רכבת לקוטב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רכבת לקוטב
The Polar Express
כרזת הסרט בעברית
כרזת הסרט בעברית
מבוסס על "רכבת לקוטב" מאת כריס ואן אלסברג
בימוי רוברט זמקיס
הופק בידי סטיב סטארקי
רוברט זמקיס
גארי גוצמן
וויליאם טייטלר
תסריט רוברט זמקיס
עריכה ארתור שמיט עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים טום הנקס
מדבבים ג'ימי בנט
טום הנקס
דריל סברה (Hero Boy)
פיטר סקולרי
מייקל ג'טר
סטיבן טיילר
ג'וש האצ'רסון עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים בעברית תמיר גינזבורג
לני כהן
גל שמי
עידו מוסרי
אוהד שחר
אלברט כהן
דביר בנדק
שרית וינו אלעד
רועי רביב
נועה שמי
גל ענבי
יונתן מזרחי
אסף פריינטא
יגאל מזרחי
עדי רז
יורם יוספסברג
מוזיקה אלן סילבסטרי
צילום דון בורץ
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה קאסל רוק אנטרטיינמנט, ImageMovers, Playtone, ImageMovers, האחים וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 10 בנובמבר 2004
משך הקרנה 100 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פנטזיה, סרט שמבוסס על ספרים, סרט לכל המשפחה, סרט ילדים, סרט חג המולד, סרט הרפתקאות, סרט מונפש עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 165 מיליון דולר
הכנסות 313.5 מיליון דולר (1 באוקטובר 2007)
הכנסות באתר מוג'ו polarexpress
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רכבת לקוטבאנגלית: The Polar Express) הוא סרט הנפשה ממוחשבת אמריקאי מסוגת הרפתקאות משנת 2004, המבוסס על ספר הילדים בשם זה מאת כריס ואן אלסברג משנת 1985. ואן אלסברג שימש גם כאחד המפיקים בפועל בעיבוד הקולנועי. הסרט נכתב, הופק ובוים על ידי רוברט זמקיס ומציג דמויות אנושיות המונפשות באמצעות לכידת תנועה. בסרט מככב טום הנקס, שהיה גם אחד המפיקים בפועל, במספר תפקידים בולטים שונים, לצד דריל סברה, נונה גיי, ג'ימי בנט ואדי דיזן בתפקידי משנה. בסרט מופיעה גם הזמרת טינשיי בגיל 9 כמודל ההנפשה הממוחשבת עבור הדמות הנשית הראשית.

הסרט הופק בתקציב שעמד על $165 מיליון, שהיה סכום שובר שיאים עבור סרט הנפשה באותם ימים.

"רכבת לקוטב" הוקרן בבתי קולנוע רגילים ובתלת ממד בקולנועי IMAX ב-10 בנובמבר 2004. הסרט הכניס $311.3 מיליון ברחבי העולם ולימים נכנס למהדורת 2006 של ספר השיאים של גינס בתור הסרט הראשון שהופק כולו בלכידת תנועה ובעיבוד דיגיטלי. כמו כן השתתף בו מייקל ג'טר בתפקיד המשחק האחרון שלו לפני מותו, והסרט הוקדש לזכרו מחמת עובדה זו.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר גרנד ראפידס בערב חג המולד מתחיל ילד להטיל ספק בקיומו של סנטה קלאוס. הילד המתקשה להירדם מבחין בקטר קיטור הנכנס לרחוב, ויוצא מביתו להתבונן בו. כרטיסן הרכבת מציג אותה בפניו בשם "הרכבת לקוטב", הנוסעת לעבר הקוטב הצפוני. הילד מהסס תחילה אבל עולה לרכבת בזמן יציאתה.

באחד מהקרונות פוגש הילד ילדה נלהבת וילד מתחכם. הרכבת אוספת ילד אחר בשם בילי, שאף הוא מחליט שלא לעלות אך משנה את דעתו. גיבור הסרט רואה את ניסיונו לעלות על הרכבת ומפעיל את הבלמים כדי לאפשר לו לעלות, למורת רוחו של הכרטיסן. בזמן שבילי יושב לבדו בקרון התצפית של הרכבת מוגש שוקו חם בקרונות הנוסעים והילדה מביאה כוס גם לבילי. בזמן שהיא והכרטיסן נכנסים לקרון המסעדה מבחין הילד שהיא שכחה את כרטיסה הלא נקוב, אבל מאבד את הכרטיס בין הקרונות כשהוא מנסה להשיבו. הכרטיס נכנס חזרה לקרון הנוסעים, אך הכרטיסן מבחין בהיעדרו ומדחיק את הילדה חזרה לקרון האחורי.

