קולצ'סטר

קולצ'סטר
Colchester
סמל קולצ'סטר
סמל קולצ'סטר
סמל קולצ'סטר
מרכז העיר
מרכז העיר
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
אומת הבית אנגליהאנגליה אנגליה
אזור מזרח אנגליה
מחוז אסקסאסקס אסקס
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 121,859 (2011)
קואורדינטות 51°53′30.12″N 0°54′10.8″E / 51.8917000°N 0.903000°E / 51.8917000; 0.903000
אזור זמן UTC
http://www.colchester.gov.uk
מפה

קולצ'סטראנגלית: Colchester, ‏האזנה?‏) היא עיר ברובע העירוני קולצ'סטר שבמחוז אסקס באנגליה שבממלכה המאוחדת.

נכון לשנת 2001 התגוררו בעיר 104,390 תושבים[1].

העיר הייתה העיר הרומית הראשונה שתועדה באיים הבריטיים, ולכן היא טוענת להיותה "העיר העתיקה ביותר בבריטניה" וכן להיותה "עיר השוק העתיקה ביותר בבריטניה".

העיר שוכנת 90 ק"מ צפונית מזרחית ללונדון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר הרומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קאמולודונום
מפת העיר משנת 1940

קולצ'סטר טוענת להיותה העיר העתיקה ביותר בבריטניה, ואכן, התיעוד הקדום ביותר שמזכיר עיר באיים הבריטים מזכיר אותה - בספרו של פליניוס הזקן משנת 77 לספירה מוזכרת העיר הרומית קאמולודונום, ששמה הקלטי "מצודת קאמולוס (אל המלחמה הקלטי)" מעיד על כך שמדובר בעיר הקדומה לכיבוש הרומי של בריטניה בשנת 43. בעקבות הכיבוש הוקמה בעיר מצודה צבאית, והעיר הפכה למעשה לבירת הפרובינקיה. העיר נהרסה במהלך מרד בודיקה בשנת 61, ובעקבות הריסתה עברה הבירה ללונדיניום (היא לונדון של ימינו). ישנה סברה לפיה על אף העברת הבירה נותר מושב מועצת הפרובינקיה במקדש קלאודיוס שבקולצ'סטר. לאחר המרד נבנו מחדש חומות העיר בין השנים 65 ו-80[2].

התקופה הסקסונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עדויות ארכאולוגיות מעידות על כך שבתום התקופה הרומית ננטשו מבני הציבור בעיר, וייתכן אף שהעיר עצמה ננטשה. ההיסטוריון בן המאה השמינית נניוס מזכיר את העיר (בשם "קאר קולון" - Caer Colun) ברשימת 30 הערים החשובות בבריטניה.

הארכאולוג סר מורטימר וילר טען (ורבים סברו כמותו) כי אזור "המשולש הרומאי" של לונדון, קולצ'סטר וסט אלבנס נותר רומאי לאחר הגעתם של האנגלים והסקסונים לאנגליה. ואולם, עדויות ארכאולוגיות גילו התיישבות סקסונית באזור העיר כבר במאה החמישית, זמן קצר לאחר תום התקופה הרומית.

הסקסונים קראו לעיר "קולן קיסטר" (Colne ceaster), וכנסיית השילוש הקדוש בעיר נבנתה בשלהי התקופה הסקסונית. העיר נכבשה בשלהי המאה התשיעית על ידי הוויקינגים, והייתה בשליטתם עד שנת 920, עת צר עליה המלך אדוארד הזקן ושחררה.

ימי הביניים ותקופת טיודור[עריכת קוד מקור | עריכה]

טירת קולצ'סטר
טירת קולצ'סטר נבנתה על שרידי מקדש קלודיוס הרומאי.

המבנה העיקרי בעיר שנבנה במהלך ימי הביניים הוא טירת קולצ'סטר. הטירה נבנתה במהלך המאה ה-11 כמצודה נורמנית, על שרידי מקדש קלאודיוס הרומאי שעמד באתר. בנוסף השתמרו בעיר מספר שרידי מבנים מתקופה זו, ובהם שרידי מנזר סנט ג'ון של המסדר הבנדיקטיני, ושרידי מנזר סנט בוטלף של המסדר האוגוסטיני.

בשנת 1189 הוענק לעיר זיכיון מלכותי מאת המלך ריצ'רד לב הארי. הזיכיון הוענק לעיר בעת שהמלך שהה בדובר בדרכו למסעי הצלב.

בין השנים 1550 ו-1600 היגרו לעיר אורגים רבים מפלנדריה. התיישבותם בעיר הפכה את העיר למרכז לייצור בדים איכותיים וצמר איכותי אשר שמעם יצא למרחוק. במרכז העיר מצוי "הרובע ההולנדי" שבתיו בנויים בסגנון טיודור.

המאה ה-17[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1648, במהלך מלחמת האזרחים האנגלית, נכנס אל העיר כוח פרשים מלוכני בראש ג'ורג' גורינג, ארל נוריץ' על מנת למצוא בה מחסה. צבא של תומכי הפרלמנט הבריטי, שבראשו עמד סיר תומאס פיירפקס והנרי אירטון, תקף את העיר וצר עליה במשך אחד עשר וחצי שבועות - אירוע שנודע בשם המצור על קולצ'סטר. המצור החל ב-12 ביוני והסתיים עם כניעת המלוכנים ב-27 באוגוסט. כתב הכניעה נחתם על ידי גורינג באכסניית קינגס הד (Kings Head Inn).

