Vampyr

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערפד
Vampyr
כרזת המשחק
כרזת המשחק
כללי
תאריך הוצאה 5 ביוני 2018
סוגה משחק פעולה-תפקידים
פיתוח Dontnod Entertainment
הוצאה לאור Focus Home Interactive
ארץ מקור צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
עיצוב פלורנט גיום
הערות עבור גרסת המחשב נדרשת מערכת הפעלה של 64 סיביות מסוג חלונות 7 ומעלה.
דרישות תוכנה
מנוע משחק Unreal Engine 4
מצבי משחק שחקן בודד
פלטפורמות PlayStation 4
Xbox One
Microsoft Windows
דרישות מערכת
מעבד מינימום: Intel Core i3 2130 3.4 GHz או AMD FX-4100 3.6 GHz
מומלץ: Intel Core i7 3930K 3.2 GHz או AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz
זיכרון מינימום: 8GB
מומלץ: 16GB
כרטיס מסך מינימום: Nvidia GeForce GTX 660/GTX 1050 או AMD Radeon R7 370 עם 2GB זיכרון VRAM
מומלץ: Nvidia GeForce GTX 970/GTX 1060 או AMD Radeon R9 390 עם 4GB זיכרון VRAM
מקום פנוי 20GB
vampyr-game.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Vampyr (בתרגום חופשי לעברית: ערפד) הוא משחק תפקידים שפותח על ידי חברת "Dontnod Entertainment" ומשווק ומופץ על ידי חברת "Focus Home Interactive" שיצא לשוק ב-5 ביוני 2018. עלילת המשחק מתרחשת במהלך מגפת השפעת הספרדית שהתרחשה בשנת 1918 ועוקבת אחר דמותו של ג'ונתן ריד, רופא שהפך לערפד, ובעודו מנסה להסתגל למצבו האלמותי החדש, הוא קרוע בין שבועת ההיפקרטס לה הוא נשבע לבין הצמא לדם. למרות שהשחקן מוכרח לעבור מספר שלבי בוס במטרה להתקדם במשחק, הוא יוכל להימנע מקרבות אופציונליים ולסיים את המשחק מבלי שום חובה להרוג לשם כך. בנוסף, השחקן יוכל להשתמש באפשרויות דיאלוג על מנת לצוד קרבנות ולהיזון מהם, דבר שיחדש את רמות החוזק והאופי של השחקן.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Vampyr הוא משחק תפקידים ממחושב המשוחק על ידי השחקן מנקודת מבט שלישית. השחקן שולט על דמותו של ג'ונתן אי. ריד, רופא שהפך לערפד, וכעת צמא הדם מחייב אותו להרוג אנשים חפים מפשע. כדי לעשות זאת בהצלחה, על השחקן לאסוף מידע על המטרות שלו - ללמוד ולשנות את ההרגלים שלהם, לאסוף רמזים ולשמור על יחסים מסוימים באמצעות תקשורת עם תושבי לונדון. העיר לונדון עצמה משמש כעולם חצי-פתוח דמיוני הבנוי סביב ריכוזים של שכונות שאינן קשורות לאזורים אחרים. לשחקן ניתנת האפשרות לסיים את המשחק בהצלחה ללא לקיחת חיים, אופציה שמחד גיסא תשמר את דמותו של ג'ונתן כרופא ותשמור עליו נאמנה לשבועת ההיפקרטס, אך מאידך גיסא תשאיר אותו כמעט ללא יכולת פילוס בדרגות ורמות חוזק ומיומנויות שונות. על ידי אי לקיחת חיים כלל, השחקן יפתח אחד מארבעת סופי המשחק האפשריים שמשתנים בהתאם לבחירותיו. בנוסף, לשחקן יש עץ מיומנות המקל על שיפור היכולות, שמונע על ידי נקודות ניסיון שנלקחו משתיית דם ולחלופין, מחקירת תושבים שונים. ענפי עץ המיומנות עוסקים בהסוואה, אינסטינקטים ויכולות חברתיות.

