אוסלופיורד

אוסלופיורד
Oslofjorden
האוסלופיורד
האוסלופיורד
מידע כללי
סוג מפרץ עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים ומידות
אורך 150 ק"מ
מיקום
מדינה נורווגיהנורווגיה נורווגיה
מיקום אוסלו, אסטפולד, אקשהוס, וסטפולד עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 59°25′00″N 10°34′00″E / 59.416666666667°N 10.566666666667°E / 59.416666666667; 10.566666666667
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוסלופיורדנורווגית: Oslofjorden) הוא פיורד בדרום-מזרח נורווגיה, אשר משתרע עד העיר אוסלו שנמצאת בקצהו הצפוני. האוסלופיורד הוא חלק ממיצר סקאגרק.

האוסלופיורד מחולק למפרץ פנימי (indre) וחיצוני (ytre) אשר ביניהם מפריד הדרובק סונד (אנ') אשר ברוחב 17 קילומטרים ובאורך קילומטר אחד.

בתי קיץ באוסלופיורד

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתקופה הוויקינגית הפיורד נקרא "ויקן" (על סמך השם הזה ניקרא כיום מחוז ויקן.

בתקופה 1624 עד 1925 הפיורד נקרא "קריסטיאניהפיורד" (Kristianiafjorden), שכן העיר אוסלו נקראה באותה העת "קריסטיאניה". השם הנורדי העתיק של הפיורד היה פולד "Fold" - ועל בסיס השם העתיק הזה ניתנו השמות לשתי מחוזות באזור - מחוז וסטפול (המחוז שממוקם מערבית לפיורד פולד) ומחוז אסטפול ("המחוז שממוקם מזרחית לפיורד פולד").

אקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונת לוויין של האוסלופיורד

חודש פברואר הוא החודש הקר ביותר באזור האוסלופיורד כאשר הטמפרטורה צונחת למינוס 1.3 מעלות צלזיוס, בעוד בבחודש יולי בדרך כלל הטמפרטורה הממוצעת היא 17.2 מעלות צלזיוס. הטמפרטורות הגבוהות יחסית באזור האוסלופיורד מאפשרות לצמחים שונים לפרוח באזור זה אשר לא פורחים ביתר האזורים בנורווגיה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם עדויות לקיומם של יישובים מתקופת האבן ותקופת הברונזה באזור האוסלופיורד. לאורך החוף המזרחי והמערבי של האוסלופיורד התגלו בעבר שלוש מהספינות הוויקינגיות שהכי השתמרו היטב.

האוסלופיורד היה לאורך ההיסטוריה גוף מים חשוב מבחינה אסטרטגית בשל קרבתו לעיר אוסלו. במהלך מלחמת העולם השנייה, לאחר שגרמניה הנאצית כבשה את נורווגיה הוקמו מתקנים צבאיים גרמניים במספר נקודות לאורך חופי האוסלופיורד. אחד מהמתקנים הצבאיים של הנאצים היה ממוקם בהובדאויה (Hovedøya) והוא הכיל בסביבות 1,100 חיילי וורמאכט.

לצייר הנורווגי אדוורד מונק היה בית וסטודיו בעיירה אוסגורדסטרנד הממוקמת על שפת האוסלופיורד, והאוסלופיורד מככב בחלק מיצירות האמנות של מונק, כולל ביצירה "הצעקה" והיצירה "הנערות על המזח" (אנ').

במלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטבעתה של ספינת המלחמה הגרמנית בלוצ'ר באוסלופיורד, 9 באפריל 1940

האוסלופיורד שימש כזירת אירוע מרכזי במהלך הפלישה הגרמנית לנורווגיה באפריל 1940, במסגרת הקרב על דרובק סונד (אנ'). התכנון המקורי של גרמניה הנאצית במסגרת תוכנית הפלישה לנורווגיה היה להביא לאוסלו באמצעות ספינת המלחמה בלוצ'ר (אנ') בסביבות אלף חיילים נאצים. קולונל אריקסן, מפקד מבצר אוסקרסבורג אשר נמצא בקרבת העיירה דרובק, הצליח להטביע את הספינה.[1]

כתוצאה מכך התעכבה הפלישה והדבר העניק מספיק זמן על מנת שמשפחת המלוכה הנורווגית, הממשל הנורווגי, והפרלמנט הנורווגי הצליחו להימלט מנורווגיה. בעקבות כך בפועל נורווגיה מעולם לא נכנעה לגרמנים, כאשר הנאצים העלו לשלטון את ממשלת הבובות של קוויזלינג ונורווגיה הייתה חלק מבעלות הברית במלחמה, במקום להיות רק עם שנכבש.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלל האוכלוסייה שגרה סביב האוסלופיורד, ובה אוכלוסיית אוסלו, מונה בסביבות 1.96 מיליון תושבים. האוכלוסייה שנמצאת באזור הרחב יותר הכולל את שטחי המחוזות הממוקמים סביב האוסלופיורד היא בסביבות 2.2 מיליון תושבים.

מעל ל-40% מאוכלוסיית נורווגיה מתגוררת כפחות מ-45 דקות נסיעה מהאוסלופיורד. באוסלופיורד עוברות רוב המעבורות וסירות המשא מכלל גופי המים בנורווגיה.

למרות שהאוסלופיורד מכיל מאות איים מיושבים, רק חלק קטן מהאוכלוסייה שמתגוררת באזור האוסלופיורד גרה בפועל באותם האיים.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוסלופיורד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Hastings, Max (29 בספטמבר 2011). "Blitzkriegs in the West". All Hell Let Loose: The World at War 1939-1945. London: Harper Press (פורסם ב-2011). p. 44. ISBN 9780007338122. נבדק ב-10 ביוני 2019. [...] the new cruiser Blücher, carrying thousands of German troops, approached Oscarsborg. [...] Local commander Colonel Birger Eriksen, knowing the gunners' limitations, held his fire until the last moment. [...] One shell hit the cruiser's anti-aircraft control centre, while the other smashed into an aviation fuel store, causing a pillar of flame to leap skywards. After suffering two further hits from shore-based torpedoes, within minutes Blücher was engulfed in fire and listing heavily, her ammunition exploding. The ship sank with the loss of a thousand German lives. {{cite book}}: (עזרה)