Creative Commons

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "CC" מפנה לכאן. לערך העוסק במידה למדידת נפח, ראו סנטימטר מעוקב.
Creative Commons
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון מאונטיין ויו עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים לורנס לסיג, האל אבלסון, אריק אלדרד עריכת הנתון בוויקינתונים
מנכ"ל ריאן מרקלי, Catherine Stihler עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 147 עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 15 בינואר 2001 – הווה (23 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס המוסד לתוכנה חופשית לפרוייקטים לתועלת חברתית (24 במרץ 2009)
  • פרס ארס אלקטרוניקה (2004)
  • Open Publishing Awards (2021) עריכת הנתון בוויקינתונים
creativecommons.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Creative Commons ("קריאטיב קומונס"; גם מקוצר לעיתים קרובות לראשי התיבות: CC) הוא מוסד ללא כוונת רווח המקדיש את מאמציו להרחבת טווח היצירות הזמין לזולת על מנת שאלה יוכלו להתבסס עליה ולחלוק אותה באופן חוקי. שמו מוכר גם מאוסף הרישיונות הסטנדרטיים שחיבר, אשר נועדו לפשט את השיתוף בתוכן ללא ויתור מלא על זכויות יוצרים.

מטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

?Wanna Work Together – סרטון הסבר על שחרור חומרים לפי תנאי CC סרטונים (באנגלית)

האתר של Creative Commons מאפשר לבעלי זכויות יוצרים לוותר על חלק מזכויותיהם לזולת אך לשמור על זכויות אחרות בעזרת מגוון של רישיונות וחוזים מוגדרים מראש, ובכללם ויתור מוחלט על זכויות היוצרים לטובת רשות הכלל, או רישוי של תוכן חופשי. המטרה היא לעקוף בעיות אותן גורמים חוקי זכויות היוצרים לשיתוף מידע.

המיזם מספק מספר רישיונות תוכן סטנדרטיים שבעלי זכויות יוצרים יכולים להשתמש בהם בעת שחרור יצירתם באינטרנט. כמו כן, הם מספקים metadata בצורת RMF/XML שמתאר את הרישיון ואת היצירה שמפשט עיבוד ואיתור יצירות תחת רישיונות דומים באופן אוטומטי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיזם Creative Commons הושק רשמית בשנת 2001, ומרכז הפעילות שלו הוא בסן פרנסיסקו. לורנס לסיג, מייסדו ויושב-ראשו, ייסד את הארגון כאמצעי נוסף להשגת מטרות תיק בית המשפט העליון שלו, Eldred v. Ashcroft. הקבוצה הראשונית של רישיונות Creative Commons פורסמה ב-16 בדצמבר 2002[1]. המיזם זכה לפרס ניקה הזהב בטקס Prix Ars Electronica השנתי, בקטגוריית Net Vision.

בהמשך התפרסמו עוד ארבע גרסאות נוספות (2.0, 2.5 3.0 ו־4.0).

רישיונות תוכן אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רישיונות Creative Commons אינם הרישיונות החופשיים הראשונים מסוגם. הם נכנסו לשימוש לאחר ה-Open Publication License ולאחר הרישיון לשימוש חופשי במסמכים של גנו (GFDL). ה-GFDL יועד במקור לכתיבת תיעוד של תוכנה. ה-Open Publication License בטל כיום מבחינה חוקית, ויוצרו ממליץ כי מיזמים חדשים לא יעשו בו שימוש. שני הרישיונות דלעיל מכילים חלקים שאין חובה לכלול אותם בעת רישוי היצירה, שלדעת מבקרים מסוימים גורמים לרישיונות אלו להיות פחות חופשיים. ה-GFDL נבדל מרישיונות ה-CC בין השאר בכך שהוא דורש שכל יצירה תכלול עותק של הרישיון וכן בדרישתו שהיצירה תופץ בצורה שתהיה "שקופה", דהיינו, שאינה רכושנית או שלא בצורה סודית.

סוגי רישיונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רשיונות Creative Commons

מגוון רישיונות ה-CC מתקבלים מאחד משישה צירופים אפשריים של המאפיינים הבאים, אותם בוחר היוצר שיחולו על יצירתו:

  • דרישת ייחוס (by) – בכל שימוש ביצירה יש לייחס אותה ליוצר או לנותן הרישיון כנדרש (זוהי תכונת חובה ברישיונות CC למעט רישיון שחרור לרשות הציבור).
  • שימוש לא מסחרי (nc) – איסור שימוש מסחרי ביצירה.
  • איסור יצירה נגזרת (nd) – איסור שינוי, עיבוד או יצירת יצירה נגזרת בהסתמך על יצירה זו.
  • שיתוף זהה (sa)‏ (Share alike) – בכל הפצה מחדש, שינוי, עיבוד או יצירת יצירה חדשה המתבססת על זו הנידונה, יש להפיץ את היצירה החדשה אך ורק תחת אותו הרישיון.

