אבטחה היקפית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אבטחה היקפית מתייחסת למחסומים טבעיים או לביצורים בנויים כדי להרחיק פולשים או לשמור שבויים בתוך האזור שהגבול מקיף.

מטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפחות מאז האימפריה הרומית, ביצורים, חומות ומחסומים היו חלק חשוב בהגנה על שטחים ריבוניים ורכוש פרטי. אבטחה היקפית מתוכננת במטרה העיקרית להרחיק פולשים בתוך האזור שהגבול מקיף. מחסומים טבעיים ומעשה ידי אדם יכולים לשמש אבטחה היקפית.[1]

ממשלות משתמשות באבטחה היקפית לא רק למען בטיחות אזרחיהן, אלא כדי לשלוט בזרימת המסחר וההגירה, כמו גם כדי להגן על תשתיות חיוניות מפני ונדלים ומחבלים. בעלי נכסים וארגונים מכל הגדלים משתמשים בטכנולוגיות שונות מעשה ידי אדם כדי להשיג דרגות שונות של אבטחה היקפית.

אחד המקרים המוקדמים ביותר הידועים של אבטחה היקפית בקנה מידה גדול הוא זה של חומת אדריאנוס באימפריה הרומית. בסביבות שנת 122 לספירה נבנתה החומה לאורך הגבול הצפוני של האימפריה מתוך דשא ומאוחר יותר מאבן. התיאוריות לגבי מטרת החומה משתנות, אך רובן מסכימות שהיא כנראה נבנתה לפחות בחלקה להגנה על האימפריה.

אחת מהדוגמאות המוקדמות ביותר לאבטחה היקפית בקנה מידה רחב נתגלתה בחומת אדריאנוס, שנבנתה באימפריה הרומית. סביב שנת 122 לספירה, חומה זו הוקמה לאורך הגבול הצפוני של האימפריה, ישנן תאוריות שונות בנוגע למטרת הבנייה, אך רובן נוטות להסכים כי החומה, לפחות במידה מסוימת, נועדה להגנה על האימפריה.

אולי ההמחשה הברורה ביותר של אבטחה היקפית בימי קדם, החומה הסינית נבנתה במקור כדי לעמוד בפני פולשים נוודים מהצפון. החומה הצליחה במידה מסוימת, אם כי הוצע כי היא שימשה יותר מחסום פסיכולוגי מאשר מחסום פיזי מוצלח.[2]

במהלך ההיסטוריה, אבטחת ההיקף נחשבה לאסטרטגיה חיונית עבור כוחות צבאיים, נושא שמשתקף בשימוש באמצעים מגוונים, החל ממפייקים מושחזים בימי הביניים ועד לפתרונות טכנולוגיים מתקדמים בעידן המודרני. כוחות מזוינים שאפו תמיד לחסום את האויב מלפרוץ את קווי החזית שלהם. במהלך עימותים גדולים כמו מלחמת האזרחים האמריקאית, שתי מלחמות העולם, וכן במלחמת קוריאה ו-וייטנאם, הופעל שימוש נרחב במוקשים כדי ליצור מחסומים טקטיים בין הצדדים הלוחמים. עם זאת, שימוש זה במוקשים וטקטיקות אחרות נושאות בחובן מחלוקת, בעיקר בשל הסכנה לחיי אזרחים שנגרמת לעיתים קרובות.[3]

במלחמת העולם השנייה פיתח הצבא הגרמני מחסומי בטון הנקראים שיני דרקון כדי להאט את התקרבותם של טנקי האויב. טקטיקה זו אומצה על ידי כוחות בעלות הברית, ועדיין ניתן לראות קווים של פירמידות בטון מזוין ברחבי אירופה כיום.

דוגמה אחת להגנה היקפית שעדיין נמצאת בשימוש היא גדר תיל. בעוד שחוואים אמריקאים במאה ה-19 החזיקו את הבקר בפנים ואת המרשרשים בחוץ עם תיל, מלחמת העולם הראשונה ראתה את הופעתו של תיל מיוחד לאבטחת פעולות צבאיות.[4][5] ההסלמה של מלחמת וייטנאם ב-1965 הואצה על ידי חדירתם המוצלחת של גדרות חוטי קונצרטינה (תיל גילוח) בגובה מטר וחצי מסביב למחנה הולוואי. וריאציות של סוג זה של הגנה היקפית היו בשימוש נרחב לאורך המאה ה-20. גם גידור חשמלי, מגדלי שמירה ואבוקות לילה הופעלו במרץ כדי להרחיק את כוחות האויב.