על פי בחירת השחקן, הוא יוכל להתמקד בכל אזרח שיבחר, דבר הגורם למעשיו של השחקן להיות בעלי השלכות המשפיעות על אזרחי לונדון האחרים. לשחקן יש את היכולת להפוך אנשים לערפדים, ובנוסף, הוא יוכל להיכנס לבתים פרטיים רק עם הזמנה מבעלי הבית. לכל התושבים המקומיים יש רקע שונה וייחודי, מערכות יחסים יומיים ושגרתיים עם הסובבים אותם. במידה ותושב ימות מידיו של השחקן, הוא "יעניק" לו את המחשבה האחרונה שלו. לשחקן תהיה היכולת לבצע "מסמריזה", באמצעותה הוא יוכל להשתלט על מעשיהם של מטרות חלשות, כגון להכריח אותם לחשוף מידע חשוב או להדריך אותם לשטחים פחות בולטים על מנת לשתות דם ללא התנגדות הקרבן. האכלה בדם אנושי תשמור על תאבונו של ג'ונתן ובנוסף תאפשר לשחקן יכולת לפתוח כוחות ערפדיים חדשים. ג'ונתן יכול לרפא פצועים או חולים (ובמידה ושתה דם על בסיס קבוע, גם להניב נקודות ניסיון רבות יותר בתהליך), להשתמש בחושי הערפד שלו על מנת למדוד את שיעור הסבל שלהם ולזהות עקבות דם. לכל אחד מארבעת המחוזות של לונדון יש ציון המבוסס על בריאותם הממוצעת של אזרחיה. במהלך המשחק, השחקן יוכל לנווט את ג'ונתן ברחבי לונדון באמצעות נקודת ציון עם סמלים המובילים ליעד נתון.

השחקן יכול להשתמש בנשקים מאולתרים, כגון מסור, כמו גם בנשקים מקצועיים, כולל אקדח וובלי, ביכולת לבצע קומבטים משולשים, ולבצע מהלכי תמרון והתחמקות על מנת להילחם באויביו השונים במהלך המשחק - שבט של ערפדים אריסטוקרטים בשם אסקאלון; ערפדים שוכני ביוב המכונים סקאליים; הוולקוד - זן חזק יותר של ערפדים זאביים; הנמרודיים, ערפדים שצדים רק את בני מינם (ערפדים אחרים); והמשמר של פריוון - אגודה סודית של ציידי ערפדים. במהלך המשחק, השחקן יוכל לבחור האם ברצונו להילחם בשלבי בוס, אך עם זאת, מספר מהשלבים יהיו הכרחיים על מנת להמשיך את התקדמות העלילה. בנוסף, השחקן יוכל להסתגל לתכונות של ערפדים אחרים, כגון טפרים של וולקוד (אנגלית: Vulkod), לשפר את הנשק האישי שלו באמצעות ביזת פריטים מגופות הקרבנות. תוך שימוש ביכולות ערפדיים בזמן הלחימה, מד הדם של הדמות מתנקז, מה שמאלץ את השחקן למצוא קרבן ולשתות את דמו כך שיוכל מיד לחדש את כוחו. עם החיוניות שהושגה מהרג אדם, השחקן יוכל להרתיח את דם האויבים, להטיל חניתות דם, לזרוק פצצות ערפל, ולהפוך בלתי נראה, להשתמש בשליטתו בצללים על מנת להסתיר את עצמו ולהכות על אויביו.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ד"ר ג'ונתן ריד חוזר ללונדון לאחר השתתפותו במלחמה הגדולה בשנת 1918 ומתעורר כשהוא נמצא באתר קבורה המונית וכעת הפך לערפד. מתוך צמא לדם, ג'ונתן הורג בטעות את אחותו האנושית מרי, לאחר שזאת חיפשה אותו בין ערימת הגופות. ג'ונתן מצליח למצוא מקלט מציידי ערפדים בבית נטוש ומתחיל לשמוע את קולו של האחד שהפך אותו לערפד. חיפושיו אחר מקור הקול מובילים אותו לבר. המוזג בבר מוביל את ג'ונתן לאדם בשם ויליאם בישופ, שבינתיים שותה דם מאדם בשם שון המפטון, אך נרצח על ידי ערפדה בשם ליידי אשברי. ד"ר אדגר סוונסי מחלץ את המפטון ומתחיל להעסיק את ג'ונתן בתור רופא בבית החולים "פמברוק" בעיר.

