אולס סמצ'וק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אולס סמצ'וק
Улас Олексійович Самчук
לידה 20 בפברואר 1905
Derman, פלך ווהלין, אוקראינה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 9 ביולי 1987 (בגיל 82)
טורונטו, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה האוסטרו-הונגרית, גרמניה הנאצית, הרפובליקה הצ'כוסלובקית הראשונה, הרפובליקה הפולנית השנייה, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה St. Volodymyr Ukrainian Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת ורוצלב עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה ארגון הלאומנים האוקראינים עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוּלַס אולקסייביץ' סַמצ'וקאוקראינית: Улас Олексійович Самчук‏; 20 בפברואר 19059 ביולי 1987) היה סופר, עיתונאי ופובליציסט אוקראיני, מראשי התנועה הלאומית האוקראינית (אנ') וחבר בממשלה הגולה של הרפובליקה האוקראינית (אנ'). סמצ'וק נודע בעיקר בשל כתיבתו הספרותית ומאמריו הפובליציסטיים שניסו לעורר את התודעה הלאומית האוקראינית, אך גם בשל אנטישמיותו ושיתוף הפעולה שלו עם הנאצים בתקופת מלחמת העולם השנייה.

עבודתו הספרותית של סמצ'וק, ובמיוחד טרילוגיית "וולין" הנחשבת ליצירת המופת שלו, תרמה רבות לעיצוב הזהות והתרבות האוקראינית. עם זאת, שיתוף הפעולה שלו עם הנאצים מעיב על מורשתו ומהווה כתם שחור בהיסטוריה האוקראינית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמצ'וק נולד בשנת 1905 בכפר דרמן (Дермань) שבאוקראינה. בצעירותו למד בגימנסיה אוקראינית פרטית ואחר כך באוניברסיטאות ברסלאו ופראג. ספרו הראשון, "מריה" (אנ'), שיצא לאור ב-1934, תיאר את הרעב הגדול (ה'הולודומור') באוקראינה והיה הראשון שהעלה את הנושא למודעות הציבורית.

בתקופת מלחמת העולם השנייה שיתף סמצ'וק פעולה עם הנאצים. הוא שימש עורך ראשי של העיתון הפרו-נאצי "וולין" וקרא בכתביו ל"טיהור אתני" של אוקראינה מיהודים ופולנים. ב-1944 נמלט מאימת הצבא האדום המתקרב לגרמניה הנאצית וב-1948 היגר לקנדה, שם המשיך בפעילותו הספרותית והעיתונאית עד מותו בטורונטו ב-1987.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אולס סמצ'וק בוויקישיתוף
  • ביוגרפיה של סמצ'וק, שהודפסה בראש ספרו 'מריה' (באנגלית) הביוגרפיה מהללת ואינה מזכירה את הפרק האנטישמי בחייו, נכתבה בידי אוקסנה ברייז'ון-סוקוליק, שהייתה מופקדת על ביצוע צוואתו
  • אולס סמצ'וק, באתר "Find a Grave" (באנגלית)
ערך זה הוא קצרמר בנושא אוקראינה ובנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.