אדי פלסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדי פלסון
The Hustler
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן The Hustler של וולטר טוויס
בימוי רוברט רוסן עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רוברט רוסן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט סידני קארול, רוברט רוסן
עריכה דידי אלן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים פול ניומן
ג'קי גליסון
פייפר לורי
ג'ורג' סי. סקוט
מוזיקה קניון הופקינס עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום יוג'ין שופטן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פוקס המאה ה-20 עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 25 בספטמבר 1961
משך הקרנה 134 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט ספורט, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 2,125,000‏$
הכנסות 7,600,000‏$
הכנסות באתר מוג'ו hustler
פרסים פרס אוסקר לצילום הטוב ביותר
פרס באפט"א לשחקן הזר הטוב ביותר
סרט הבא צבע הכסף עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדי פלסוןאנגלית: The Hustler) הוא סרט דרמה אמריקאי משנת 1961 בבימוי של רוברט רוסן עם פול ניומן בתפקיד הראשי ועם פייפר לורי, ג'ק גליסון וג'ורג' סי. סקוט.

התסריט נכתב על ידי סידני קארול ורוברט רוסן ומבוסס על הרומן The Hustler של הסופר האמריקאי וולטר טוויס משנת 1959. המונח "Hustler" שמשמעותו המילולית היא "נוכל", מתייחס בארצות הברית לשחקן פול מקצועי המושך למשחק בתחבולות שונות שחקנים גרועים ממנו ובסוף לוקח לעצמו את כל הכסף שהמרו עליו.

זה "מקצועו" של אדי פלסון המכונה "אדי המהיר" בגלל רצונו לגמור את המשחק במהירות ולהגיע למשחקים על סכומים גבוהים עם טובי השחקנים ובראשם "מינסוטה פאטס".

הסרט זכה בפרס אוסקר על הצילום הטוב ביותר - שחור לבן ובפרס אוסקר על העיצוב האמנותי הטוב ביותר - שחור לבן. פול ניומן היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר, פייפר לורי הייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר וג'ק גליסון וג'ורג' סי. סקוט היו מועמדים לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר. כן היה הסרט מועמד לפרס אוסקר על הבימוי, התסריט המעובד והצילום. ניומן זכה בפרס באפט"א לשחקן הזר הטוב ביותר.

ב-1986 הופק סרט המשך בשם צבע הכסף גם הוא על פי רומן בשם זה מאת וולטר טוויס ובו אדי פלסון המזדקן כעבור 20 שנה. הפעם זכה ניומן בפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר.

ב-1997 הוחלט לשמר את הסרט בארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית בספריית הקונגרס על היותו בעל חשיבות תרבותית, היסטורית ואסתטית.

הסרט נמצא במקום השישי ברשימת מאה שנים... עשרת הגדולים בקטגוריית סרט ספורט.

בסרט משחק גם המתאגרף הנודע ג'ייק למוטה בתפקיד קטן של מוזג בבאר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדי פלסון (פול ניומן) הוא שחקן פול מקצועי המסתובב עם שותפו צ'רלי ברנס (מירון מקורמיק). הם נכנסים לבארים בעיירות, מגרים את הנמצאים לשחק אתם ולהמר על התוצאות ולבסוף יוצאים עם הכסף ומחלקים אותו ביניהם.

אדי לא מרוצה מחייו, הוא מרגיש שהוא השחקן הטוב ביותר ויש לו דחף בלתי נשלט להוכיח את זה. לשם כך עליו להגיע לניו יורק ולהתמודד עם "מינסוטה פאטס" (ג'קי גליסון) שלא הפסיד קרב מזה 15 שנים.

הוא מגיע לאולם משחקי הפול "איימס" בניו יורק עם צ'רלי. אדי מציע ל"מינסוטה פאטס" לשחק נגדו. המשחק אורך שעות, אדי מצליח להרוויח 18.000 דולר אך מסרב להפסיק עד שמינסוטה פאטס יכריז שהוא פורש. אולם נמצא גם מהמר כבד בשם ברט גורדון (ג'ורג' סי. סקוט) שמייעץ למינסוטה פאטס לא להפסיק כי אדי הוא "לוזר". לבסוף מפסיד אדי את כל כספו ועוזב ביחד עם צ'רלי כשהוא מובס שתוי.

בלילה עוזב אדי את צ'רלי ונודד בעיר עד שהוא פוגש בבחורה נאה ובודדה בשם שרה פקארד (פייפר לורי) ובין השניים מתפתחת ידידות הוא עובר לגור בדירתה. כאשר צ'רלי מגיע לדירה ומבקש לחדש את שותפותם אומר לו אדי כי אינו רוצה להמשיך לשחק בעד פרוטות במקומות עלובים וכי פניו הם למשהו יותר רציני. הם נפרדים ואדי נכנס לאולם פול אחר ומרוויח 1.000 דולר המשחקים מבינים שהוא נוכל ושובר את אגודליו.

שרה מטפלת באדי והאהבה ביניהם פורחת. לאחר ההחלמה נפגש אדי עם ברט שמציע לו לנסוע ללואיוויל ולהתמודד שם עם אחד העשירים תמורת 75% מהרווחים. שרה מצטרפת אליו בעל כורחה, היא לא סובלת את ברט ואת החברה בה נמצא אדי. ברט מסדר לאדי משחק עם מיליונר בשם פינדלי (מוריי המילטון) ומנצח אותו. אדי חוזר למלון ומגלה ששרה התאבדה.

לאחר התאוששות מגיע שוב אדי לאולם המשחקים "איימס" ומציע ל"מינסוטה פאטס" לשחק נגדו. הפעם הוא משחק ברצינות ללא שתיית אלכוהול וגורם לפאטס לפרוש לאחר שהפסיד סכום נכבד. ברט דורש את חלקו ברווח ומאיים על אדי אך זה מסרב לכך ואומר שאם ייפגעו בו הוא יתאושש ואז יהרוג את ברט. ברט מוותר על רווחיו בתנאי שאדי לא יראה את פניו בשום אולם פול בארצות הברית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדי פלסון בוויקישיתוף