שי טוחנר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שי טוחנר
לידה 8 בדצמבר 1950 (בן 73) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקת פולק, קאנטרי, מוזיקה קלטית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה, מפוחית פה, בנג'ו עריכת הנתון בוויקינתונים
www.shaytochner.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שי טוחנר (נולד ב-8 בדצמבר 1950) הוא נגן גיטרה אקוסטית, מפוחית ובנג'ו. טוחנר מנגן בעיקר מוזיקת פולק, קאנטרי ומוזיקה קלטית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טוחנר התמחה משחר ילדותו במוזיקת העם האמריקאית לסוגיה וגווניה השונים ובגיל מבוגר יותר הרחיב את התמחותו לפולק מהאיים הבריטיים והוא נחשב כבר סמכא בנושאים אלו. טוחנר התחיל להופיע על במות מקצועיות עוד טרם שירותו הצבאי והשתתף בהקלטות לא מעטות, לעיתים ללא קרדיט עקב שירותו.

טוחנר ידוע בסגנון נגינתו המיוחד בגיטרה הנקראת Fingerstyle שמאופיין על ידי שימוש באצבעות בלבד ללא מפרט, בנגינתו המיוחדת בבנג'ו, ובנגינתו במפוחיות פה בסגנון הנקרא "פוזיציה ראשונה" שאיננה אופיינית לנגני בלוז.

טוחנר היה ממייסדי להקת הפונדקאים, וניגן בה במשך עשרות שנים. כן ניגן במשך השנים והקליט עם סוזי מילר, שולי נתן, רוחמה רז, דנה הלוי, קבוצת "ראשית" למוזיקה יהודית, החלילן הבינלאומי עקיבא בן חורין, הזמרת חזנית עדי ארד, לי טריפון, סולנית להקת אטליז, הזמרת לילך שיר, איתה הקליט שני אלבומים משותפים, הזמרת מיה יוהנה מנחם, איתה הקליט שלושה אלבומים משותפים והזמרת גבריאלה לואיס איתה הקליט אלבום משותף. בנוסף על פעילותו בישראל, ניגן טוחנר עם הרכבי פולק שונים במועדונים ובפסטיבלים בסקוטלנד ובאנגליה. טוחנר הופיע בין השאר בסדרת קונצרטים בישראל ומחוצה לה עם זמר העם האמריקאי המפורסם טום פקסטון זוכה פרס גראמי האמריקאי על מפעל חיים.

כיום (2016) חבר טוחנר בלהקות "אייריש מלודי" וההרכב "שי טוחנר וחברים" ומנגן בעיקר עם הזמרות הצעירות מיה יוהנה מנחם, שירי גולן (זמרת) ו גבריאלה לואיס, לעיתים קרובות מלווה בלהקה שלמה המורכבת מחבריו הקרובים המוזיקאים. טוחנר הוא ממשתתפיו הקבועים של פסטיבל הפולק סולם יעקב החל מיום היווסדו. ההרכבים של טוחנר מופיעים לעיתים תכופות במקומות רבים ומגוונים בישראל, בעיקר בהיכלי התרבות ופסטיבלים גדולים. בשנים האחרונות הפך טוחנר יחד עם הרכביו גם לבן בית בפסטיבלים באבו גוש הנערכים פעמיים בשנה, בסוכות ובשבועות. טוחנר מרבה להתארח בהופעות של זמרים יוצרים צעירים ולנגן בגיטרה, בנג'ו ומפוחיות.

בשנת 2004 יצא אלבום משותף של טוחנר עם הזמרת בוגרת רימון דנה הלוי, שכלל גרסאות כיסוי אקוסטיות מעודכנות של שירי פולק משנות השישים.

במאי 2008 יצא אלבום משותף לשי טוחנר ולזמרת לילך שיר "אל מעבר למעוף היונה" שהיווה מסע מוזיקלי מהאיים הבריטיים לעבר לב הקאנטרי האמריקאי, אלבום ששיר הנושא ממנו "מחכים ליונה" שכתבה לילך שיר זכה להשמעות מרובות בתחנות הרדיו השונות. יציאת האלבום לוותה בהופעות רבות בכל רחבי הארץ כולל בפסטיבלים גדולים כגון סולם יעקב ואבו גוש ובאולמות גדולים אחרים, כגון רפפורט בחיפה, בית יד לבנים ברעננה ואחרים.