כשהילד המתחכם טוען שהכרטיסן יגרש את הילדה מן הרכבת, משיג הילד הראשי את הכרטיס בחזרה וממהר לקרון המסעדה לחפש את הכרטיסן, תוך שהוא מטפס על גג הרכבת. הוא פוגש נווד שיצא למחנאות על הגג, המציע לו קפה ומנהל איתו שיחה על קיומם של סנטה קלאוס ושל רוחות רפאים. הנווד גולש יחד עם הילד לאורך הקרונות לעבר קרון העזר של הקטר, שם הנווד נעלם בראש מנהרת פלאט טופ.

בתא הנהג של הקטר מגלה הילד שהילדה לא סולקה מהרכבת, אלא נתבקשה להשגיח על נסיעתה בזמן שהנהג והמסיק סמוקי וסטימר מחליפים את פנס הקטר.

הילד מפעיל את הבלמים והרכבת נעצרת מול עדר איילי צפון החוסם את המסילה. הכרטיסן מושך בזקנו של סמוקי וגורם לו להשמיע קולות חייתיים, ובכך הם מפנים את עדר איילי הצפון.

הרכבת ממשיכה במהירות גבוהה ומחבר המצערת נופל, ובכך הרכבת מאיצה ללא שליטה במורד 179 מעלות לעבר אגם קפוא. בעוד הרכבת מחליקה על הקרח משתמש סמוקי בסיכת שיער לתיקון המצערת על מנת לחזור למסילה שניות ספורות לפני הישברות הקרח.

הילד משיב את הכרטיס הלא נקוב של הילדה לכרטיסן, ובזמן ששלושתם חוזרים לקרון הנוסעים משתמש הנווד בבובת אבנעזר סקרוג' על מנת להתגרות בילד ולכנותו ספקן.

הרכבת מגיעה לקוטב הצפוני, שם מכריז הכרטיסן שאחד הנוסעים יבחר לקבלת מתנת חג המולד הראשונה מסנטה בעצמו.

הילד והילדה רואים שבילי עדיין לבדו בקרון התצפית ומשכנעים אותו להצטרף אליהם, אך הילד הראשי מנתק את הקרון בטעות והוא מגיע לסובבן רכבות בבית המלאכה של סנטה.

הילדים עושים את דרכם דרך מרכז פיקוד של אֶלפים ומשרד מיון מתנות טרם הם מושלכים לתוך שק מתנות ענק. שם, הם מוצאים את הילד המתחכם והאֶלפים מוציאים אותם בהגיעו של סנטה.

פעמון נופל מן המושכות של אחד מאיילי הצפון הדוהרים; הילד לא מצליח תחילה לשמוע את צלצולו, עד שהוא אוזר עוז מתוך עצמו להאמין. הוא מראה את הפעמון לסנטה, הבוחר בו לקבל את מתנת החג הראשונה. סנטה מתיר לו לשמור את הפעמון לעצמו, והילד מכניס אותו לכיס גלימתו.

הקרון האחורי מוחזר אל הרכבת כשהילדים עולים לנסיעה הביתה, אך הילד מגלה שהפעמון אבד בגלל חור בכיסו.

הוא חוזר הביתה ומתעורר ביום חג המולד למראה מתנה ובה הפעמון. הילד ואחותו הקטנה שרה מצלצלים בו בהנאה ואילו הוריהם, שאינם מאמינים בסנטה, טוענים שהפעמון מקולקל.

הילד משפיע על חבריו ועל אחותו שהחלו שלא לשמוע את הפעמון ככל שאמונתם דעכה. עם זאת, הפעמון עדיין מצלצל עבורו כפי שעושה ל"כל מי שמאמין באמת".

מדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדבבים בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רכבת לקוטב בוויקישיתוף