בבית החולים, מתגלה לג'ונתן שחדרה של מטופלת בשם הרייט ג'ונס מכוסה בדם וששון המפטון נעדר, ג'ונתן מצליח לאתרו ולתשאל אותו. המפטון מתעקש שהוא לא רצח את הרייט ג'ונס ומפנה את ג'ונתן למאורה תת-קרקעית בה חי שבט ערפדים בשם "הסקאליים", במאורה מתברר שג'ונס זייפה את מותה. ג'ונתן מוצא ברחוב גופה שעליה סיכת בגד הזהה לזאת של אמו. הוא רודף אחר רוצחה אל עבר בית הקברות בשכונת וייטצ'אפל ומוצא שם את אחותו מרי ואת אמם אמיליין, ג'ונתן מבין שמרי הפכה לערפדה כאשר הוא נשך אותה. מרי מנסה להרוג את ג'ונתן על מנת שלא תשמע יותר את קולו בראשה (כמו שג'ונתן שמע את קולו של האדם שהפך אותו לערפד), אך מתה בניסיון. ג'ונתן מבטיח לחשוף מה עומד מאחורי מגפת הסקאליים בלונדון, אותה תושבי העיר חושבים בבלבול לשפעת הספרדית.

ליידי אשברי מזמינה את ג'ונתן לבוא אל רובע וסט אנד בלונדון בחסות אגודת "אסקאלון", בה חברים ערפדים מהמעמד האריסטוקרטי תחת בקשתו של מנהיגם, לורד רדגרייב. בהגיעו למחוז, ג'ונתן מתחיל בהדרגה להרוג ערפדים משבט הסקאליים. ד"ר סוונסי נחטף וכאשר ג'ונתן מוצא אותו, הוא מתוודה שהוא ניסה לרפא את הרייט ג'ונס בעזרת דמה של ליידי אשברי, אך בניסיון הוא יצר את מגפת הסקאליים. לאחר שליידי אשברי הבינה מה קרה, היא ברחה בבושת פנים. ג'ונתן מגלה שערפד בשם מרידין, הערפד שנשך את ג'ונתן מצווה עליו לחסל את אמו מוריגן הידועה בכינוי "המלכה האדומה", לאחר שהאחרונה השתלטה על הרייט ג'ונס במטרה שזאת תזרע הרס ברחבי לונדון. ג'ונתן נלחם במוריגן ומנצח אותה, לאחר מכן שם פעמיו לטירת משפחתה של ליידי אשברי. בהגיעו, ג'ונתן מגלה שליידי אשברי הפכה לערפדית מפלצתית הודות לערפד שנשך אותה, חייל אנגלו גרמני בשם ויליאם מארשל. מארשל מסביר לג'ונתן שבמהלך חיו הוא לקח חלק באירועים היסטוריים כגון מגפת המוות השחור והשריפה הגדולה בלונדון, אלו גרמו לו לתאוות דם ובגללה הוא נשך את ליידי אשברי. מארשל לאחר מכן גילה תרופה שמונעת מהם להיכנע לחלוטין לדחף לדם והשתמש בה כדי לרפא את ליידי אשברי. בייאושו, מארשל החליט לנעול את עצמו בטירה במטרה לא לתקוף בני אדם. מארשל מבקש מליידי אשברי להורגו והיא מסכימה.

סוף המשחק מתחלק למספר סופיים אפשריים, בהתאם לכמות האנשים שג'ונתן נשך (אם בכלל):

  • אם ג'ונתן לא נשך בני אדם או נשך מעטים, הוא ימנע מליידי אשברי להתאבד ובעזרתה יתחיל למצוא פתרון נגד צמאונם לדם. השניים יכולים לטייל בעולם בחיפוש אחר תרופה או ינעלו את עצמם בטירת אשברי. מרידין יתגאה בג'ונתן על פועלו ויאחל לו הצלחה בהמשך.
  • אם ג'ונתן נשך מספר רב של בני אדם, ליידי אשברי תתאבד וג'ונתן (שהתאהב בה) לא יצליח להתגבר על מותה או שלג'ונתן לא יהיה אכפת והוא הופך למפלצת ערפדית ויתחיל לרצוח את שאר בני האדם בלונדון. מרידין יתאכזב ממעשיו של ג'ונתן.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוחו של Vampyr התחיל כשצוות ההפקה שלו כלל רק 60 איש, ומאוחר יותר התרחב ל-80 איש, שרבים מהם עבדו על הפרויקט הקודם והמצליח של "Dontnod Entertainment" –‏ Life Is Strange. במשך זמן קצר, האחראי לפיתוח המשחק שקל למקם את עלילת המשחק באמריקה במהלך שנות ה-50 של המאה ה-20, אך לאחר שהבמאי הנרטיבי סטפן בוברגר הצטרף לפרויקט, הרעיון נזרק לטובת קונספט גותי יותר, עם דגש על תקופת מגפת השפעת הספרדית שהתרחשה בלונדון במהלך שנת 1918. ציוריו של האומן פיל הייל השפיעו על אווירת המשחק ועל סגנון האמנות.

