אולכסה דוב-בוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אולכסה דוב-בוש
לידה 1700
פצ'ניז'ין, אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 באוגוסט 1745 (יוליאני) (בגיל 45 בערך)
Kosmach, אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האיחוד הפולני-ליטאי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אולכסה ואסילייביץ' דוב-בוש (1700, הכפר פצ'ניז'ין, פולין-ליטא24 באוגוסט 1745, הכפר קוסמץ', פולין-ליטא) היה מנהיג תנועת המורדים של עמי הקרפטים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יליד משפחת איכרים שירדה מנכסיה.[1] אולכסה דוב-בוש הצטרף מוקדם למאבק השחרור האנטי -פאודלי של תושבי הקרפטים המזרחיים, שהתאחדו נגד האצילים שעסקו בחלוקת העושר המופרז של האדונים הפיאודליים ושותפיהם לטובת האיכרים העניים ביותר. פעילותו של דוב-בוש זכתה לתמיכה רבה באוכלוסייה המקומית - על פי האגדות, פעם אפילו נעזר במייסד החסידות הבעל שם טוב.

בשנת 1738, דוב-בוש כבר הוביל יחידת מרד רבות עוצמה, שפעלה לא רק בארץ מולדתו של אולכסה - אזור פצ'נזצ'ין ומעבר יבלוניבסקי הסמוך - אלא גם כמעט בכל שלוחות הקרפטים האוקראינים: באזור הקרפטים, בוקובינה וטרנסקרפטיה. יחידות האופרישקי, בראשותו של דוב-בוש, ירדו לא פעם לאזורים הנמוכים של גליציה והקרפטים. הוא תקף את האצילים ובעלי הקרקעות הפולנים וההונגרים. דוב-בוש חילק את הרכוש המוחרם בקרב איכרים.

אמנם בתחילה פעל אולכסה יחד עם אחיו איוואן, אך לאחר שבשנת 1739, במהלך ריב, איוואן דוב-בוש גרם לפציעות קשות ברגלו של אחיו עם גרזן, אולכסה צלע למשך שארית חייו. בשנת 1740 הגיעה תנועת האופרישקי בראשות דוב-בוש לשיאה. בהסתערות הכוחות הפולנים נסוג דוב-בוש לעמק בוקובץ, משם ירדו לצ'ורנוהורה, קולומויצ'ינה, בוקובינה וטרנסקרפטיה (באותה תקופה פעל איוואן דוב-בוש במערב, ליד פשמישל). בשנת 1744 פעל אולכסה דוב-בוש באזור טורקה ןדרוהוביץ'. הוא ביצע מספר פשיטות על סולוטווין ונדבירנה, כבש את מבצר בוגורודצ'נסקאיה לזמן קצר. בסופו של דבר, הוא נהרג בבגידה על ידי תושב הכפר קוסמאצ'י (כיום אזור איוואנו-פרנקיבסק), סטפן דז'ווינצ'וק, ששיתף פעולה עם השלטון הפולני.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בול דואר אוקראיני לכבוד 300 שנה להולדתו של אולכסה דוב-בוש
סלעי דוב-בוש

פעילותו ומותו הטרגי של אולכסה דוב-בוש מצאו את השתקפותם בסיפורי עם ואגדות אוקראיניות שהביאו גם להופעתם של שמות טופונימיים רבים, כגון "סלע דוב-בוש", "אבן דוב-בוש" (למשל סלעי דוב-בוש באזור איוואנו-פרנקיבסק).

דמותו ידועה לא רק בפולקלור האוקראיני, אלא גם במסורת העממית בעל פה של הספרות ההונגרית, הפולנית והמולדובית. בשנת 1941 הפסל ובמאי הקולנוע איוואן קוואלרידזה החל לצלם את הסרט "אגדת דוב-בוש", שהפקתו הופסקה בשל המלחמה. בשנת 1960, הבמאי ויקטור איוואנוב צילם סרט עלילתי על חייו של אולכסה דוב-בוש עם אפאנסיי קוצ'טקוב בתפקיד הראשי המבוסס על אותו תסריט.

בשנת 2018 יצא לאקרנים הסרט "אגדת הקרפטים" וב-2022 יצא לאקרנים האפוס ההיסטורי דוב-בוש, בהפקת חברת FILM.UA Group ובתמיכת משרד התרבות של אוקראינה.[2][3][4]

בפצ'ניז'ין, מחוז קולומיסקי, הוקם המוזיאון להיסטוריה ולמידע מקומי של אולכסה דוב-בוש (סניף של מוזיאון איוואנו-פרנקיבסק לאומנות מקומית).

בקייב, צ'רנוביץ, לבוב, איוואנו-פרנקובסק ודולינה נקראו רחובות על שמו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אולכסה דוב-בוש בוויקישיתוף
  • "Олекса Довбуш — месник людських кривд" (באוקראינית). Життя Українських Карпат. 2006-02-18. אורכב מ-המקור ב-2013-04-17. נבדק ב-2013-04-15.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]