השילובים הקיימים הם:

  • ייחוס (by)
  • ייחוס שיתוף זהה (by-sa) – זהו הרישיון הקיים, לדוגמה, בוויקיפדיה, כש-sa הוא הרשאה להפיץ יצירות נגזרות רק תחת רישיון זהה לרישיון של היצירה המקורית. המשמעות המעשית היא כי מותרת העתקת ערכים מהאנציקלופדיה לכל מטרה, ובלבד שיקויימו שני התנאים: ייחוס – ציון כי המידע נלקח מוויקיפדיה, ושיתוף-זהה – גם בפרסום החדש יצוין כי המידע מפורסם תחת רישיון תוכן פתוח "ייחוס שיתוף זהה (by-sa)".
  • ייחוס-איסור יצירה נגזרת (by-nd).
  • ייחוס-שימוש לא מסחרי (by-nc).
  • ייחוס-שימוש לא מסחרי-שיתוף זהה (by-nc-sa).
  • ייחוס-שימוש לא מסחרי-איסור יצירה נגזרת (by-nc-nd).

תנאי הרישיונות קובעים כי כל הגבלה כזו יכולה להשתנות או להתבטל כליל עם הסכמה מפורשת מהיוצר, וכי אין זכויות השימוש הרגילות נפגעות במאומה – לדוגמה, עדיין קיימת זכות השימוש ההוגן.

סמליל משמעות תיאור
Attribution ייחוס (by) לתת קרדיט לבעל היצירה בכל פעולה. ניתן להעתיק, להפיץ, להציג ולבצע את היצירה ולעשות עבודות נגזרות ורמיקסים המבוססים עליה רק אם הם מעניקים למחבר או למעניק הרישיון את הייחוס באופן שצוין על ידיהם.
Share-alike שיתוף זהה (sa) בעלי רישיון מאפשרים להפיץ יצירות נגזרות רק ברישיון זהה ("לא מגביל יותר") לרישיון של העבודה המקורית. ללא שיתוף זהה, יצירות נגזרות עשויות להיות עם סעיפי רישיון תואמים ליצירה המקורית אך מגבילים יותר, למשל. (CC BY ל- CC BY-NC).
Non-commercial לא מסחרי

(by-nc)

בעלי רישיון מאפשרים להעתיק, להפיץ, להציג ולבצע את היצירה וליצור יצירות נגזרות ורמיקסים המבוססים עליה, רק למטרות לא מסחריות.
Non-derivative יצירה נגזרת (ND) בעלי רישיון מאפשרים להעתיק, להפיץ, להציג ולבצע את היצירה, אך לא ליצור ממנה יצירות נגזרות ורמיקסים המבוססים עליה.
[2]

לוקליזציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רישיונות CC החדשים כתובים במחשבה על החוק האמריקני, ולכן הניסוח המשפטי עלול שלא להתאים לחוקי כל מדינה ומדינה. שימוש במודל האמריקני ללא התחשבות בחוק המקומי עלולה לגרום לכך שלא ניתן יהיה לאכוף את הרישיונות, לכן מיזם ה-iCommons ‏(International Commons) עמל על התאמת הניסוח החוקי של הרישיונות לחוקי כל מדינה ומדינה. נכון ל-4 באוקטובר 2009, הרישיונות הותאמו לחוקיהן של 52 מדינות או אזורים, ושמונה מדינות או אזורים נוספים נמצאים בתהליכי עיבוד CC Affiliate Network - Creative Commons, wiki.creativecommons.org.

Creative Commons הושק בישראל ב-2004[3], ב-27 בנובמבר 2005 כל הרישיונות (בגרסה 1.0) הותאמו לחוק הישראלי על ידי המרכז למשפט וטכנולוגיה שבפקולטה למשפטים, אוניברסיטת חיפה. בפברואר 2007 הותאמה הגרסה החדשה (2.5) גם היא.

כלים למציאת תוכן תחת רישיונות Creative Commons[עריכת קוד מקור | עריכה]

(רשימה חלקית)

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Creative Commons Unveils Machine-Readable Copyright Licenses, אתר Creative Commons, ‏16 בדצמבר 2002
  2. ^ "What are Creative Commons licenses?". Frequently Asked Questions - Creative Commons. ארכיון מ-8 באוגוסט 2015. נבדק ב-26 ביולי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ מה זה "קריאטיב קומנס"?, באתר הארגון בישראל