בשנת 1665 נהרגו 5,269 מתושבי העיר במגפה שפגעה בעיר (שבאותה עת, על פי ההערכה, התגוררו בה כ-40,000 תושבים).

התקופה הוויקטוריאנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך התקופה הוויקטוריאנית גדלה העיר והתפתחה. כיום מרבית אזור מרכז העיר וחלק ניכר מפרווריה נבנו בסגנון אדריכלות ויקטוריאנית. בין המבנים הידועים בסגנון זה הם בית העירייה ומגדל המים של העיר. בשנת 1884 נפגעה העיר ברעידת אדמה במגניטודה של 4.7 על סולם ריכטר, אשר גרמה נזק רב למבני העיר.

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולצ'סטר, בשל מיקומה במזרח אנגליה, היא אחת הערים היבשות ביותר באנגליה. כמות המשקעים השנתית הממוצעת היא 453 מ"מ גשם (130 מ"מ פחות מבלונדון).

אקלים בקולצ'סטר
חודש ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר שנה
טמפרטורה יומית מרבית ממוצעת (C°) 6 6 10 12 16 19 22 22 18 14 9 7 14
טמפרטורה יומית מזערית ממוצעת (C°) 2 1 3 4 7 10 12 12 10 8 4 3 7
משקעים ממוצעים (מ"מ) 37 30 29 34 32 40 41 38 41 48 44 39 453
מקור: נתוני מזג אוויר בממלכה המאוחדת

שלטון מקומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועצת רובע קולצ'סטר היא הרשות המקומית המנהלת את העיר. במועצת הרובע 60 מושבים. כמו כן העיר שולחת נציגים למועצת מחוז אסקס.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"צליבת המין האנושי", יצירה מעשה ידי קונור בארט הממוקמת בספרייה הציבורית של קולצ'סטר.

מוזיאונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר קולצ'סטר מספר מוזיאונים. החשוב שבהם הוא מוזיאון המצודה (The Castle Museum), הממוקם במצודת העיר ומציג ממצאים מהתקופה הרומית. מוזיאון הוליטריז (Hollytrees Museum) הוא מוזיאון המציג את אורח החיים בעיר במהלך השנים ובין היתר מציג צעצועים רבים. כמו כן בעיר ממוקמים מוזיאון להיסטוריה של הטבע, הממוקם בכנסיית כל הקדושים שבעיר, ומוזיאון שעונים (Tymperley's Clock Museum).

אמנויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז שנת 1972 פועל בעיר תיאטרון מרקורי (Mercury Theatre), הנחשב לתיאטרון המוביל במחוז אסקס. בעיר מרכז אמנות בו נערכים קונצרטים ומופעים.

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר פועלת קבוצת הכדורגל קולצ'סטר יונייטד, המשחקת באצטדיון הקהילתי של קולצ'סטר.

כמו כן פועלת בעיר קבוצת כדורגל לנשים, קבוצת רגבי, קבוצת כדורגל אמריקאי, וכן מועדון הקריקט של מחוז אסקס.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קמפוס אוניברסיטת אסקס ממוקם מזרחית לעיר קולצ'סטר, בפארק ויוונהו (Wivenhoe Park). בעיר ממוקמת מכללת קולצ'סטר ומכון קולצ'סטר.

אזכורים ספרותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר אוזכרה לראשונה בספרו של ההיסטוריון הרומי טקיטוס המזכיר את קאמולודונום (שמה הרומי של העיר) בספרו "דברי ימי רומא הקיסרית".

העיר קולצ'סטר מקושרת לשיר הילדים האנגלי "המלך קול הזקן", אשר מלך בעיר על פי המיתולוגיה האנגלית. אגדה זו, שמקורה בימי הביניים, פירשה את שם העיר כ"מצודת קול" במקום "מצודת המושבה" (המשמעות המקורית של השם).

העיר היא המקור לשיר הילדים הידוע המפטי דמפטי (בעברית "שמנתי"), המבוסס על מלחמת האזרחים האנגלית בה היה צלף מלוכני ידוע שכונה "תומפסון בעל העין האחת" אשר ישב בראש מגדל כנסיית סנט מרי שליד החומה וכונה "המפטי דמפטי" בשל משמניו. תומפסון נפגע מחץ ונפל מהמגדל, והעיר נכבשה על ידי תומכי הפרלמנט זמן קצר לאחר מכן (ולכן בהמשך השיר מוזכרים "כל סוסי המלך וכל אנשיו", אשר הפסידו לתומכי הפרלמנט).

שיר ילדים שלישי הקשור לעיר הוא "נצנץ נצנץ כוכב זעיר" אשר נכתב על ידי ג'יין טיילור, תושבת העיר, ופורסם בשנת 1806.

יש המזהים את העיר קולצ'סטר עם העיר קאמלוט המופיעה באגדות המלך ארתור (בעיקר לאור שמה הרומי של העיר - קאמולודונום), אולם המלומדים סבורים כי אין בסיס לסברה זו, מאחר שמקורן של אגדות המלך ארתור הוא בוויילס שבמערב אנגליה, ואילו קולצ'סטר היא נמצאת במזרח אנגליה.

העיר מוזכרת בספרו של ג'ורג' אורוול "1984", בה גיבור הספר, ג'ון סמית', מציין כי העיר נפגעה על ידי פצצת אטום.

ערים תאומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיר מספר ערים תאומות:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]