דורון ספיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דורון ספיר
לידה 1959 (בן 65 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מפלגה תל אביב אחת עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דורון ספיר (נולד ב-1959) הוא פוליטיקאי ואיש עסקים ישראלי. כיהן כסגן ראש עיריית תל אביב-יפו וממלא מקומו (19962024), כחבר מועצת העיר וכיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה במשך כ-22 שנים. לשעבר יו"ר ומנכ"ל איגוד ערים דן לתברואה.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספיר השלים תואר ראשון בלימודי המזרח התיכון ולימודי תעודה בעיתונאות באוניברסיטת תל אביב ולמד משפטים במרכז הבינתחומי הרצליה. הוא עורך דין ומגשר מוסמך.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספיר היה יושב הראש הארצי של ארגון הסטודנטים (אסח"ה) ולאחר מכן, במשך ארבע שנים, מנהל מחלקת הסטודנטים בהסתדרות. בשנים 19891996 היה מנהל האגף לצעירים וסטודנטים בהסתדרות. ב-1991 ייסד את העמותה לבריאות הילד ושימש כיושב הראש שלה עד 1999. ספיר היה דירקטור מן הציבור בחברת איסתא ליינס. בשנים 1998–2000 היה יושב ראש פעיל של הנהלת הוצאת הספרים "דיונון".

בעיריית תל אביב-יפו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספיר נבחר למועצת עיריית תל אביב-יפו ב-1989 וכיהן בתפקידו עד 2024 הוא כיהן בתפקידים בכירים כחבר בהנהלת העירייה ויושב ראש ועדת השימור ומאז 1996 כיהן כממלא מקום וסגן ראש העירייה. מאז 2002 הוא יושב ראש ועדת המשנה העירונית לתכנון ובנייה וכיהן בתפקיד זה כ 22 שנים. ספיר הוביל את הכנת התוכנית האסטרטגית ואת תוכנית המתאר תא 5000 שקיבלה תוקף ב 2016 ובשנת 2023 את העידכון לתוכנית המתאר 5500 שהומלצה להפקדה על ידי הועדה המקומית. ספיר חתום על כל היתרי הבנייה וכל תוכניות בנין עיר ותוכניות העיצוב מכוחן שיצאו בעיר ת״א יפו ב 21 השנים האחרונות.

ספיר שימש כדירקטור בהיכל התרבות, החברה לפיתוח כלכלי, היכל הספורט והתיאטרון הלאומי "הבימה״ במוזיאון ת״א לאומנות, במוזיאון ארץ ישראל ובמוזיאון הטבע.

ספיר החליט ב 2023 שלא להתמודד לקדנציה נוספת בעיריית תל אביב יפו ופרש למגזר הפרטי במרץ 2024.

באיגוד ערים דן לתברואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדצמבר 1998 נבחר ספיר ליושב ראש ומנכ"ל בפועל של איגוד ערים דן לתברואה. במסגרת זאת פעל לשיקום הסביבתי של אתר הפסולת חיריה והקים את פארק המיחזור של חירייה. הוא עמד בראש הצוות שקידם וניהל את תכנון פארק אריאל שרון באתר, עד להקמת חברה ממשלתית לניהולו. פעילותו של ספיר בחירייה כללה הקמה של מערכת לאיסוף גז המתאן הטבעי שנוצר כתוצאה מתסיסת הפסולת האורגנית בתוך הר הזבל, וניצולו כאנרגיה ירוקה.בתפקידו זה כיהן ספיר עד 2019.

בשנת 2003 חתם ספיר על הסכם עם חברת 'חץ אקולוגיה' להקמת מתקן לצורך מיון פסולת עירונית מעורבת והפקת חשמל מביוגז, מים באיכות השקיה לחקלאות ודשן מכ-400 טון פסולת ביתי. המפעל ייצר גז מתאן באיכות גבוהה במיוחד וסיפק את כל צרכיו של מפעל אופיס טקסטיל באזור. זהו הפרויקט הראשון שקיבל את אישור האו"ם כמורשה לסחור בגזי חממה במסגרת מנגנון הפיתוח הנקי של אמנת קיוטו (CDM).

בשנת 2003 יזם ספיר בפארק המיחזור הקמת מרכז לחינוך סביבתי במבנה ששימש בעבר את מפעל הקומפוסט הראשון בישראל ולאחר שיפוץ הותאם לייעודו החדש. המרכז מפעיל תוכנית חינוכית לכל מוסדות החינוך כולל סיורים באתר. המרכז מארח כנסים בינאומיים בנושא הטיפול בפסולת. במקום נפתח בית קפה ובו מועסקים נערים במסגרת פרויקט חברתי.

בשנת 2012 הגה ספיר את מיזם המותג "תוצרת חירייה" במסגרתו מייצרים אנשים בעלי מוגבלויות, מוצרים מפסולת.

בתחילת 2017 הוביל ספיר את הקמת מפעל המחזור הגדול בישראל שעיקרו הפקת דלק חליפי – RDF – מפסולת יבשה שמזין את תהליך השריפה בכבשני מפעל נשר רמלה המייצרים מלט. המפעל הוא מהגדולים מסוגו בעולם וממיין וממחזר כ־2000 טון פסולת ביתית ביום.

ספיר מכהן כבר 6 שנים כדירקטור בבורד של ISWA International Solid Waste Association ארגון ניהול הפסולת העולמי - אחד מתוך 11 דירקטורים מכל העולם, הוא נבחר הן באסיפה הכללית של הארגון והן באיזור המזרח התיכון והבלקן ואף מייצג את מדינת ישראל באסיפה הכללית של האירגון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דורון ספיר בוויקישיתוף