מחסומים טבעיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההרים, הנהרות, האוקיינוסים, המדבריות, הקניונים והקרחונים של העולם מהווים מזמן מחסום טבעי לפלישה ולמסחר בין תרבויות מתחרות. הבידוד של הודו משאר אסיה דרך הרי ההימלאיה הוא דוגמה מצוינת.[6] תעלת למאנש הוכחה כבעל ערך רב במלחמת העולם השנייה כגורם מרתיע לתוקפנות הנאצית.[7] הבידוד היחסי של אנגליה אפשר לכוחות בעלות הברית להשתמש בה כאזור היערכות לפלישת ה-D-Day, שהפכה את גאות המלחמה. הרי הרוקי בצפון אמריקה הוכיחו הגנה היקפית אדירה על תרבויות מקומיות מבודדות במשך מאות שנים. כמו כן, ניצול המשאבים העשירים של אלסקה התעכב מאוד בעוד החדשנות פיגרה בפריצת ההיקף הקרח והאוקיאני. הרים, נהרות, אוקיינוסים, מדבריות, קניונים, וקרחונים שבעולם שימשו מזה מאות שנים כמחסומים טבעיים, המקשים על פלישות ומסחר בין תרבויות תחרותיות. דוגמה בולטת לכך היא הבידוד של הודו משאר יבשת אסיה באמצעות הרי ההימלאיה.[6] כמו כן, תעלת למאנש הוכיחה את ערכה במהלך מלחמת העולם השנייה כגורם מרתיע נגד התוקפנות הנאצית, שכן הבידוד היחסי של אנגליה הפך אותה לאזור היערכות מרכזי לפלישה לנורמנדי. בנוסף, הרי הרוקי בצפון אמריקה סיפקו הגנה היקפית חזקה לתרבויות מקומיות מבודדות לאורך מאות שנים. פיתוח המשאבים העשירים של אלסקה נתקל בדיליות, כאשר האתגרים שבפריצת המחסומים הקרחיים והאוקייניים עכבו את התקדמות החדשנות.

הטכנולוגיה הכניעה במידה רבה את רוב המחסומים הטבעיים הגדולים בעולם. עם זאת, בעומק האמזונאס נותרו שבטים המוגנים במידה מסוימת מהחברה העולמית בשל המחסום הטבעי של תנאי מעבר קשים.

טיעון דומה ניתן לטעון לגבי מדבריות העולם כגון מדבר סהרה, אפילו עם טכנולוגיה מתקדמת המחסור במים והטמפרטורות הקשות הופכים את המעבר והמחייה במדבריות לקשות ולא מתאימות עבור מרבית האוכלוסייה.[8]

גדרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדר התיל הומצאה באמצע המאה ה-19 ואפשרה במידה רבה את ההשתלטות של המתיישבים האמריקאים על מערב ארצות הברית משום שניתנה להם אפשרות מעשית להרחיק את האינדיאנים.

גדר השרשרת לא זכתה לאימוץ גדול עד שהחל ייצור מתועש בארצות הברית ב-1898. עדיין בשימוש רב כיום, היא חסכונית יחסית ופופולרית בשל השקיפות, החוזק, האחסון וקלות ההתקנה שלו. משדות תעופה ועד למגרשי משחקים, הביקוש לגדרות שרשרת נותר חזק כפתרון היקפי לטווח ארוך. עם זאת, ניתן לעקוף בקלות גדרות בלבד, מה שהוביל למקרים ידועים של פרצות אבטחה היקפי של נמל תעופה, אדם שהרחיב את הגדר בבית הלבן וכו'.

רוב פתרונות ההגנה ההיקפית בעבר היו פתרונות נייחים בקנה מידה גדול. זה גורם לאתגר גדול עבור תעשיית הסלולר והצבא של ימינו. עם כוחות פריסה קטנים ומהירים יותר, הנורמה לרוב ההתקשרויות הצבאיות של היום, חומות גדולות, גדרות גבוהות ופתרונות קבע אחרים לא תמיד יעילים.

גדר חכמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן להשתמש בטכנולוגיית מיקרו-אלקטרו-מכניות[9] כדי לשפר את היעילות של הגנת גדרות על ידי שילוב חיישנים שיכולים לזהות שינויים בלחץ, רטט ותופעות פיזיות אחרות.

MEMS הוא מכשיר זעיר המשלב רכיבים מכניים וחשמליים בקנה מידה קטן. ניתן להשתמש בהם ליצירת חיישנים קטנים, קלים ורגישים מאוד לכניסות פיזיות שונות.

