סוזי מילר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוזי מילר
Susie Miller
לידה 26 במרץ 1953 (בת 71)
סנטה מוניקה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סוזי מילראנגלית: Susie Miller; נולדה ב-26 במרץ 1953) היא זמרת ושחקנית ישראלית. חברה בלהקת "האחים והאחיות", ומזוהה בעיקר כמבצעת השיר "סוזי-סורפרייז" מהתוכנית "Sing a song" בשידורי הטלוויזיה החינוכית וכמורה-המזמרת לאנגלית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילר נולדה וגדלה בעיר סנטה מוניקה שבקליפורניה, ארצות הברית, בה נולדו גם אמהּ וסבתהּ. היא נולדה בשם סוזאן ג'ויס מילר (Susan Joyce Miller). היא חונכה על ערכי ציונות, בד-בבד עם השפעות עמוקות של ערכי החוף המערבי של שנות ה-50 וה-60. לאחר שהדריכה בתנועת הבונים וסיימה את התיכון עלתה לישראל בשנת 1971. בתחילה גרה בקיבוץ מעיין צבי, שם התאחדה עם אחיה הגדול שהגיע מעט לפניה ולמדה באולפן עברית.

בשנת 1972 נרשמה מילר ללימודי תיאטרון ואנגלית באוניברסיטת תל אביב. באחת מההופעות הספונטניות בשירה אמריקנית עממית לפני סטודנטים, היא משכה את תשומת לבו של גידי קורן - סטודנט לרפואה ומוזיקאי, שצירף אותה כצלע הנשית החסרה ללהקת "האחים והאחיות", לצד מוני ארנון, נעמי רותם ושבי קציר. הלהקה זכתה להצלחה גדולה. מילר בת ה-18 וחצי הייתה הדמות החוצלארצית, וזוהתה עם הפרשנויות המוזיקליות החדשות לשירי נתן יונתן, שהיא המשיכה לשאת לאורך שנות ההרכב ששינה את פניו פעמים רבות.

בשנת 1975 הכירה את יצחק זמלר, ונישאה לו. מעט אחר כך יצאה מהלהקה, ופנתה לקריירת סולו במשדרים ללימוד השפה האנגלית בטלוויזיה הלימודית. בערוץ הישראלי היחיד של אותם ימים זכתה סדרת-הקיץ "Sing a song", בהשתתפות מילר וג'רי היימן, לצפייה אדוקה מצד צופים רבים. בתוכנית, שנועדה לחזק את אוצר המילים האנגלי בקרב התלמידים שבחופשה, עוברים סוזי וג'רי חוויות שונות ומשונות, כשהם מבצעים יחד את השירים האהובים מ-"Neighbours" ו-"Here we are" (שגם בהן השתתפה מילר בהופעות אורח, לצד הזמר דני מסנג). במיוחד זכורה דמותה של המריונטה "Susie Surprise" המדקלמת את הפעולות אותן היא מבצעת, וזו הפכה לדמות שדבקה במילר וזוהתה עימה יותר מכל מרצועת Sing a Song[1], ששודרה בשידורים חוזרים מדי קיץ עד לאמצע שנות ה-80.

סגנונה המוזיקלי הפרטי של מילר, מאידך, הוא הסגנונות שהיו חזקים באמריקה בשנות ילדותה: הקאנטרי והפולק, ומילר הופיעה איתם ברחבי הארץ בשירים מסורתיים שחידשה. רצונה לעסוק במשחק נדחק מפני העובדה שמבטאה היה כה חזק עד שאף תפקיד דרמטי בארץ לא יכול היה להינתן לה. היא אף קיבלה שיעורי היגוי פרטיים אצל מורה, על-מנת לנסות להשתחרר מהדיאלקט הקנוני המערב-אמריקני שעל שפתיה. את עתודות כשרונה הפנתה מילר לבסוף למשחק כאמצעי-לימוד אנגלית לילדים.

לאורך שנות ה-80 היא הופיעה בבתי-ספר, והנחתה סדרת-המשך ל-"Sing a Song", עם היימן, בשם "Rent a Song". כמו כן, במהלך שנים אלו ניסתה את כוחה כזמרת סולנית והוציאה לרדיו סינגלים אחדים, ביניהם "לא רוצה לדאוג" ו"מיס פמיניסט". בנוסף, ב-1985 הושמעה ברדיו פעמים רבות הפרסומת לנקניקיות "מיס לוסי", בקולה של מילר. בשנת 1987 שיחקה בתפקיד מרטה כרקדנית וזמרת בשוק הרוקדת עם הילדים בסרט "הנזל וגרטל" בהפקתם של מנחם גולן ויורם גלובוס (קנון גרופ), שזכה להצלחה רבה. בשנות ה-90 היא הופיעה עם הרפרטואר המוזיקלי שלה במקומות שונים בארץ ואף באירופה כחלק מתוכנית עידוד עלייה של הממשלה, כשליקטה שירים ישראליים אהודים ושרה אותם באנגלית מול קהל יהודי. כך נולדו שירים מהז'אנר המזרחי וקלאסיקות ישראליות מוכרות כשהם מחודשים בשפה האנגלית, והגיעו לאלבום שלם שיצא ב-1998 בשם "חפלה ים תיכונית באנגלית". על הפיתוח הלימודי שלה היא זכתה בפרס מגלי צה"ל[2], ובראשית העשור הראשון של המאה ה-21 ייסדה בתל אביב חברה הנקראת על שמה, הממשיכה את קו לימודי השפה שלה באמצעים של שמיעה, קריאה והתבוננות, והיא כותבת ומפיקה את חומריה.

ב-2003 עשו "האחים והאחיות" "קאמבק", ומילר שבה למסגרת הלהקה כשהפעם לצדה מוני ארנון, נמרוד פז וורדה שגיא-הדרי, והארבעה פעילים יחד עד היום.

בשנת 2022 עלה ליוטיוב פרק פיילוט לתוכנית חדשה לילדים בשם "I speak English", בה משתתפת מילר לצד כוכבת הילדים הילה הררי. בעקבות הצלחת פרק הפיילוט הוחלט על הפקת סדרת תוכניות שתשודר בערוצים השונים ובאינטרנט. בסדרה משולבים שירים מקוריים אותם כתבה והלחינה הררי ויחד הן מלמדות את ילדי ישראל את שפת האנגלית.[3]

מלבד קריירת המשחק והשירה, מילר עוסקת, בין השאר, בשיווק מוצרים ללימוד השפה האנגלית ומשחקים לילדים, ומנחה אירועים באנגלית ברחבי הארץ ובעולם.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילר אלמנה, ולה שני בנים ושתי בנות. מתגוררת ברמת גן.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סוזי במחסן התיאטרון (1990) - קלטת ללימוד אנגלית באמצעות שיטתה המקורית של מילר - שירים מקוריים המשלבים משפטים באנגלית ועברית

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סוזי מילר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על אף שאת הדמות גילמה בעצם שרה אמן.
  2. ^ הדף של מילר(הקישור אינו פעיל, 8.10.2020) באתר "האחים והאחיות".
  3. ^ קיץ ברבנר, ‏בגיל 68: סוזי סופרייז חוזרת ללמד אנגלית, ולא תאמינו איך היא נראית, באתר מעריב אונליין, 16 במאי 2022