ריספקט (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריספקט
Respect
כרזת הסרט ריספקט בעברית
כרזת הסרט ריספקט בעברית
בימוי ליסל טומי
תסריט טרייסי סקוט וילסון
עריכה Avril Beukes עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'ניפר הדסון (אריתה פרנקלין)
מרי ג'יי בלייג' (דיינה וושינגטון)
טייט דונובן (ג'ון האמונד)
הת'ר הדלי (קלרה וורד)
Kelvin Hair (סם קוק)
Skye Dakota Turner (אריתה פרנקלין)
Lodric D. Collins (סמוקי רובינסון)
היילי קילגור (קרולין פרנקלין)
טיטוס בורגס (ג'יימס קליבלנד)
פורסט ויטאקר (ק.ל. פרנקלין)
סיקון סנגבלו (ארמה פרנקלין)
מרלון ויינס (טד וייט)
מארק מארון (ג'רי וקסלר)
אודרה מקדונלד (ברברה סיגרס פרנקלין)
Gilbert Glenn Brown (מרטין לותר קינג) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה קריס בווארס
צילום קרמר מורגנטאו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פורום הונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 26 באוגוסט 2021 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 145 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט ביוגרפי, סרט מוזיקלי עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 55 מיליון דולר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריספקט הוא סרט דרמה מוזיקלי ביוגרפי אמריקאי משנת 2021 המבוסס על חייה של הזמרת האמריקאית אריתה פרנקלין.[1]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו סרטה הראשון של הבמאית ליסל טומי. העלילה מבוססת על תסריט שכתבה טרייסי סקוט וילסון. השחקנים הראשיים הם ג'ניפר הדסון בתפקיד הראשי כאריתה פרנקלין, ופורסט ויטאקר המגלם את אביה של אריתה. שחקנים נוספים בסרט: מרלון ווינס, אודרה מקדונלד, מארק מארון, טייט דונובן, מרי ג'יי בלייג', טיטוס בורגס, סיקון סנגבלו, היילי קילגור, סקיי דקוטה טרנר ועוד.

הסרט יצא לאקרנים בארצות הברית ב־13 באוגוסט 2021. הוא מופץ בארצות הברית על ידי אולפני יונייטד ארטיסטס, וברחבי העולם על ידי סרטי יוניברסל. הסרט זכה לשבחי המבקרים.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מלווה את אריתה פרנקלין מאז שהייתה ילדה. כבר בגיל צעיר היא שרה במקהלת הכנסייה של אביה ובאירועים שונים בבית המשפחה. כשבגרה הפכה לכוכבת מוזיקלית בינלאומית שכונתה "מלכת מוזיקת הנשמה". הסרט מתאר גם את חייה האישיים במקביל להתפתחות של הקריירה המוזיקלית שלה ואת ההתמודדות של פרנקלין עם מערכות יחסים פוגעניות והתעללות מצד בני זוגה. כמו כן יש התייחסות בסרט למעורבת שלה במחאות ובאירועים ציבוריים במסגרת פעילותה בתנועה האפרו-אמריקאית לזכויות האזרח.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות
ג'ניפר הדסון אריתה פרנקלין
סקיי דקוטה אריתה בצעירותה
פורסט ויטאקר ק.ל. פרנקלין (אנ') אביה של אריתה, מנהיג כנסייה מקומית
מרלון ויינס טד וייט (אנ')
אודרה מקדונלד ברברה סיגרס פרנקלין (אנ') אמא של אריתה
מארק מרון ג'רי וקסלר
טיטוס בורגס (אנ') ג'יימס קליבלנד (אנ')
סיקון סנגבלו (אנ') ארמה פרנקלין (אנ') אחותה הגדולה של אריתה
היילי קילגור (אנ') קרולין פרנקלין (אנ') אחותה הצעירה של אריתה
טייט דונובן ג'ון האמונד
מרי ג'יי בלייג' דיינה וושינגטון
קלווין הייר סם קוק
הת'ר הדלי (אנ') קלרה וורד (אנ')
לודריק ד. קולינס סמוקי רובינסון

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העבודה על הסרט נמשכה מספר שנים ורק בינואר 2019 פורסם שליסל טומי תביים את הסרט.[2] פרנקלין עצמה הייתה מעורבת בפיתוח הסרט עד מותה ב־16 באוגוסט 2018[3] והיא גם בחרה את ג'ניפר הדסון לתפקיד הראשי.[4] שאר השחקנים, כולל פורסט ויטאקר, מרי ג'יי בלייג' ועוד, הוחתמו באוקטובר 2019.

בעסקה שנחתמה עם חברת מטרו גולדווין מאייר (MGM) ביוני 2019 הוחלט שחברת ברון תיקח חלק בהפקה ובמימון של הסרט. הצילומים החלו באטלנטה, ג'ורג'יה, ב -2 בספטמבר 2019 והסתיימו ב -15 בפברואר 2020. [5]

הפסקול של הסרט כולל שיר מקורי אחד, "Here I Am (Singing My Way Home)", בביצוע הדסון עצמה. השיר נכתב על ידי הדסון, קרול קינג וג'יימי הארטמן והופק על ידי ויל.איי.אם. השיר יצא לאור ב -18 ביוני 2021. אלבום הפסקול של הסרט יצא ב־13 באוגוסט בחברת התקליטים האמריקאית אפיק רקורדס.