"Dontnod Entertainment" ניהלה מחקר שדה על תקופת העלילה על ידי ביקור בלונדון וצילומי מקומות שונים, אך מכיוון שמאז 1918 העיר נבנתה מחדש במידה רבה, החברה הסתמכה גם על ספרים היסטוריים ותיעודיים על וייטצ'פל, הרציפים בלונדון, ואייל אוף דוגס. מקורות ספרותיים נוספים כללו את הספרים: "Liquid History: The Thames Through Time" ו-"The Book of Facial Expressions: Babies to Teens", ואילו סדרות הטלוויזיה "Casualty 1900s" ו"הניק" עזרו לחברה לאסוף מידע רפואי. האירועים סביב התקופה נחקרו באמצעות נקודות התייחסות עובדתיות ובדיויות על מנת ליצור את עזרים חזותיים, שהתממשו בעזרת תאורה פוטוריאליסטית, ותהליכי עריכת תמונה הפועלים על מנוע Unreal 4. במהלך הפיתוח נעשה שימוש בלכידת תנועה על מנת לעקוב אחר תנועותיהם של הדמויות השונות תנועת התווים. באוגוסט 2016, החברה הצליחה להתגבר על המכשולים העיקריים בפיתוח המשחק ב-Xbox One והיא הצהירה כי היא לא תשנמך את המשחק עבור הקונסולה למרות החסרונות בכך. במשחק ישנו אפשרות לשמור רק בשמירה אחת, החלטה שנעשתה על מנת לגרום לבחירות במשחק להיות "השפעה משמעותית, אמיתית"; כדי למנוע שמירות פגומות, החברה יישמה מערכות גיבוי למשחק.

הקונספט העלילתי חוקר את היצמדותו של השחקן לשבועת ההיפוקרטס של ריד או לטבע הערפדי שלו חוקר את הדואליזם של הישרדותו גם כרופא וגם ערפד. המלחין אוליבייה דריבייר שימש כמלחין עבור המשחק והשתמש במוזיקה אינדסטריאלית כדי לתאר את הבדידות ואת המאבק הפנימי של הדמות הראשית. אריק-מריה קוטורייה ניגן את קטעי הצ'לו, שנועדו להעביר מקטעים "אמוציונליים" ל"פראיים". בנוסף, נעשה שימוש גם בחלילי בס, פסנתר, קונטרבס וצימבלום (שנבחרו על פי האופן שבו שיקפה אותה תקופה בלונדון), כשכל כלי מאפיין היבט אחר של העלילה. דריבייר ראה במקהלה ייצוג של השפעה מעיקה על הדמות הראשית, וחש ששילוב של קולות המקהלה יחד עם מוזיקה אינדסטריאלית היה אפקטיבי במהלך עריכת האודיו של המשחק. הפסקול של המשחק הופץ ב-3 במאי 2018 בבנדקמפ, ועתיד להיות מושק באופן דיגיטלי בתאריך יציאת המשחק לשוק.

יציאה לשוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר בעיה טכנית עיכבה את תאריך השקת המשחק המקורי בנובמבר 2017, הוחלט להשיק את המשחק ברבעון הראשון או השני של שנת 2018. החל מינואר 2018, הופצו סדרת סרטונים בעלי ארבעה פרקים שחשפו את האספקטים בפיתוח המשחק; והפרק הרביעי חשף שהמשחק יושק ב-5 ביוני 2018. מי שהזמין מראש את המשחק קיבל גישת בונוס לתוכן להורדה שנקראת "ירושות הציידים" - חבילה שמכילה חרב אקסקלוסיבית בשם רעל-דרקונים, אקדח ברקר וחליפת רופא כהה של ג'ונתן ריד. ובמידה והמשחק הוזמן מראש באמצעות קמעונאים נבחרים באירופה ובאוסטרליה, חבילת הבונוס כוללת אף פטפון שהפסקול מתנגן בו. במאי 2018, מפתחי המשחק אישרו שהמשחק לא יאובטח באמצעות "Denuvo", שספגו ביקורת רבה בשל פגיעה בביצועי המחשב במהלך המשחקים.

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת "Focus Home Interactive" הצהירה שהיא תחשיב את המשחק להצלחה במידה והוא יצליח למכור מיליון עותקים, אך גם אם המשחק יצליח למכור חצי מיליון עותקים, הדבר ייחשב להישג מכובד עבורה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]