בנובמבר 2009 העלה שי טוחנר יחד עם הזמרת לילך שיר מופע בשם "נשיקות מתוקות מיין" שהיה מחווה לפיט סיגר, ג'ואן באאז וגדולי זמרי המחאה האמריקאיים של שנות השישים. בכורת המופע הייתה במסגרת קונצרטי החורף בכנסיית קריית יערים באבו גוש והמופע עם לילך רץ עד לשלהי 2010 בכל רחבי הארץ. המופע ממשיך להיות מבוצע כיום על ידי שי טוחנר עם מיה יוהנה מנחם והרכב שי טוחנר וחברים.

ביוני 2010 יצא אלבום פולק חדש של שירי המופע, ששמו "נשיקות מתוקות מיין" (באנגלית Kisses Sweeter Than Wine) שבו שרה את כל השירים לילך שיר וגם ניגנה בגיטרה, ושי טוחנר ניגן בו גיטרה, בנג'ו אמריקאי 5 מיתרים ומפוחיות פה. זהו האלבום השני המשותף ללילך שיר וטוחנר לאחר "אל מעבר למעוף היונה".

בדצמבר 2010 העלה שי טוחנר יחד עם הזמרת מיה יוהנה מנחם ונגנים נוספים מופע בשם "מלונדון למלבורן" המהווה מחווה לגדולי זמרי העם הבריטיים כולל דונובן ומסע מוזיקלי לעבר אוסטרליה כשרובו של המופע הוא מחווה ללהקת המשחרים (The Seekers) ממדינה זו.

במאי 2011 יצא אלבום פולק חדש של טוחנר עם הזמרת מיה יוהנה מנחם ששמו "מלונדון למלבורן" שהוא מחווה לזמרי הפולק דונובן, רלף מקטל, סוזן ווגה ובעיקר להקת המשחרים. באלבום זה שרה מיה יוהנה מנחם את כל השירים, טוחנר מנגן גיטרה, בנג'ו 5 מיתרים אמריקאי ומפוחית. בהקלטות השתתף גם המוזיקאי ברק אולייר שהפיק את רוב השירים ביחד עם טוחנר.

בינואר 2012 יצא אלבום משותף נוסף של טוחנר עם הזמרת מיה יוהנה מנחם בשם "Ain't Going Nowhere", אלבום מחווה לזמרי העם הגדולים בוב דילן ולאונרד כהן. את כל השירים באלבום שרה מיה יוהנה מנחם, ובנוסף לטוחנר שניגן באלבום בגיטרה אקוסטית, בנג'ו ומפוחיות השתתף בנגינת מספר כלים המוזיקאי יונתן מילר ובכלים נוספים ניגן המוזיקאי שגם הפיק מוזיקלית את האלבום ברק אולייר. את הוצאת האלבום ליווה מסע הופעות ברחבי הארץ.

בדצמבר 2012 יצא אלבום משותף נוסף של מיה יוהנה מנחם ושי טוחנר בשם "From Glen to Glen". האלבום כולל שירים מסורתיים מסקוטלנד ומאירלנד, רובם מלפני מאות בשנים, בין השאר של המשורר הלאומי הסקוטי רוברט ברנס, לצד מספר קטן של שירים בני זמננו ממקומות אלו. השקת דיסק זה מלווה בהופעות מרובות ברחבי ישראל בנוסף למופעים משירי האלבומים הקודמים. באלבום זה, כמו בקודמו, ניגן בין השאר המוזיקאי המחונן יונתן מילר וגם הוא הופק על ידי ברק אולייר.

בפברואר 2015 יצא אלבום משותף לשי טוחנר יחד עם הזמרת גבריאלה לואיס בשם "Wild Rovin' No More" שכולל שירים מהאיים הבריטיים ומארצות הברית שכולם ללא יוצא מן הכלל נכתבו לפני שנת 1900, כולם נחשבים נחלת הכלל כשחלקם הגדול מוכרים למדי. באלבום נכללים גם ביצועים עדכניים לשירי המשורר הסקוטי הלאומי בן המאה ה-18 רוברט ברנס. כמו שלושת האלבומים עם מיה יוהנה מנחם הופק גם אלבום זה על ידי ברק אולייר.

