אולגה רוזאנובה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אולגה רוזאנובה
Ольга Розанова
לידה 21 ביוני 1886 (יוליאני)
Melenki, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 בנובמבר 1918 (בגיל 32)
בית החולים הקליני על שם בוטקין, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות נובודוויצ'יה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה שירה, קוביזם, פוטוריזם, סופרמטיזם, ציור, אמנות חזותית, אמנות נאיבית עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות סופרמטיזם, neo-primitivism, קובו פוטוריזם עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות Green Line עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 0 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אולגה ולדימירובנה רוזאנובהרוסית: Ольга Владимировна Розанова‏: 22 ביוני 18867 בנובמבר 1918) הייתה אמנית אוונגרד רוסית.[1][2]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולגה רוזאנובה נולדה במלנקי, עיירה קטנה ליד ולדימיר. אביה, ולדימיר רוזאנוב, היה שוטר מחוז ואמה, אליזבטה רוזאנובה, הייתה בתו של כומר אורתודוקסי. היא הייתה הילדה החמישית של המשפחה - היו לה שתי אחיות ושני אחים. אביה של רוזנובה נפטר בשנת 1903, ואמה הפכה לראש משק הבית.[3]

היא סיימה את לימודיה בגימנסיה לנשים של ולדימיר ב-1904. בשל התעניינותה בתנועת האוונגרד, היא עברה למוסקבה כדי ללמוד ציור.

קריירה אמנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולגה רוזאנובה, מטרונום, 1915

לאחר שהגיעה למוסקבה, היא למדה בבית הספר לאמנות בבולשאקוב, שם למדה אצל ניקולאי אוליאנוב והפסל אנדריי מטבייב. לאחר מכן, היא התאמנה בסטודיו הפרטי של קונסטנטין יואן. מ-1907 עד 1910[4] בניגוד לרוב האמניות האוונגרדיות האחרות, רוזאנובה הייתה היחידה שלא למדה בארצות אחרות.

עד 1910, היא הייתה מוכרת למדי בחוגי האמנות הרוסיים. היא עברה לסנט פטרבורג והצטרפה לקבוצת "איגוד הנוער" בשנת 1911. היא הפכה לאחד החברים הפעילים ביותר בארגון זה, שארגן תערוכות אמנות, הרצאות ודיונים. שניים מבדי הציור שלה, הופיעו לראשונה בתערוכה השנייה של קבוצת האמנים הזאת באפריל 1911. היא הגישה את הציורים שלה לתערוכות הקבוצתיות שלהם עד 1913.[5] רוזאנובה למדה לזמן קצר בבית הספר לאמנות של אליזבטה זבנצבה, שבו היו אמני אר-נובו רוסים רבים. בינואר 1912 הופיעו שתי יצירותיה, דיוקן וטבע דומם, בתערוכה הבאה של "איגוד הנוער" בינואר 1912. תערוכה זו הייתה ההופעה הראשונה של קבוצה אמנותית מוסקבאית בראשות מיכאיל לריאונוב. מאוחר יותר נסעה רוזאנובה למוסקבה כדי לנסות להקים פרויקטים משותפים בין שתי הקבוצות; המשא ומתן הזה התברר כלא מוצלח. "איגוד הנוער" התפרק ב-1914.[6]

בשנים האלה הפועיו בעבודתה רעיונות קובו-פוטוריסטיים, אך נראה שהיא קיבלה השראה במיוחד מהפוטוריזם. מכל הקובו-פוטוריסטים הרוסים, עבודתה של רוזאנובה מקיימת באופן הדוק את האידיאלים של הפוטוריזם האיטלקי. במהלך ביקורו של תומאסו מרינטי ברוסיה ב-1914, הוא התרשם מאוד מעבודתה מאוחר יותר הציגה רוזאנובה ארבע יצירות בתערוכה הפוטוריסטית הבינלאומית החופשית הראשונה ברומא 1914. אמנים רוסים נוספים שהוצגו בתערוכה כללו את אלכסנדר ארכיפנקו, ניקולאי קולבין ואלכסנדרה אקסטר.[7]

רוזאנובה הצטרפה באותה שנה לקבוצת האוונגרד Supremus, אותה הוביל עמית קובו-פוטוריסט לשעבר קזימיר מלביץ'. בשלב זה, ציוריה התפתחו מהשפעות הקוביזם והפוטוריזם, ועברו להפשטה טהורה, שבה הקומפוזיציה מאורגנת על ידי המשקל החזותי והיחס של הצבע.

באותה שנה הציגה בתערוכה עם אמנים סופרמטיסטים אחרים (קזימיר מלביץ', אלכסנדרה אקסטר, נינה גנקה, ליובוב פופובה, קסניה בוגוסלבסקיה ואחרים).

רוזאנובה פרסמה גם יצירות ספרותיות, שכללו את החיבור "בסיסי הבריאה החדשה והסיבות מדוע היא מוטעה". החיבור נכתב בתגובה למבקרי האמנות המודרנית וקבע כי העולם הוא חומר גלם - שהוא גם מראה לנפש.

מוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא מתה מדיפתריה בגיל 32 במוסקבה ב-1918, בעקבות הצטננות שבה חלתה בזמן שעבדה על ההכנות ליום השנה הראשון למהפכת אוקטובר.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אולגה רוזאנובה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Olga Rozanova. Utinoe gnezdyshko... durnykh slov (A Little Duck's Nest... of Bad Words). 1913 | MoMA, The Museum of Modern Art (באנגלית)
  2. ^ Alexandra Exter, John E. Bowlt, Matthew Drutt, Amazons of the avant-garde : Alexandra Exter ... [et al.], New York : Solomon R. Guggenheim Foundation, 2000, ISBN 978-0-8109-6924-7
  3. ^ Olga Rozanova Paintings, Bio, Ideas, The Art Story
  4. ^ Gurianova, Nina (6 December 2012). Olga Rozanova and the Early Russian Avant-Garde 1910-1918. New York: Taylor and Francis. p. 6.
  5. ^ Olga Vladimirovna Rozanova | Russian artist, Encyclopedia Britannica (באנגלית)
  6. ^ urianova, Nina (6 December 2012). Olga Rozanova and the Early Russian Avant-Garde 1910-1918. New York: Taylor and Francis. p. 140.
  7. ^ Gurianova, Nina (6 December 2012). Olga Rozanova and the Early Russian Avant-Garde 1910-1918. New York: Taylor and Francis. p. 152.