רליש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רליש
מאכלים
סוג רוטב לתיבול, רוטב, סלט עריכת הנתון בוויקינתונים
מרכיבים עיקריים מלפפון עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלושה סוגי רלישים לליווי מוצר קמח תירס (בצד ימין למעלה) מהמטבח האפריקאי

רֶלישאנגלית: relish) הוא קונדימנט מבושל וכבוש העשוי מירקות חתוכים, פירות, מלפפונים חמוצים או עשבי תיבול.[1]

לרליש סוגים שונים במבחר מטבחים בעולם, ביניהם הצ'אטני ההודי (רוטב מתובל שמוגש לרוב עם מאכלים מהמטבח ההודי) והרליש הצפון אמריקאי(ריבת מלפפונים חמוצים שמוגשת עם נקניקיות או המבורגרים). בצפון אמריקה, המילה "רליש" משמשת לעיתים קרובות כדי לתאר מגוון סוגים של קונדימנט שעשוי מלפפון חמוץ קצוץ דק, שמיר ותבלינים מתוקים.

סקירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיופולו (Кьопоолу)מהבלקן עשוי פלפל אדום, חצילים ושום

רליש מורכב בדרך כלל מחתיכות ירק או פרי שבשל גודלן ניתן להבחין בהם ברוטב. ניתן להשתמש גם בעשבי תיבול, וחלק מסוגי הרליש, כגון כרמולה, מוכנים באמצעות עשבי תיבול ותבלינים. הרליש יכול להיות מורכב מסוג אחד או משילוב של ירקות ופירות, קצוצים גס או דק; המרקם ישתנה בהתאם לחיתוך, בדרך כלל הרליש אינו חלק כמו קטשופ. לרליש יש בדרך כלל טעם חזק המשלים או מוסיף למזון איתו הוא מוגש.

בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית, הרליש המסחרי הנפוץ ביותר עשוי ממלפפונים כבושים ונמכר בתור רליש חמוצים. שתי גרסאות מובילות הן: רליש המבורגר (רליש חמוצים על בסיס קטשופ או רוטב) וריליש נקניקיות (רליש חמוצים על בסיס רוטב או חרדל). רליש מסחרי נוסף זמין בארצות הברית הוא תבלין מבוסס תירס. החברות היינץ, Vlasic וקלאוסן ידועות בארצות הברית כיצרניות של מלפפונים כבושים ורליש חמוצים. רליש בסגנון שיקגו הוא תבלין חמוצים מתוק המהווה מרכיב סטנדרטי בנקניקייה בבסגנון שיקגו. רליש חמוצים הוא מרכיב חשוב בסוגים רבים של הגרסה האמריקאית של רוטב טרטר.

מחוץ לארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רליש נקניקיות מוגש בדרך כלל עם קומפלטוס צ'יליאני (סלנג מקומי לנקניקייה), הידוע גם בשם סלסה אמריקנה (רוטב אמריקאי) או בשם אמריקנה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Alfeld, B.E.S. (2008). Pickles to Relish. Pelican Publishing Company. ISBN 978-1-4556-1043-3. נבדק ב-3 בנובמבר 2017. {{cite book}}: (עזרה)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רליש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Amelia Jeanroy, Karen Ward, Canning and Preserving For Dummies, John Wiley & Sons, 2009-09-08, ISBN 978-0-470-50455-0. (באנגלית)