החל מינואר 2016 עלה מופע נוסף בהפקתו והשתתפותו כנגן של שי טוחנר וחברים בשם "מסידני ללונדון" בהפקת "רעות קשרי תרבות", המבוסס על אלבומם הראשון של מיה יוהנה ושי טוחנר "מלונדון למלבורן". הזמרת במופע זה היא מיה יוהנה. המופע רץ בכל היכלי התרבות והאולמות הגדולים בארץ.

יונתן מילר, שולי נתן ושי טוחנר, 2017

החל מדצמבר 2016 עלה מופע חדש של שי טוחנר וחברים, שוב בהפקת "רעות קשרי תרבות", בשם "מהצ'לסי לווילאג'" שהוא מחווה לבוב דילן, לאונרד כהן, סיימון וגורפינקל וזמרים יוצרים נוספים שמרבית פעילותם הייתה בניו יורק החל משנות השישים של המאה העשרים. גם מופע זה רץ בהיכלי התרבות הגדולים בארץ, הזמרת הראשית היא גבריאלה לואיס ומתארח הזמר אהר"לה סייקס.

החל משנת 2019 מבצע טוחנר עם להקתו כנגן רב כלי וכמפיק את המופע "קאנטרי לנצח" במסגרת "רעות קשרי תרבות" בהשתתפות שתי הזמרות, גבריאלה לואיס ומיה יוהנה, יונתן מילר ונגנים נוספים. המופע רץ בהיכלי התרבות הגדולים ברחבי ישראל ובמספר פסטיבלים נחשבים. טוחנר נחשב כאחד מ-"סנדקי" הסצנה של הזמרים היוצרים הצעירים בעיקר באזור תל אביב, ומאז פרישתו מעבודתו העיקרית בתחום המחשבים מנגן איתם, מייעץ להם ומסייע לקידומם שלא למטרות פרנסה או רווח אישי שלו.

עם חזרתו לישראל של יונתן מילר, חברו של טוחנר ללהקת הפונדקאים, בשנת 2013, לאחר שהות בת כתשע שנים בארצות הברית, הוא חבר שנית לטוחנר והצטרף להרכבים ולהופעות השונות ברחבי הארץ.

בנוסף לפעילותו המוזיקלית, עסק טוחנר בתחום ההיי טק שמוגדר אצלו כמקצועו העיקרי. בסוף שנת 2014 פרש טוחנר מעבודתו בתחום ההייטק לאחר 44 שנים של פעילות בתחום.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טוחנר ניגן באלבומים הבאים שהופקו בישראל (רשימה חלקית):

  • פסקול סרט הטלוויזיה "עמק הנהר האדום" (1981)
  • The First Decade - עם להקת הפונדקאים (1987)
  • בדרך מערבה - אלבום עם סוזי מילר (1989)
  • Through an Open Door - עם ג'יל רוגוף (1990)
  • Up Yours - עם להקת הפונדקאים (1990)
  • Bootleg - עם להקת הפונדקאים (1992)
  • שירים מהחבית - עם להקת הפונדקאים (1992)
  • עקיבא בן חורין וקבוצת "ראשית" למוזיקה יהודית" (1993)
  • שירי תהילה - עם שולי נתן (1995)
  • הדרך הפתוחה - עם שולי נתן ויונתן מילר (1998)
  • Now and Again - אלבום פולק משותף עם דנה הלוי (2004).
  • אל מעבר למעוף היונה - אלבום פולק משותף עם לילך שיר 2008
  • נשיקות מתוקות מיין - אלבום פולק משותף עם לילך שיר 2010
  • מלונדון למלבורן - אלבום פולק משותף עם מיה יוהנה מנחם
  • Ain't Going Nowhere - אלבום פולק משותף עם מיה יוהנה מנחם
  • From Glen to Glen - אלבום פולק משותף עם מיה יוהנה מנחם
  • Wild Rovin' No More - אלבום פולק משותף עם הזמרת גבריאלה לואיס.
  • "היו לילות" - אלבום מחווה לזמרת אסתר עופרים בביצוע הזמרת שירי גולן.

טוחנר ניגן באלבומים לא מעטים של יוצרים ישראלים צעירים, כמו מורן מגל, דלית קלמר, נועם אקוטונס, שירי גולן, גיטלה יוסוב ואחרים, באלבומו של הזמר החרדי הבינלאומי אברהם פריד ובאלבומה של וירטואוזית החלילים חפציבה זר אביב.

כן ניגן טוחנר באלבומים של אמני פולק רבים בבריטניה, בעיקר בסקוטלנד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שי טוחנר בוויקישיתוף