשירו המפורסם של מייקל ג'קסון "בן", הקאבר הושמע בסרטו "ווילארד".

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבמאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • It Is Fine! Everything Is Fine.‏ (2007)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קריספין גלובר בוויקישיתוף