בהקשר של גדר היקפית,[10] ניתן לחבר חיישני MEMS לשטח המגודר. חיישנים אלה יכולים לזהות שינויים בלחץ או ברטט הנגרמים על ידי מישהו שמנסה לטפס מעל או לחתוך את הגדר. החיישנים מעבירים אז התראה למערכת אבטחה, ומאפשרים לאנשי האבטחה להגיב במהירות לניסיון הפריצה. בסך הכל, שילוב טכנולוגיית MEMS בגדר היקפית עשוי לספק יתרונות משמעותיים במונחים של אבטחה, עמידות ותחזוקה. ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתקדם, ניתן היה לראות דרכים חדשניות יותר להשתמש ב-MEMS כדי לשפר את האבטחה של הסביבה הפיזית שלנו.

טכנולוגיה אלקטרונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל עם הופעת החיישנים האלקטרוניים, הרעיון של אבטחה היקפית התפתח במהירות לכלול פתרונות טכנולוגיים מודרניים יותר.[11] זה מאפשר הן לגופים פרטיים והן לממשלות להגן על אזורים רחבים יותר עם פחות כוח אדם מעורב. במלחמת העולם השנייה הוצג מכ"ם לראשונה לזיהוי מטוסים וספינות ומאוחר יותר מטרות קרקעיות.

מאוחר יותר, מכ"ם מעקב קרקעי צורף עם מצלמות ניתנות לכיוון שנשלחו אוטומטית אל מטרות לצורך הערכה מהירה של האיום. מערכות אלו היו גדולות ויקרות מאוד. בצבא, פריסת כוח קטן יצרה בעיות הגנה היקפיות מורכבות. זה גם יצר הזדמנויות לחדשנות. תקשורת אלחוטית מאובטחת, כלי נשק קל משקל, תחבורה מהירה יותר והגנה היקפית ניידת הפכו כולם חיוניים להצלחתן של משימות כאלה. מכ"ם מעקב קומפקטי (CSR) הניתן לפריסה תוך דקות מספק אבטחה היקפית זמנית או ניידת.[12]

בעוד יישומים צבאיים לחצו על החדשנות להגנה היקפית ניידת יותר ובמחיר סביר, האיומים ההולכים וגדלים של היום על ביטחון המולדת השיקו גל נוסף של מוצרים חלוציים להגנה על שדות תעופה, גשרים, נמלים, סכרים ותחנות חשמל. אלה כוללים פתרונות כמו מצלמות תרמיות, מכ"ם קומפקטי, גדרות מיקרוגל ורדיוגל וסריקה ביומטרית, שרובם ניתנים לקישור לטכנולוגיית סמארטפון או טאבלט.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Arata, Michael J. (2006). Perimeter Security. McGraw-Hill. p. 1. ISBN 978-0071589161.
  2. ^ "Great Wall of China". History.com. 2010. נבדק ב-10 בנובמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "International Campaign to Ban Landmines – The Problem". www.icbl.org. ICBL. נבדק ב-2015-12-01.
  4. ^ "The Ways of the Cowboy". www.ushistory.org. נבדק ב-2015-12-01.
  5. ^ Tucker, Spencer C. (2015-07-28). Instruments of War: Weapons and Technologies That Have Changed History: Weapons and Technologies That Have Changed History (באנגלית). ABC-CLIO. ISBN 978-1440836558.
  6. ^ 1 2 Prackash, Om (2005). Cultural History of India. New Age International. pp. 3–4. ISBN 978-81-224-1587-2.
  7. ^ "World Wars: The German Threat to Britain in World War Two". BBC – History. נבדק ב-2015-12-01.
  8. ^ "The Lost Cities of Africa". www.oneworldmagazine.org. OneWorld Magazine. נבדק ב-2015-12-01.
  9. ^ De Astis, Vincenzo; Dischi, Franco (2019). Manuale delle tecnologie di sicurezza. Assosicurezza. pp. 133–138.
  10. ^ U.S. Nuclear Regulatory Commission. "Perimeter Intrusion Alarm Systems" (PDF). U.S. Nuclear Regulatory Commission: 1–20. נבדק ב-14 בדצמבר 2020. {{cite journal}}: (עזרה)
  11. ^ "The 8 most significant ways physical security has evolved". CSO Online. 2014-01-21. נבדק ב-2015-12-01.
  12. ^ "SpotterRF – Military Products". spotterrf.com. נבדק ב-2015-12-01.