אביחי שמידט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אביחי שמידט (2015)

אביחי (אבי) שמידט (באנגלית: Avichai (Avi) Schmidt; נולד ב-12 באוקטובר 1949) הוא סופר ויזם נדל"ן ישראלי, שבמשך עשרות שנים עבד כאיש קול ותקשורת בערוץ הראשון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביחי שמידט נולד בתל אביב וגדל בירושלים. אביו היה איש עסקים ובעל בתי חרושת, ואמו – מזכירה מדעית ומתרגמת בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים. מגיל עשר נלווה שמידט לאביו במסעות עסקיים בחוץ לארץ, ושהה שם תקופות שונות.

שמידט למד בבית הספר המקצועי אורט בירושלים, והוכשר כטכנאי אלקטרוניקה. הוא שירת בצבא כבעל מקצוע, תחילה בחיל האוויר ואחר כך בחיל המודיעין ביחידה שנקראת כיום 8200. מיד עם סיום שירותו הצבאי בשנת 1970, הצטרף לרשות השידור, לטלוויזיה הישראלית (הערוץ הראשון), ועבד בה כאיש קול ותקשורת כמעט מיום היווסדה ובמשך שלושים וחמש שנים. בשנים אלה השתתף בהכנתן של אלפי כתבות טלוויזיה, מאות סרטים דוקומנטריים, עשרות סרטים וסדרות טלוויזיה, ונטל חלק באלפי הפקות ובשידורים הגדולים והחשובים, שבהפקתם היה שותף ליצירת הפסקול של ההוויה הישראלית.

מאז צאתו לגמלאות בגיל צעיר, עוסק שמידט בכתיבה, יזמות והשקעות נדל"ן ובמקביל ממשיך לעסוק בהפקה טלוויזיונית.

כתיבתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הסיפור הראשון שלו כתב שמידט כשהיה בן שבע. כילד וכנער כתב בעיקר רשמי מסע בעולם וטורי סאטירה בעיתוני בית-ספר.

הסיפורים שכתב בבגרותו הם חובקי עולם, וגיבוריו – בדרך כלל צמדים רומנטיים – הם אנשים רגילים הנקלעים לנסיבות לא רגילות. שמידט, הדובר חמש שפות, הרבה לנסוע בעולם, ביקר במדינות רבות, ואף עבד והתגורר בהן. היכרותו עם תרבויות שונות ועם הגאוגרפיה של ערים רבות – על פינותיהן המיוחדות ועל אורחות החיים בהן – הטביעה את חותמה על תיאוריו ועל מגוון הדמויות האנושיות המרתקות ויוצאות הדופן המאכלסות את עלילות ספריו.

הסיפורים הקצרים של שמידט (שחלקם מבוסס על זיכרונותיו מעבודתו כאיש טלוויזיה ועל נדודיו בעולם) הם ברובם אוטוביוגרפיים, כתובים בדרך כלל בצורה קלילה והומוריסטית, וממקדים את המבט על בני האדם ממדינות ומתרבויות שונות כפי שהם נראים בעיניים זרות, לעיתים ציניות וביקורתיות.

לספרי המתח של שמידט קצב מהיר, והם משלבים דמיון חסר גבולות עם המציאות. בפתיח לאחד מספריו הוא כותב: "אם דמיון ומציאות מעורבבים עד לבלי הכר, האמת היא אי שם באמצע."

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סוכן עיוור, הוצאת מילוא, 1992: זהו מותחן פעולה פוליטי, שאת עלילתו שאב שמידט מניסיונו העשיר כאיש טלוויזיה. השתלשלות העניינים שמוצגת בעלילה הדירה שינה מעיני מדינאים ואנשי ביטחון בישראל, אשר שינו בגינה שיטות ודפוסי פעולה. הספר תורגם לאנגלית בשם Blind Mission, ודורג ב-2016 כרב מכר מס' 1 באתר הספרים העולמי של אמזון בקטגוריות: קנוניות, מתח, פעולה וטרור.
  • צופן בסיסי, הוצאת אוריון, 2015: הוא מותחן פעולה שבסיסו מדעי פילוסופי. הספר נועד לאפשר לקורא לבחון עם עצמו אמיתות מוסכמות, מוחלטות ונחרצות.
  • אל תעזו למות לא מוכנים, הוצאת אוריון, 2016: הוא מדריך מעשי, יחיד מסוגו, העוסק בהכנות למוות מבחינה ארגונית ומעשית. הספר יצא לאור גם באנגלית בשם Don’t Dare Die Unprepared, ודורג בשנת 2016 כרב מכר מס' 1 באתר הספרים העולמי אמזון בקטגוריות: ירושות, צוואות, הורים-מתבגרים וסוציולוגיה של המוות.
  • הכול סיפורים, הוצאת אוריון, 2020: המדובר באוסף של מאה וארבעים סיפורים שהם למעשה יומן אוטוביוגרפי המציג אנקדוטות מצחיקות וחוויות מהחיים. בספר כלולים גם סיפורים על מסכת חייו וגורלו הטרגי של זמר הטנור ושחקן הקולנוע הגרמני יוזף שמידט, קרוב משפחה של המחבר, שקיפח חייו במחנה מעצר שווייצרי בתקופת השואה.
  • הכול כלול – זיכרונות מאייר בי אנד בי, הוצאת אוריון, 2022: מקבץ בתוכו שמונים סיפורים – ארבעים המבוססים על מקרים שבהם הסופר השכיר דירות נופש לתיירים בירושלים, וארבעים אחרים, על חוויות לינה במלונות, מן המפוארים בעולם ועד לאמצעי הלינה הבסיסיים ביותר.
  • האיום האחרון, הוצאת אוריון, 2022: הוא מותחן פעולה מדיני אפוקליפטי חובק עולם, המתאר התמודדות עולמית עם גילוי פצצות אטום זעירות, שאפשר לשאת אותן במזוודות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]