אבן מלאכותית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הערך בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הערך לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
פיסול אדריכלי (אנ') מאבן יצוקה בפרייבורג, גרמניה

אבן מלאכותית היא שם למרכיבי בניין שונים המיוצרים מהמאה ה-18 ואילך מחומרי גלם מגוונים שנועדו להחליף או לחקות מוצרי אבן טבעית המיועדים לבנייה. האבנים המלאכותיות משמשות למטרות שונות כולל פסלים, אריחים, גדרות ואדנים, לבנים לבניית קירות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אריה הגדה הדרומית מאבן קואד, בקצה הדרומי של גשר וסטמינסטר, לונדון

אחת הדוגמאות המוקדמות ביותר לאבן מלאכותית הייתה אבן קואד (אנ') (שנקראת במקור Lithodipyra), קרמיקה שנוצרה על ידי אלינור קואד (אנ') (1821–1733), ויוצרה בין השנים 1769 ל-1833. מאוחר יותר, בשנת 1844, פרדריק רנסום (אנ') יצר חומר שנקרא "אבן סיליקוס", באמצעות חול ואבקת צור בתוך תמיסה בסיסית.[1] על ידי חימום בדוד קיטור סגור בטמפרטורה גבוהה חלקיקי הצור נצמדו זה לזה וניתן היה ליצוק אותם או לעבד אותם לאגרטלים, מצבות, ופריטם עיצוביים נוספים.

בשלב מאוחר יותר נוצרה "אבן ויקטוריה", מגרניט כתוש דק וצמנט פורטלנד . התערובת נוצקה לתבנית לבנים, שהונחו בתמיסה צורנית למשך כשבועיים כדי להקשיח אותם.[2] המוצר שהתקבל היה עמיד למים ולזיהום אוויר.

לוח מוצב בבטון של מדרכה בשדרת קולומביה בקייפ מאי, ניו ג'רזי, ארצות הברית. כתוב "Artificial Stone Vulcanite Paving Co, Office 1902 Green St, Philada" [Philadelphia, Pennsylvania, USA]. זה כנראה מתוארך לסוף המאה ה-19 או תחילת המאה ה-20. (הבטון שמקיף אותו כרגע אינו המדרכה המקורית.)

רוב הסוגים המאוחרים יותר של אבן מלאכותית היו מורכבים מבטון וחול דק שנוצק בתבניות עץ או ברזל.

אבן מלאכותית מודרנית היא יחידת בנייה מבטון אדריכלי המיוצרת כדי לדמות אבן טבעית מסותת. אבן כזו יכולה לשמש כתחליף לאבן טבעית במקומות בהם קשה להשיג אבן טבעית מתאימה להנייה באיכות טובה.

ערך מורחב – שיש מלאכותי

אבן מהונדסת היא הפיתוח האחרון של אבן מלאכותית. תערובת של אבקת שיש או קוורץ, שרף ופיגמנט נוצקת באמצעות תנודת ואקום ליצירת בלוקים. לאחר מכן מיוצרים לוחות על ידי חיתוך, שחיקה וליטוש. חלק מהמפעלים פיתחו שרף פוליאסטר מיוחד, בעל צמיגות נמוכה וחוזק גבוה כדי לשפר את הקשיות, החוזק והברק ולהפחית את ספיגת המים.

גולות מהונדסות משמשות לרוב כריצוף עבור פרויקטים מסחריים גדולים, אך בניגוד לטרצו אינן יציקות באתר. קוורץ מהונדס נמצא בשימוש נרחב בעולם המפותח עבור משטחים, אדני חלונות וחיפויי רצפות וקירות.

הרוב המכריע של חברות אבן מהונדסת ממוקמות בסין, הודו, ומקום הולדתה באיטליה. טכנולוגיה אחת שהומצאה בתחילת שנות ה-80 היא ברטונסטון (אנ').

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אבן מלאכותית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Robertson, J. C. (1845). "Specifications of Recent English Patents". The Mechanics' Magazine. London: James Bounsall. 42: 441.
  2. ^ Latham, Frank (21 באוגוסט 2014). The Construction of Roads, Paths and Sea Defences. Cambridge University Press. ISBN 9781108072090 – via Google Books. {{cite book}}: (עזרה)