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט יצא לאקרנים בארצות הברית ב־13 באוגוסט 2021.[6] במקור הסרט אמור היה לצאת במספר מצומצם של בתי קולנוע ב -25 בדצמבר 2020 ולאחר מכן נדחתה היציאה לאור ל -8 בינואר 2021.[7] בשל מגפת הקורונה נדחתה שוב הקרנת הבכורה[8] ובסופו של דבר הסרט הוקרן לראשונה באוגוסט 2021. הסרט הוקרן גם בפסטיבל לוקרנו ה -74, במתחם פיאצה גרנדה באוגוסט 2021.[9]

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית ובקנדה הסרט ראה אור לצד הסרטים לשחרר את גאי ו- לא לנשום 2, והוא צפוי להרוויח כ -10 מיליון דולר מהקרנות ב 3,207 בתי קולנוע בסוף השבוע הראשון להפצה.[10]

תגובות המבקרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר האינטרנט לביקורות סרטים Rotten Tomatoes, הסרט זכה לציון של 63% על סמך 81 ביקורות, עם דירוג ממוצע של 6.1 מתוך עשר. התגובות נעות בסגנון זה: "הביצוע הסטנדרטי לא עולה בקנה אחד עם הביוגרפיה שהסרט מציג, אבל הביצועים בכיכובה של ג'ניפר הדסון בהחלט זוכים לכבוד". באתר Metacritic, הסרט זוכה לציון מצטבר של 63 מתוך 100 בהתבסס על 34 מבקרים, מה שמעיד על "ביקורות חיוביות בדרך כלל".[11] קהל שהצביע לסרט ב CinemaScore העניק לסרט ציון ממוצע של "A" בסולם A+ עד F. [12]

פיטר דברוג, כתב במגזין וראייטי, כינה את הסרט כ"סרט ביוגרפי שזוכה ליותר כבוד ממה שמגיע לו ומתרחק מגילוי הטראומות שעיצבו את אגדת הנשמה (...). אף על פי שהסרט אולי מרגיש מעט רך במחלקת סרטי הדרמה, הוא מספק את ההנאה הנוספת לשמוע את הדסון שרה מחדש את שירי המפתח של אריתה פרנקלין, החל מביצועי הג'אז המוקדמים של גרסאות כיסוי לשירים של "קולומביה" ועד לביצוע חדש של הסינגל של הזמר אוטיס רדינג שעל שמו קרוי הסרט הזה". [13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אתר למנויים בלבד ג'ון פרס, ג'ניפר הדסון: "כל מוזיקאי צריך לפגוש בדרכו את אריתה אם הוא רוצה להיות גדול", באתר הארץ, 21 באוגוסט 2021
  2. ^ Dave McNary, Dave McNary, Liesl Tommy to Direct Aretha Franklin Biopic ‘Respect’, Variety, ‏2019-01-10 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Chris Willman, Chris Willman, Aretha on Screen: What’s the Fate of Jennifer Hudson Biopic and Embattled ‘Amazing Grace’ Doc?, Variety, ‏2018-08-17 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ "לפני 15 שנה נפגשתי עם אריתה פרנקלין ודיברנו שאגלם אותה", באתר ynet, 11 באוגוסט 2021
  5. ^ Bennett, Anita (2020-02-15). "Jennifer Hudson Wraps Production On Aretha Franklin Biopic 'Respect'". Deadline. נבדק ב-2020-03-05.
  6. ^ Beatrice Verhoeven (27 באוקטובר 2020). "Aretha Franklin Biopic 'Respect' Pushed 7 Months, 'Tomb Raider 2' Now Unset". TheWrap. נבדק ב-27 באוקטובר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ D'Alessandro, Anthony (2020-03-26). "Aretha Franklin Biopic 'Respect' Heads To Christmas For Awards Season Rollout". Deadline (באנגלית). נבדק ב-2020-03-26.
  8. ^ D'Alessandro, Anthony (22 ביולי 2020). "Aretha Franklin Biopic 'Respect' Going Wide Over MLK Weekend Instead Of Christmas Platform Release". Deadline Hollywood. נבדק ב-22 ביולי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Grater, Tom (1 ביולי 2021). "Locarno Unveils 2021 Line-Up: Abel Ferrara's Ethan Hawke-Starrer 'Zeros And Ones' To World Premiere". Deadline (באנגלית). נבדק ב-2 ביולי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ Rubin, Rebecca (11 באוגוסט 2021). "Disney's 'Free Guy' Is Playing Only in Theaters. Can That Help Ticket Sales?". Variety. נבדק ב-11 באוגוסט 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Respect Reviews". Metacritic. נבדק ב-13 באוגוסט 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Find CinemaScore" (Type "Respect" in the search box). CinemaScore. נבדק ב-13 באוגוסט 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Debruge, Peter (8 באוגוסט 2021). "'Respect' Review: Jennifer Hudson Gives Flattering Yet Flat Aretha Franklin Portrait". Variety. נבדק ב-13 באוגוסט 2021. {{cite web}}: (עזרה)