Sabotage (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Sabotage
אלבום אולפן מאת בלאק סבאת'
יצא לאור 28 ביולי 1975
הוקלט פברואר - מרץ 1975
סוגה הבי מטאל
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 43:44
חברת תקליטים Vertigo Records
הפקה בלאק סבאת', מייק בוצ'ר
כרונולוגיית אלבומים של בלאק סבאת'
Sabbath Bloody Sabbath
(1973)
Sabotage
(1975)
Technical Ecstasy
(1976)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Sabotage הוא אלבומה השישי של להקת ההבי מטאל הבריטית בלאק סבאת' שיצא לאור ביולי 1975.

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה החלה בהקלטות לאלבום באולפני "Morgan Studios" שבלונדון. חברי הלהקה היו באותו הזמן שקועים בבעיות משפטיות רבות עם מנהלם לשעבר. שם האלבום "Sabotage", שבאנגלית פירושו "לחבל" או "לפגוע", סימל את הקשיים והסיבוכים שהיו מנת חלקה של הלהקה. כפי שאמר מאוחר יותר טוני איומי: "חשנו כי 'פגעו בנו לאורך כל הדרך, וקיבלנו אגרופים מכל הכיוונים'" ("sabotaged all the way along the line and getting punched from all sides"). איומי אף ייחס את סגנונו הכבד ועצבני של האלבום לבעיות של הלהקה שהשפיעו לדבריו על הסאונד.

סגנון האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Sabotage" הוא אלבום משופע סגנונות, אך בלתי אופייני ל"בלאק סבאת'" באופן בולט. שיריו נעים בין יצירות הבי מטאל כבדות במיוחד, כגון "Hole in the Sky" ו-"Symptom of the Universe", לשירים רכים והתנסויות מוזיקליות ופסיכדליות, כגון "Supertzar" ו-"(Am I Going Insane (Radio". גם אלבום זה, כקודמו, מכיל נגינה בסינתיסייזר.

השיר "Symptom of the Universe" הוא אחד הנודעים של הלהקה, והתפרסם בהשפעתו הרבה על סגנון עתידי שייקרא ת'ראש מטאל, ונחשב כשיר שניבא את הז'אנר והוא הדוגמה הראשונה והמובהקת לסגנון.

בשיר "Supertzar" הובאה "המקהלה הפילהרמונית של לונדון" על מנת לבצע קולות רקע בשיר. כאשר אוזי אוסבורן הגיע לאולפן וראה את המקהלה, הוא חשב שהגיע לאולפן הלא נכון ועזב את המקום.[דרוש מקור]

השיר "The Writ" שכתב אוזי אוסבורן, מדבר אודות תסכולו של אוסבורן ממנהלם לשעבר פטריק מיהאן, איתו הסתבכו משפטית לאחר שפוטר. בשיר תוקף אוסבורן בצורה בוטה את מיהאן בפרט ואת תעשיית המוזיקה בכלל.

הצלחה וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דירוגים מקצועיים
ציוני ביקורות
מקור ציון
Allmusic [1]
Sputnikmusic [2]
Ultimate Guitar Archive [3]

האלבום הגיע למקום השביעי במצעד הבריטי,[4] ולמקום ה-28 במצעד האמריקאי[5] והצליח היטב במכירות.

האלבום קיבל ביקורות חיוביות. מבקר המוזיקה המוזיקה בילי אלטמן ממגזין הרולינג סטון (מגזין שנודע כמבקר חריף ביותר של הלהקה), שיבח את האלבום וכתב בביקורתו: "'Sabotage' הוא לא רק האלבום הטוב ביותר של הלהקה מאז Paranoid, אלא אולי הטוב ביותר שלה אי פעם".[6] סטיב יואי מאתר Allmusic היה מתון יותר בביקורתו וכתב כי "הכימיה הקסומה, שיצרה אלבומים מיוחדים כל כך כגון "Paranoid" ו-Vol. 4, החלה להתפוגג". עם זאת, העניק לאלבום 4.5 כוכבים מתוך 5.[7] גם הרנן מ. קמפבל (Hernan M. Campbell) מאתר Sputnikmusic קילס את האלבום וכתב: "'Sabotage' הוא באמת אלבום מהנה, וייזכר כאחד מהטובים של "בלאק סבאת'". זהו אלבום שחייב להישמע על ידי כל חובב הבי מטאל, וזאת ללא ספק תהיה חוויית שמיעה שתמלא את הזמן באופן ראוי".[8]

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל השירים נכתבו על ידי להקת "בלאק סבאת'"

צד א'
מס' שם משך
1. Hole in the Sky 4:00
2. (Don't Start (Too Late ‏ (אינסטרומנטלי) 0:49
3. Symptom of the Universe 6:29
4. Megalomania 9:46
צד ב'
מס' שם משך
5. The Thrill of It All 5:56
6. Supertzar ‏ (אינסטרומנטלי) 3:44
7. (Am I Going Insane (Radio 4:17
8. The Writ 8:46

מבצעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]