אוליבר פנרוז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוליבר פנרוז
Oliver Penrose
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 6 ביוני 1929 (בן 94)
קולצ'סטר, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מעסיק האוניברסיטה הפתוחה במילטון קיינס, אוניברסיטת האריוט-ואט עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Joan Lomas Dilley עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • עמית החברה המלכותית
  • עמית החברה המלכותית של אדינבורו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוליבר פנרוז (נולד ב-6 ביוני 1929) הוא פיזיקאי תאורטי בריטי ממוצא יהודי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פנרוז נולד בקולצ'סטר, שבאסקס, אנגליה, בן בכור למדען ליונל ש. פנרוז (אנ') ולרופאה מרגרט ליטס. סבו מצד אביו היה ג'יימס דויל פנרוז (אנ'), צייר אירי, וסבתו מצד אביו הייתה אליזבת ג'וזפין, בתו של אלכסנדר פקובר(אנ'). סבו מצד אמו היה ג'ון ברספורד ליטס (אנ'), מראשוני מדע הביוכימיה, בנו של סטנלי ליטס (אנ'), פרופסור לעברית בקינגס קולג' לונדון וסבתו מצד אמו הייתה סוניה נתנזון, פסנתרנית יהודיה מרוסיה, שהפכה לסופרג'יסטית ידועה בקנדה, סגנית נשיאת מועצת הנשים של טורונטו.[1][2] שלושת אחיו הם המתמטיקאי זוכה פרס נובל רוג'ר פנרוז, רב-אמן בשחמט ג'ונתן פנרוז (אנ') והגנטיקאית שירלי הוד'גסון (אנ').

זמן קצר לפני מלחמת העולם השנייה עבר פנרוז עם משפחתו ללונדון שבפרובינציית אונטריו בקנדה, בקרבת הורי אימו והמשפחה שהתה שם במשך כל המלחמה. בתום המלחמה חזרה המשפחה לאנגליה, ופנרוז למד בתיכון של יוניברסיטי קולג' לונדון. הוא היה קשור לאוניברסיטה הפתוחה הבריטית במשך שבע עשרה שנים והיה פרופסור למתמטיקה באוניברסיטת Heriot-Watt באדינבורו משנת 1986 ועד פרישתו ב-1994. מאז פרישתו הוא פרופסור אמריטוס באוניברסיטה, אך למרות זאת נשאר פעיל במחקר. תחומי המחקר שלו כוללים מכניקה סטטיסטית, מעברי פאזה במתכות וכימיה פיזיקלית של חומרים פעילי שטח. עבודתו על סדר טווח ארוך מחוץ לאלכסון חשובה להבנה הנוכחית של נוזלי-על ומוליכי-על.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Brookfield, Tarah (2018-10-15). Our Voices Must Be Heard: Women and the Vote in Ontario (באנגלית). UBC Press. ISBN 978-0-7748-6022-2.
  2. ^ Judy Siegel-Itzkovich, "A Mind in a Million", The Jerusalem Post, Sunday, May 1, 2005, page 7.